ECONOMIC
Febra constructiilor de cladiri, dar si de drumuri a impulsionat vanzarile de camioane. Iar dezvoltarea economica si necesitatea adaptarii la standardele europene fac ca pe soselele patriei sa se inmulteasca masinutele utilitare - de transport sau de curatire a asfaltului.
FLORINA ZAINESCU
In ultimii ani, plaiurile mioritice seamana tot mai mult cu un imens santier. Se construiesc cladiri de birouri, ansambluri de locuinte, case, autostrazi. Motiv pentru care in conturile importatorilor si producatorilor de vehicule grele de santier intra tot mai multi bani.
Crestere de 15%
Nu este deci de mirare ca, in ultimii patru ani, aceasta piata creste constant, cu aproximativ 15 procente anual, dupa cum declara Alexandru Blanaru, directorul retelei de distributie Iveco. "O majorare mult mai accentuata comparativ cu cea inregistrata de tarile din jurul nostru", a adaugat acesta. Pentru ca tara noastra mai are multe de facut pentru a recupera decalajul ce ne desparte de tarile Uniunii Europene.
Citește pe Antena3.ro
La sosele noi, camioane noi
"Acum se construiesc autostrazi, motiv pentru care cererea de basculante a crescut. Dar pe masura ce apar drumuri bune, moderne, va creste si distributia interurbana. Ceea ce inseamna ca firmele vor avea nevoie de mai multe masini utilitare. In plus, dezvoltarea distributiei interurbane va impulsiona si distributia urbana si, implicit, vanzarile de vehicule de capacitate mica pentru transportul de marfa", a explicat Blanaru. El crede ca apropierea momentului integrarii tarii noastre in UE va duce la dezvoltarea altor segmente ale pietei, cum ar fi masinile pentru transportul gunoaielor.
Segmentarea pietei
Piata de camioane si vehicule utilitare a inceput sa se maturizeze si sa se segmenteze. Iar trendul de crestere a vanzarilor pe unele segmente depaseste trendul pietei, dupa cum declara comerciantii din domeniu. "De exemplu, 2000 si 2001 au fost doi ani prolifici pentru comertul cu vehicule de transport international", a spus Torbjörn Wilson, director operativ Volvo Romania. Iar in primele cinci luni ale lui 2004, numarul autocamioanelor livrate de Volvo a crescut cu 60% fata de perioada corespunzatoare a lui 2003.
Competitia trage in sus piata
Evolutia pietei autohtone de solutii de transport a avut un impact pozitiv si asupra concurentei. La ora actuala, in Romania sunt prezenti toti marii producatori de camioane, remorci sau masini utilitare. "Competitia e acerba, dar constructiva. Si pentru noi, dar si pentru oamenii de rand", a declarat Alexandru Blanaru. "Daca Iveco isi deschide reprezentanta intr-un oras, imediat vor aparea acolo si Volvo sau Mercedes. Astfel se vor crea noi locuri de munca, mai bine platite, pentru oamenii din zona. Plus ca vor creste incasarile la bugetele locale", a explicat acesta.
Prezent si viitor
La ora actuala, piata transporturilor din Romania are tendinta de a se orienta catre rutele interne, in special datorita evolutiei din sectorul constructiilor, a declarat Dan Schnick, directorul general al firmei Schmitz Cargobull Romania. "Romania se afla intr-un moment crucial in ceea ce priveste piata transporturilor, in conditiile in care granita de vest este comuna cu cea a Uniunii Europene. Firmele de transport trebuie sa-si regandeasca strategia, in conditiile cresterii concurentei externe. Piata romaneasca s-a mai rafinat si putem afirma ca, daca anul trecut vindeam camioane, acum vindem solutii de transport", a adaugat Schnick. "Intrevad o evolutie continua a acestui sector pana in 2007. Dupa 2007 va fi o explozie a vanzarilor de camioane si alte masini utilitare. Totusi, exista si riscul ca transporturile romanesti sa intre in colaps pentru ca infrastructura nu e adecvata", sustine Schnick.