Compania americană Ford oferă 57 de milioane de euro pentru pachetul de 72,4% din acţiunile Automobile Craiova. Suma este cu şapte milioane de euro mai mare decăt cea plătită de statul romăn pentru răscumpărarea acţiunilor de la Daewoo Motor Coreea.
Compania americană Ford oferă 57 de milioane de euro pentru pachetul de 72,4% din acţiunile Automobile Craiova. Suma este cu şapte milioane de euro mai mare decăt cea plătită de statul romăn pentru răscumpărarea acţiunilor de la Daewoo Motor Coreea.
Comisia de privatizare a deschis ieri oferta financiară şi oferta financiară imbunătăţită depusă de compania americană Ford pentru uzina Auto din Craiova. Oferta iniţială a fost de 55 de milioane de euro, iar in urma negocierilor a fost majorată la 57 de milioane de euro. Ambele oferte au fost deschise ieri de Comisia de privatizare. Sumele oferite au fost prezentate de preşedintele comisiei, secretarul de stat in Ministerul Economiei şi Finanţelor Sebastian Vlădescu. Capitalul scos la vănzare, de 72,4%, reprezintă 13,716 milioane de acţiuni. Prima ofertă, cea iniţială, a fost de 4,0098 euro pe acţiune, compania americană precizănd că doreşte să discute cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) pe tema renunţării la activele care nu ţin de activitatea de producţie a uzinei auto. AVAS a cerut Ford să imbunătăţească oferta, fără să fi deschis documentele.
A doua ofertă financiară imbunătăţită a inclus un preţ de 4,1556 euro pe acţiune, iar Ford a agreat restructurarea Automobile Craiova, Daewoo Romănia şi Mecatim Timişoara prin transferul activelor conexe intr-o entitate nou creată, a spus Vlădescu, citind textul documentului. "Ford vrea să preia doar activele care au legătură cu activitatea principală a uzinei din Craiova, clădirile, halele industriale, mijloacele de producţie industriale şi terenurile pe care sunt situate acestea şi a decis să renunţe la celelalte bunuri ale Automobile Craiova", a declarat Sebastian Vlădescu. Compania americană a agreat restructurarea Automobile Craiova, Daewoo Romănia şi Mecatim Timişoara, prin transferul activelor conexe intr-o entitate nou creată.
CONTRACTUL. Vlădescu a precizat că s-au indeplint condiţiile pentru ca in următoarea şedinţă de Guvern să fie prezentat contractul de privatizare al Automobile Craiova şi proiectul de lege pentru adoptarea acestuia. El nu a exclus ca semnarea contractului de privatizare a societăţii craiovene să aibă loc miercuri, la salonul auto de la Frankfurt. "Ar fi bine dacă am putea da evenimentului o dimensiune care să iasă din spaţiul european şi dacă am putea semna contractul la Salonul Auto de la Frankfurt", a spus Vlădescu.
Ford va achita banii pentru pachetul de 72,4% din capitalul societăţii după indeplinirea clauzelor finale, dintre care cele mai importante sunt aprobarea de către Parlament a legii privind privatizarea companiei şi avizul Comisiei Europene privind legalitatea ajutoarelor de stat acordate producătorului de autoturisme din Craiova.
INVESTIŢII. Producătorul american se angajează la investiţii directe de 675 de milioane de euro pentru modernizarea şi retehnologizarea fabricii şi la creşterea numărului de angajaţi de la 3.900 la 7.000 şi, posibil, la 9.000 de persoane. Ford va produce la Craiova două modele de autoturisme, primul urmănd să fie asamblat intr-un timp căt mai scurt de la incheierea contractului de privatizare, iar cel de-al doilea după o perioadă mai lungă. Compania americană are in curs de proiect un nou model de automobil care va fi fabricat exclusiv la uzina din Craiova, urmănd ca producţia unităţii să fie destinată in special exportului. Ford a cerut să beneficieze de ajutoarele pe care statul intenţionează să le acorde in cadrul schemelor care vor fi aprobate de Comisia Europeană. Compania americană ar putea primi ajutor de stat direct de cel mult 175 de milioane de euro. Printre ajutoarele de stat la care Ford s-ar incadra şi de care s-a arătat interesat se regăsesc investiţiile pentru calificarea şi pregătirea profesională a personalului de la Craiova.
VALOARE
"La prima vedere este un preţ mic, dar nu ştim dacă datoriile istorice au fost preluate de Ford şi nici ce se va intămpla cu terenurile uzinei."
Constantin Stroe, preşedintelui Asociaţiei Constructorilor de Automobile din Romănia
Preţul Ford aproape căt banii plătiţi de stat coreenilor
Preţul oferit de Ford, de 57 de milioane de euro, pentru preluarea Automobile Craiova, care deţine 49% din uzina auto, este la un nivel apropiat de valoarea tranzacţiei prin care Daewoo Automobile şi-a răscumpărat anul trecut acţiunile de la Daewoo Motor Coreea, pentru 60 de milioane de dolari. Daewoo Automobile Romănia a răscumpărat in vara anului trecut acţiunile deţinute de compania sud-coreeană Daewoo Motor la uzina de la Craiova. Tranzacţia in valoare totală de 60 de milioane de dolari (circa 50 de milioane de euro) a inclus răscumpărarea pachetului de 51% din acţiuni (50 milioane dolari) şi a creanţelor, evaluate la zece milioane de dolari. Potrivit preşedintelui Asociaţiei Constructorilor de Automobile din Romănia (ACAROM), Constantin Stroe, investiţiile Ford la Craiova vor impulsiona puternic activitatea producătorilor de subansamble şi industria auto in ansamblu, fiind mai importante decăt preţul oferit pentru Automobile Craiova. "Nu preţul plătit de Ford pentru uzina de la Craiova este prioritar, ci volumul investiţiilor viitoare, durata pe care vor fi derulate şi, in mod deosebit, reorganizarea procesului de fabricaţie. Uzina produce in prezent la 20% din capacitate, şi, dacă avem in vedere pierderile mari care rezultă din această situaţie, vedem că nu preţul este important, ci profitabilitatea uzinei, care se va reflecta in dezvoltarea industriei orizontale in aproape toate judeţele ţării", a declarat Stroe.Cresc acţiunile pe Rasdaq
Acţiunile Automobile Craiova erau tranzacţionate pe piaţa Rasdaq după anunţul privind oferta financiară imbunătăţită a companiei Ford pentru uzina din Craiova, de 57 de milioane de euro, la un preţ de 35 de lei pe titlu, in creştere cu 8,36%, comparativ cu ultimul preţ din şedinţa de joi. Cotaţia acţiunilor era de 2,5 ori mai mare decăt preţul de 4,1556 euro (13,74 lei), propus de Ford pentru fiecare acţiune. Acţionarul majoritar al Automobile Craiova este statul, prin AVAS, care controlează un pachet de acţiuni de 72,4% din capital. SIF Oltenia deţine 22,06% din acţiuni, restul titlurilor de 5,5% fiind in posesia mai multor persoane fiziceşi juridice.