Semnificativ este faptul că sunt "vânate" marile companii franceze care, se ştie, sunt sprijinite în toate împrejurările de preşedinţia Franţei. Cel mai recent caz este cel al firmei franceze Colas, obligată să îşi facă bagajele, după decizia ministrului Anca Boagiu de a propune rezilierea contractului "pe cale amiabilă".
Astfel, intră în impas încă o mare lucrare de infrastructură, tronsonul Cernavodă – Megidia fiind esenţial pentru finalizarea Autostrăzii Soarelui.
Colas face parte din grupul Bouygues, firmă de construcţii cotată la bursă şi aflată pe primul loc în Europa. "Din cauza declaraţiilor ministrului Anca Boagiu, preluate din presa română şi de agenţiile străine, firma Colas, care e listată la Bursă, a avut şi probleme de fluctuaţii financiare pe zona de sud-est a Europei.
Conducerea grupului francez Bouygues a decis retragerea din ţară a tuturor şantierelor – Bucureşti, Craiova, Iaşi şi Constanţa – concluzionând că România e o zona de risc financiar. Peste 4.000 de angajaţi români care lucrează pentru Colas vor rămâne pe drumuri", au mai precizat reprezentanţii Colas, adăugând că, "datorită renumelui nostru, nu riscăm înţelegeri dubioase cu nimeni".
Astfel că "marile" lucrări de infrastructură cu care CNADNR se poate lăuda arată în felul următor: tronsonul Cernavodă Megidia a rămas fără constructor, firma Colas pleacă din România în condiţiile unor relaţii tensionate cu Franţa; parteneriatul public – privat a murit în 2010 când asocierea Vinci – Aktor s-a retras cu scandal de pe Comarnic – Braşov.
Surse din minister vorbesc despre o "atenţie" de 40 de milioane de euro, bani ceruţi de partea română Vinci.
Despre sistemul de şpagă instituţionalizat în lucrările de infrastructură din România s-a dus buhul astfel încât consorţiul greco francez s-a retras din contract. Un alt caz care se poate transforma într-un nou scandal franco-român este legat de licitaţia pentru elicoptere necesare SMURD-ului.
Consorţiul EADS, numărul unu în Europa şi lider mondial în producţia de elicoptere a oferit preţul cel mai bun, cu cca 12 milioane de euro mai puţin decât concurentul dar, a fost descalificat. EADS, prin Eurocopter are o importantă investiţie de producţie la IAR Ghimbav dar nici acest lucru nu contează în relaţia cu instituţiile statului. EADS a fost descalificat pentru o penalizare fiscală de exact 2 (doi !) lei. Aceasta infimă sumă care este de fapt o regularizare aruncă în aer o achiziţie aflată sub semnul urgenţei în condiţiile în care acelaşi Minister al Sănătăţii închide spitale justificând că are în vedere dotarea cu suficiente mijloace de transport rapid a bolnavilor spre spitalele mai bine dotate. Iată doar câteva situaţii extrem de sensibile care au degradat relaţiile franco-române în plan economic, parteneriatul strategic dintre cele două ţări rămânând un dosar frumos ambalat fără consistenţă în interior.
Citește pe Antena3.ro