x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie General Motors, cea mai mare listare bursieră din SUA

General Motors, cea mai mare listare bursieră din SUA

18 Noi 2010   •   15:07
General Motors, cea mai mare listare bursieră din SUA

139473-gm.jpgGuvernul ar obţine 13,6 miliarde o dată ce acţiunile vor începe să fie tranzacţionate, după ce Trezoreria SUA va vinde 400 de milioane de acţiuni GM pentru a-şi reduce cota de la 61% la 33%.

General Motors a pus un nou preţ de aţiune, respectiv 33 de dolari, după ce anterior presa anunţa că vânzarea de acţiuni se va face între 26 şi 29 de dolari. Când autorităţile şi ceilalţi deţinători excepţionali de titluri îşi vor vinde acţiunile, vor strânge în total 18,2 miliarde de dolari. GM va colecta alte 5 miliarde de dolari vânzând 100 de milioane de acţiuni preferenţiale la 50 de dolari bucata.

 La cerşit cu avionul privat

Listarea este ultimul pas din desfăşurarea evenimentelor care au învolburat industria auto mondială în ultimii doi ani din cauza crizei. În luna septembrie 2008, constructorul auto a dat o petrecere cu ocazia implinirii a 100 de ani de istorie ai săi. Două luni mai târziu, directorul său executiv, Rick Wagoner, cerşea bani în Congres pentru ca GM să trăiască după ce venise cu avionul privat al companiei. Ceea ce a umplut de mânie opinia publică americană. Patru luni mai târziu, administraţia Obama l-a dat afară pe Wagoner, iar în iunie 2009 GM a intrat într-un faliment controlat din care a ieşit ca un Făt-Frumos în doar o lună. General Motors a renunţat atunci la mărcile Saturn, Pontiac, Hummer şi Saab. S-a jucat şi de-a vânzarea Opel către producătorul de piese Magna şi ruşii de la Sberbank, dar în final a păstrat şi constructorul german.

 Profit de 2 miliarde de dolari în ultimele trei luni

Preşedintele Barack Obama a calificat listarea simbolului american pe New York Stock Exchange drept o referinţă nu numai pentru companie, dar şi pentru industria auto americană în general.

“Sprijinirea industriei auto americane a necesitat măsuri dure şi sacrificii, dar a ajutat la salvarea locurilor de muncă şi a salvat o industrie aflată în inima sectorului american de manufactură, şi să-l facă mai competitiv pentru viitor”, a spus Obama.

Şi are şi de ce: Grupul american General Motors a raportat un profit de două miliarde de dolari pentru trimestrul al treilea şi anticipează că va încheia anul cu un rezultat pozitiv pentru prima dată începând din 2004, transmite Reuters. Veniturile au fost de 34 miliarde de dolari. Profitul pentru trimestrul al treilea, în linie cu aşteptările analiştilor, a depăşit rezultatul de 1,7 miliarde de dolari al rivalului Ford. Al treilea mare constructor american, Chrysler, a raportat o pierdere de 84 de milioane de dolari.

 Mariajul chinezesc

Cele mai multe acţiuni vor merge la investitorii instituţionali, bănci, fonduri de investiţii fonduri suverane sau alţi producători auto. SAIC Motor Corp, cel mai mare producător chinez de autoturisme, a spus că a cumpărat 1% din GM pentru circa 500 de milioane de dolari. Şi nu este de mirare, deoarece 2010 este anul în care General Motors va vinde mai multe maşini în China decât în SUA. Şi asta deoarece piaţa chineză a devenit cea mai mare din lume, iar GM are o companie mixtă cu SAIC în China şi este cel mai mare producător străin, potrivit Reuters.

 5% acţiuni pentru angajaţi

Iar GM a pus deoparte 5% din companie pentru a recompensa şi propriii angajaţi, pensionarii şi dealerii auto. Guvernul a mai fost de acord să nu-şi vândă acţiunile rămase pentru 6 luni de la listare. Pentru ca SUA să îşi recupereze investiţia de 50 de miliarde de dolari în GM, americanii ar trebui să îşi vândă cele 500 de milioane de acţiuni pe care le va mai deţine (33% din companie) la 53 de dolari bucata, faţă de 33 de dolari cu cât se listează iconul american.

Acţiunile rivalilor de la Ford se tranzacţionau cu un dolar pe bucată în noiembrie 2008, ajungând la 10 dolari în ianuarie 2010 şi 16,5 dolari acum.

 GM are 209.000 de angajaţi în SUA acum, faţă de 324.000 în 2004. Dar măcar face bani. Înainte pierdea 4.000 de dolari pe fiecare maşină făcută, acum câştigă 2.000 de dolari pe bucată.

×