x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Francize pentru ingrijirea copiilor

Francize pentru ingrijirea copiilor

de Adrian N. Ionescu    |    13 Iun 2005   •   00:00
Francize pentru ingrijirea copiilor

Intreprinzatorii au la dispozitie o oferta de afaceri in franciza cu o varietate tot mai larga de domenii si costuri ale investitiei initiale. Curand isi vor face aparitia francize privind ingrijirea copiilor si batranilor, ca si in consultanta de afaceri.

Doua noi marci de servicii, din afara afacerilor in lanturi de distributie si vanzari sau din domeniul alimentatiei publice, sunt pe cale sa impuna noi standarde pe segmentele lor de piata. Una va produce niveluri de referinta in domeniul ingrijirii copiilor (asa- numitul "baby-sitting") sau al batranilor, iar o alta va furniza serviciile unor consilieri cu vasta experienta practica, in sprijinul liderilor de firma coplesiti de probleme sau… de succes. Francizele ispitesc pe intreprinzatorii cu vechime sau in devenire tocmai prin sansele mai mari de reusita oferite de o marca "incercata" pe piata.

Optiunea depinde si de capacitatea de a acoperi investitia initiala necesara pentru a intra in reteaua de franciza a unei marci.

DADACA PROFESIONISTA. Investitia initiala in cazul francizei de baby-sitting este de 25.000-40.000 de euro, potrivit lui Razvan Blid, directorul executiv al CHR Consulting, care a preferat sa dea o plaja de valori, nefiind autorizat sa dezvaluie numele firmei care urmeaza sa intre pe piata in Romania. "Cu toate ca nu este nevoie de investitii in echipamente sau imobiliare, ca in alte cazuri, plasarea sub o anumita marca, ca si transferul de know how sunt totusi relativ scumpe." Franciza respectiva va oferi servicii de ingrijire a copiilor sau batranilor fie permanente, fie ocazionale.

CONSILIERI DE AFACERI. "In lumea moderna, un manager se afla adeseori in situatii critice in care ii vine sa-si smulga parul din cap. Fie ca-i merge rau, fie ca ii merge prea bine, adeseori este coplesit de probleme aparent insolvabile", explica Blid. Un consilier de afaceri (business coach) il poate feri chiar de situatiile critice sau il asista, recomandandu-i solutii din perspectiva experientei sale. Acesta este un serviciu pe care o firma australiana l-a transformat intr-o marca francizabila foarte cautata. Investitia initiala poate costa 25.000 de euro, in cazul unei francize simple, sau 75.000 de euro, in cazul in care firma candidata doreste sa devina "master-francizat".

DUPA PUTERI. Totalul investitiei de initiere a unei afaceri in franciza este suma dintre taxa de intrare si, in functie de domeniu, costul amenajarii spatiului, costul echipamentelor, cheltuielile de instruire si stocul initial de marfa.

Dupa lansarea afacerii, compania care a obtinut dreptul de franciza ("francizatul") urmeaza sa plateasca francizorului redevente lunare pentru asistenta continua si pentru dreptul de folosire a marcii. Redeventele tind spre 0 in comert si sunt de 5%-20% din cifra de afaceri in servicii. Mai rar folosita in Romania este taxa de publicitate. Intrarea intr-o retea foarte cunoscuta poate costa sute de mii de euro (taxe de intrare si investitii). Exista insa si francize la care accesul este mai putin restrictiv din punct de vedere financiar, de la 1.000 sau cateva mii de euro pana la cateva zeci de mii.

ALTE RETETE. La un magazin sau un fast-food poate tenta "reteta" vanzarii, adica marca, dar alte afaceri adauga la investitia redusa si domeniul neobisnuit. Costa doar 5.000 de euro lansarea in "fotosculptura", care vinde "amintiri" pe brelocuri, decoratiuni de Craciun sau ceasuri de perete. La 7.000 de euro se cifreaza investitia pentru a intra intr-o retea de vanzari specializata pe presa si carte, iar pentru intrarea intr-o retea de difuzare numai a presei costurile se reduc la circa 1.000 de euro. Printre francizele ieftine se numara cele care opereaza in IT&C.

PIATA DE 700 DE MILIOANE DE EURO
Anul trecut, firmele care lucreaza in franciza in Romania au avut afaceri de 730 de milioane de euro, potrivit unui studiu al CHR Consulting. Piata va creste cu 35% anul acesta. Marile sume sunt realizate de francize de alimentatie, de vanzari de carburanti, bunuri de consum, de productia bauturilor racoritoare sau de servicii de publicitate. Sistemul a creat circa 11.400 de locuri de munca, dintre care 4.364 in productia de bauturi, 2.820 in retelele alimentare si 2.717 in retelele de vanzari de bunuri. Potrivit unui sondaj efectuat anul trecut de CHR Consulting, 61% dintre cei 400 de francizori au spus ca isi vor extinde retelele in Romania. Cei chestionati sunt din Spania, Italia, Franta, Marea Britanie si SUA, iar cu un an in urma cei mai multi evitau Romania.
×
Subiecte în articol: economic afaceri