x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Falimentul vine după ce pleacă angajații cei mai buni

0
Autor: Diana Scarlat 25 Feb 2020 - 10:08
Falimentul vine după ce pleacă angajații cei mai buni
Vezi galeria foto


Reducerea costurilor și a consumului, în general, este esențială pentru supraviețuirea unei companii pe timp de criză economică, doar că cel mai important lucru este să se aplice inteligent. Cele mai grave greșeli făcute de companiile care au intrat în faliment în perioadele de criză economică au avut legătură cu renunțarea la experți. Pagubele pe care le aduce o echipă de neprofesioniști sunt irecuperabile, pe termen mediu și lung, deși, pe termen scurt, patronii se bucură că „economisesc bani”.

 

Criza economică declanșată la începutul anului 2009 a fost o lecție dureroasă pentru multe companii, de la cele mici până la marile corporații. Deși experții în economie și în piața Resurselor Umane au încercat să-i facă pe patroni să înțeleagă pericolul de a-nlocui experții cu începători, rezultatul a fost același, aproape în toate situațiile: s-a renunțat la specialiștii care aveau și pretenții financiare pe măsura plusvalorii pe care o aduceau companiilor, pentru că un simplu calcul matematic arăta cât de bine este să tai bugetele de salarii și să rămâi cu un număr de angajați cel puțin egal cu situația anterioară crizei. Doar că nu cantitatea sau calculul matematic făcut la modul ideal ține o companie în viață, ci calitatea muncii unor specialiști care fac diferența între profit și faliment. Drept pentru care s-a ajuns la faliment, în multe situații, la retragerea unor companii mari din România, la pierderi irecuperabile în multe sectoare ale economiei.

 

Matematica nu rezolvă problema companiei

Ispita a venit de la calcul numeric și financiar pe termen scurt, care i-a făcut pe angajatori să creadă că e mai bine să plătească doi sau trei începători, cu o sumă totală mai mică decât cea pe care o dădeau unui profesionist. Și miza a fost pe capacitatea de acumulare a cunoștințelor, în cel mai scurt timp, de către angajații fără experiență și fără pretenții financiare. Astfel, pe piață au rămas, după încă trei ani, doar cei care au ales alte metode de a reduce cheltuielile de producție, în criza economică, tocmai pentru că începătorii nici nu au învățat la timp cum ar trebui să facă munca specialiștilor concediați, nici n-au făcut față seriilor interminabile de situații de criză care apar, de obicei, tot ca efect a transformărilor atipice produse de criza economică. Un cerc vicios din care tot specialiștii au avut de câștigat, la final, când a trecut primul val de isterie în HR. Asta pentru că firmele care s-au redresat mai repede au început imediat „vânătoarea de creiere”, pe o piață zdruncinată de decizii greșite, iar specialiștii care au fost astfel recrutați au adus câștiguri firmelor care i-au plătit mai bine, contribuind suplimentar la falimentarea celor din care specialiștii au fost excluși.

 

Soluțiile sindicaliștilor, din 2009

Confederația sindicală Cartel Afla propunea, la începutul crizei economice din 2009, câteva soluții pentru sectorul de stat: reducerea cheltuielilor fără a „tăia de la angajaţi”. În aprilie 2009, la o reuniune la care au participat reprezentanţii mai multor companii, angajatori, directori de resurse umane, dar și sindicatele, cea mai importantă concluzie la care s-a ajuns a fost că nu „din oameni” ar trebui „să se taie”, ci din costurile suplimentare, iar companiile ar trebui să-şi gestioneze bugetele, chiar şi pe timp de criză, astfel încât să-şi stimuleze şi să-şi pregătească în continuare angajaţii. Aceasta ar fi singura strategie firească de HR pe termen scurt, mediu şi lung, ţinând cont de faptul că orice criză trece, mai devreme sau mai târziu, iar de oameni va fi nevoie în continuare pentru dezvoltarea companiilor. Pe de altă parte, imaginea unei companii poate fi consolidată mai ales în astfel de situaţii în funcţie de felul în care angajatorii găsesc soluţii pentru angajaţi. Potrivit strategiei de criză realizate la începutul anului 2009 de Grupul APT, în acea perioadă companiile se puteau salva printr-o reevaluare a resurselor, o schimbare de perspectivă, şi nu prin măsuri extreme cum ar fi reducerea salariilor angajaţilor pentru reducerea costurilor. „Din punctul de vedere al membrilor noştri, criza este cea care-i lasă fără locuri de muncă. Ce se întâmplă poimâine - este întrebarea pe care şi-o pun foarte mulţi, iar oamenii trebuie informaţi. Vor ieşi din criză cei care au capacitatea de a folosi resursa umană ca factor prioritar. Cei care îşi vor bate joc de oameni vor avea de pierdut”, a declarat, la acea întâlnire, Bogdan Hossu, liderul Cartel Alfa.

 

Teambuilding-urile sunt primele care se elimină

În situație de criză economică, primele facilități care dispar, prin reducerea costurilor suplimentare, sunt trainingurile și teambuilding-urile pentru angajați. La evenimentul dedicat găsirii de soluții pentru situația de criză, din aprilie 2009, la care au parteicipat mai mulți reprezentanți ai angajatoriloor din sectorul public și privat, alături de sindicate, Florin Pogonaru, preşedinte AOAR, a explicat că în astfel de perioade, teambuilding-urile se vor desfăşura „în jurul maşinii de cafea”, deoarece primele costuri la care companiile trebuie să renunţe sunt aceastea. Tot atunci s-a discutat posibilitatea de a renunța la angajații ajunși la vârsta pensionării, însă nici din punct de vedere al vârstei angajaților nu se poate calcula șansa de supraviețuire a unei companii în situație de criză, pentru că mulți dintre cei ajunși la vârsta pensionării sunt foarte buni specialiști, iar renunțarea la ei poate arunca imediat compania în criză, mai ales dacă se mizează pe tineri cu pregătire profesională foarte slabă și fără experiență în muncă.

 

Mulți specialiști au fost absorbiți, după declanșarea crizei, de ONG-uri, zonă în care s-a înregistrat o creștere spectaculoasă a numărului de angajați, ajungând de la 60.000 la circa 90.000 până la finalul anului.

 

 

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Schimbare importantă pentru Dacia în cadrul grupului Renault

Schimbare importantă pentru Dacia în cadrul grupului Renault
Pentru prima dată de când Gru­pul Renault a preluat marca Dacia, sub conducerea lui Luca de Meo, brandul va avea propriul consiliu de administraţie, alături de Lada, în condiţiile în care sinergiile dintre cele...

Industria de apărare, la limita supraviețuirii

Industria de apărare, la limita supraviețuirii
Galerie Foto Industria de apărare românească se îndreaptă cu pași mari spre colaps, iar sindicaliștii spun că au fost aduși la disperare de indiferența cu care ministrul Economiei Claudiu Năsui tratează problemele...

Cimitirul oilor de la Smârdan - Gelu Cazacioc, trimis în judecată pentru furt de curent

Cimitirul oilor de la Smârdan - Gelu Cazacioc, trimis în judecată pentru furt de curent
Galerie Foto În scandalul sutelor de cadavre de oi îngropate la marginea localității Smârdan în loc să fie incinerate după ce au fost scoase de pe nava eșuată în portul Midia în 2019, apar primele trimiteri în...

Costurile construcțiilor dinamitează piața imobiliară

Costurile construcțiilor dinamitează piața imobiliară
Prețurile materialelor de construcții s-au dublat în ultimele luni, ca efect al pandemiei. Contractele  semnate deja ar trebui să se modifice, pentru că nicio firmă de construcții nu-și mai permite să...

HoReCa cere deconectarea de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021

HoReCa cere deconectarea de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021
Domeniul HoReCa trebuie deconectat de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021, mai ales că la această dată vor fi vaccinați circa 90% dintre angajați, arată Federaţia Patronatelor din Industria...

Ce trebuie să știi atunci când decizi să schimbi locul de muncă

Ce trebuie să știi atunci când decizi să schimbi locul de muncă
Dacă îți plac provocările sau pur și simplu nu te mai simți confortabil la locul actual de muncă și ai nevoie de o schimbare, atunci cel mai probabil va fi nevoie să depui o cerere de demisie la departamentul de...

Ce cred companiile despre ieșirea din criza economică generată de pandemie

Ce cred companiile despre ieșirea din criza economică generată de pandemie
Circa 46% dintre companiile din România spun că nu sunt afectate de criza economică, iar 60% consideră că în acest an se vor redresa și vor ajunge la nivelul la care se aflau înaintea pandemiei,...

Inflația a scăzut la 3,1% în luna martie 2021. Mâncarea s-a scumpit

Inflația a scăzut la 3,1% în luna martie 2021. Mâncarea s-a scumpit
Inflaţia a scăzut la 3,1% în luna martie 2021, de la 3,2% în perioada precedentă. Produsele nealimentare s-au scumpit cu 4,37%, mâncarea cu 1,59%, iar serviciile cu 2,21%, arată datele Institut...

Traficul cu sturioni sălbatici, tot mai greu de stăpânit

Traficul cu sturioni sălbatici, tot mai greu de stăpânit
Un studiu de piață  privind comerțul cu produse din sturion relevă că aproape o treime din produsele verificate au avut o proveniență ilegală. Realizată de fundația WWF, statistica prezentată oferă...

Sindomet Servcom primește o lovitură cu ranga de un milion de euro pe an

Sindomet Servcom primește o lovitură cu ranga de un milion de euro pe an
Galerie Foto Decizia ministrului Transporturilor de a demola buticurile de la metrou i-a stricat o afacere de peste un milion de euro pe an sindicalistului-șef Ion Rădoi. De la etapa pe răngi, acum s-a trecut la amenințări. În...

Crizele surpriză în pandemie: BICICLETE și HÂRTIE IGIENICĂ

Crizele surpriză în pandemie: BICICLETE și HÂRTIE IGIENICĂ
Galerie Foto Comenzile curg, fabricile nu pot livra produsele din cauza lipsei unor componente. Aceasta este una din „piesele” relansării economieie mondiale care trebuie să pună în mișcare roțile lanțurilor de...

Indicii BVB la niveluri record: Piaţa de capital ar putea deveni a doua sursă de venituri după salarii

Indicii BVB la niveluri record: Piaţa de capital ar putea deveni a doua sursă de venituri după salarii
Indicii BET şi BET-TR au urcat, în primele 3 luni ale acestui an, cu peste 14%, de la începutul anului.  În ultimele 12 luni creşterile au fost de 46,7% pentru BET şi de 54,4% pentru BET-TR, arată...

Discriminare pe piața muncii. Angajatorii resping aproape jumătate dintre candidații între 45-54 de ani

Discriminare pe piața muncii. Angajatorii resping aproape jumătate dintre candidații între 45-54 de ani
Angajatorii refuză circa 46% dintre candidații între 45-54 de ani, pe motiv de vârstă. Cele mai defavorizate sunt femeile, 63% din  acestea fiind respinse, în timp ce 37% din bărbați nu sunt...

Condiții de eligibilitate pentru un credit nebancar

Condiții de eligibilitate pentru un credit nebancar
Oricine ştie că un credit ne poate ajuta să ne procurăm lucrurile pe care ni le dorim, de la o locuinţă la mașina mult visată, până la acoperirea cheltuielilor personale, atunci când situaţia noastră...

Salariul mediu net a scăzut în februarie 2021

Salariul mediu net a scăzut în februarie 2021
Salariul mediu net a scăzut la 3.365 lei în luna februarie 2021, cu 30 lei (-0,9%) mai mic față de perioada anterioară. Comparativ cu aceeași lună din 2020, acesta a crescut cu 5,1%,...
Serviciul de email marketing furnizat de