x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Haina face pe om. Românii au dat în boala “ţoalelor” de marcă

Haina face pe om. Românii au dat în boala “ţoalelor” de marcă

de Daniela Ivan    |    22 Aug 2016   •   19:00
Haina face pe om. Românii au dat în boala “ţoalelor” de marcă
Sursa foto: Diana Oros

România este raiul retailerilor de modă care înregistrează aici vânzări record, mai mari decât în majoritatea ţărilor din zonă. Românii dau lunar peste 20 de lei pe haine şi 16 lei pe încălţăminte, potrivit datelor de la Statistică. Aproape la fel ca şi polonezii, ungurii sau cehii, care, deşi au salarii mai mari, nu sunt atât de preocupaţi de modă comparativ cu noi.

Piaţa de haine şi încălţăminte s-a cifrat la 16 miliarde de lei anul trecut. O jumătate din aceşti bani ajunge la marii retaileri de modă, care domină detaşat piaţa din marile oraşe, iar restul la micii comercianţi care vând în târgurile şi bazarurile din comune şi oraşele mici.

Ancoră pentru centrele comerciale

Retailerii de modă sunt, alături de hipermarketuri, cei mai prosperi chiriaşi ai mall-urilor şi centrelor comerciale. Ei au suprafeţe de vânzări considerabile şi atrag ca un magnet clienţii, aşa că sunt consideraţi ancore pentru centrele comerciale. Piaţa de haine din marile oraşe este dominată de brandurile străine H&M, Zara şi C&A şi de Deichman, CCC şi Otter, la încălţăminte. Grupul spaniol Inditex, care deţine pe piaţa locală şapte branduri de modă, printre care şi Zara, a terminat anul trecut cu afaceri de aproape un miliard de lei. Este puternic concurat de suedezii de la H&M, care depăşesc pragul de 665 milioane de lei afaceri anuale, şi de C&A, cu vânzări de 314 milioane de lei. „În Bucureşti, vânzările de haine se realizează în principal la mall şi mai puţin în centre comerciale, în timp ce în restul oraşelor mari principala destinaţie de cumpărături sunt parcurile de retail. Vânzările stradale sunt practic inexistente“, spun analiştii Euromonitor.

Concurenţă mare

Tot mai mulţi retaileri de haine şi încălţăminte se grăbesc să vină în România după ce consumul a explodat ca urmare a scăderii TVA de la 24% la 20% şi a majorării salariului minim. Gigantul american Forever 21 va deschide primul magazin de pe piaţa românească la începutul lunii septembrie, în mall-ul ParkLake, care-şi va deschide porţile în cartierul Titan din Capitală.  Magazinul americanilor se va întinde pe o suprafață de 1.600 mp şi va fi dispus pe două etaje. Şi portughezii de la Lanidor vin cu primul lor magazin din România tot în Park Lake. La fel şi grecii de la Lymne profită de apariţia mall-ului din Titan pentru a intra pe piaţa din România. Tot în acest an se va deschide şi mall-ul Veranda, de la Obor. Aici, grupul Peeraj, cel mai puternic grup de francize de modă din România, va avea primul magazin sub brandul francez Tati.

Importăm şi chinezării

Datele de la Statistică arată că România a importat, în primele cinci luni ale anului curent, costume, compleuri, jachete, sacouri şi pantaloni în valoare totală de 76,7 milioane de euro, iar bluze şi maiouri de corp în valoare de 59,8 milioane de euro. Alte 58,7 milioane de euro s-au dus pe rochii, fuste şi jachete. Poate părea mult, însă exporturile sunt cu mult mai mari. În aceeaşi perioadă am exportat taioare, ansambluri, jachete, sacouri, rochii, fuste, fuste-pantalon, pantaloni pentru femei şi fete în valoare de 289,4 milioane de euro. Totodată, au plecat la export costume sau compleuri, ansambluri, jachete, sacouri, pantaloni pentru bărbaţi sau băieţi în sumă de aproape 245 milioane de euro. Explicaţia este simplă, în România se produc în lohn multe dintre brandurile de lux. În ultimii 10 ani, nu a existat marcă celebră la nivel mondial care să nu fi fost lucrată şi în România. Ca sector de activitate, ţara nosatră excelează la confecţii femei, iar la bărbaţi, la cămăşi şi pantaloni, spun reprezentanţii Federaţiei Patronale a Textilelor, Confecţiilor şi Pielăriei FEPAIUS. Printre mărcile care produc acum în România se numără Armani, Versace, Hugo Boss, H&M etc.

Zara a raportat în 2015 un profit net de 16,6 milioane de euro, iar H&M 3,1 milioane de euro.

Vânzările medii în magazinele H&M din România se ridică la 10.000 de euro pe zi

Deşi marile branduri internaţionale domină vânzările din marile oraşe, la sate şi în orăşele la mare căutare sunt chinezăriile ieftine, care se vând în bazaruri şi târguri.

 

×