x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Feroviarii cer stingerea datoriilor

Feroviarii cer stingerea datoriilor

de Elena Stan    |    31 Aug 2010   •   00:00
Feroviarii cer stingerea datoriilor
Sursa foto: Marin Raica/Jurnalul Naţional

Sindicatele feroviare nu sunt de acord cu disponibilizările propuse de Mi-nisterul Transporturilor, considerând că strategia realizată de MTI este nerealistă. În acest sens, Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România (FMLR) a transmis ieri o scrisoare premierului Emil Boc pentru a-i aduce la cunoştinţă poziţia lor faţă de măsurile propuse de Ministerul Transporturilot şi Infrastructurii.

"Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România (FMLR) se opune categoric disponibilizărilor de personal, fapt pentru care vom uza de toate formele legale de protest pentru apărarea membrilor noştri de sindicat. Programele propuse nu prezintă un plan concret de reorganizare cu soluţii reale, corecte şi fezabile privind redresarea economică a societăţilor, nu conţine măsuri de reorganizare şi eficientizare a activităţii pe etape, obiective, termene şi resurse", se menţionează în scrisoare.

În privinţa CFR Călători, sindicatele cer ca nivelul anual al subvenţiei aprobat prin bugetul de venituri şi cheltuieli să acopere diferenţa dintre costurile de transport şi veniturile reale realizate din tarifele de transport în proporţie de 0,35%-0,40% din PIB, adică 1,71-1,95 miliarde de lei. Mai mult, se solicită stingerea datoriilor acumulate din cauza nivelului scăzut al subvenţiei în ultimii şase ani, prin trecerea acestora la datoria publică. Aceştia mai cer interzicerea efectuării transportului rutier cu microbuze pe distanţe mai mari de 100 km şi realizarea unui control strict şi eficient al respectării vitezelor de circulaţie. Aceştia mai solicită regândirea modului de calcul al Taxei de Utilizare a Infrastructurii (TUI), precum şi sistarea declarării liniilor de cale ferată ca fiind neinteroperabile, astfel încât acestea să nu mai poată fi date spre închiriere "firmelor concurente".

O altă cerinţă a sindicaliştilor constă în asigurarea continuităţii la conducerea societăţilor feroviare, prin încheierea unor contracte de mandat pe o perioadă de cinci ani, care să conţină mai multe criterii de performanţă. Totodată, sindicaliştii mai cer reorganizarea structurală a căii ferate într-un sistem integrat, cu readucerea filialelor în structura societăţilor şi intervenţia Guvernului pentru desfiinţarea monopolurilor constituite de furnizorii unici feroviari în aprovizionarea unităţilor din calea ferată. La CFR Marfă, FMLR cere Guvernului găsirea de soluţii pentru stingerea datoriilor acumulate de această companie, regândirea taxei de utilizare a infrastructurii, care nu ar trebui să depăşească valoarea de 6 lei/tren km etc.

Strategia de restructurare a domeniului feroviar prevede disponibilizarea a până la 8.305 de angajaţi, din care 1.630 de la CFR SA, 2.075 de la CFR Călători şi între 3.400 şi 4.600 de la CFR Marfă.


Trenuri de zi şi de noapte
Sindicaliştii propun alinierea actualei structuri de trenuri personale, accelerate, rapide şi Intercity cu cea europeană. Astfel, trenurile Intercity să circule doar ziua, să facă legătura între marile oraşe, utilizând doar liniile interoperabile. Să fie introduse trenuri regionale sau locale, care să asigure transportul în jurul marilor oraşe, care să asigure traficul suburban şi de navetişti. Să existe trenuri de noapte, numai cu vagoane de dormit, care să asigure transportul pe distanţe lungi, parcurse în 8-10 ore. De asemenea, cer introducerea trenurilor Interregio, care să asigure transport de masă, pe distanţe medii. Acestea vor acoperi distanţe între 100-400 de kilometri, viteza medie va fi de circa 100 km/oră, astfel încât timpul de călătorie să nu depăşească patru ore. Vor circula la intervale de 30, 60 sau 120 de minute pe fiecare rută şi vor asigura conexiuni convenabile în staţiile de cale ferată importante.

×
Subiecte în articol: economic