În contextul pandemiei de coronavirus, instituțiile financiare au început să acorde unele facilități pentru firme și persoane fizice. Simultan cu anunțarea de către Președinția României a instituirii stării de urgență la nivel național, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a transmis, între altele, că organele de control se vor abține de la inspectarea firmelor, iar reprezentanții instituțiilor de credit au decis amânarea plății ratelor bancare.
ANAF a pregătit o serie de măsuri pentru sprijinirea mediului de afaceri, cele mai importante fiind următoarele:
- suspendarea sau, după caz, neînceperea executării silite a creanțelor bugetare („nu se mai emit somații, popriri asupra disponibilităților bănești și a veniturilor urmăribile și nu vor mai fi instituite sechestre asupra bunurilor”);
- rambursarea TVA, în cursul lunii martie, pentru toate deconturile soluționate;
- suspendarea acțiunilor de control fiscal, a inspecțiilor fiscale și a controalelor antifraudă;
- suspendarea acțiunilor antifraudă privind Filtrul II și a activităților specifice din vămile cu Ungaria și Bulgaria;
- amânarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale, de la 25 martie 2020 până la data de 25 aprilie 2020.
„Măsurile vor fi aplicate atât în perioada în care în România este declarată stare de urgență, cât și pentru o perioadă de 30 de zile de la încetarea acestei stări”, arată un comunicat al ANAF.
Balon de oxigen pentru datornici
Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) au anunțat că instituțiile de credit caută soluțiile tehnice individuale și legale pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienților viabili, de la caz la caz, privind plata ratelor aferente creditelor aflate în derulare.
În același timp, mai multe bănci - printre care CEC Bank, Banca Românească, Raiffeisen, BRD și Banca Transilvania - au transmis comunicate prin care arată că vor amâna cu două sau chiar trei luni plata ratelor la credite (de consum și, după caz, la cele imobiliare/ipotecare).
„Pentru a putea implementa o astfel de măsură în sprijinul clienților care se confruntă cu probleme de lichiditate generate de efectele pandemiei de COVID-19, este necesar ca, în urma analizei făcute cu reglementatorii și auditorii, astfel de măsuri acordate de bănci în condiții excepționale să nu conducă la deteriorarea profilului de risc pentru clienții și expunerile respective”, au precizat reprezentanții instituțiilor de credit.
Facilitățile financiare și cele fiscale sunt acordate pentru cele 30 de zile ale stării de urgență instituite ieri și, în unele cazuri, se prelungesc cu una-două luni.