x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Haos în licitaţii. Noile trenuri CFR nu pot ieși din tribunal

0
Autor: Adrian Stoica 17 Iun 2020 - 08:17
Haos în licitaţii. Noile trenuri CFR nu pot ieși din tribunal


Licitaţiile organizate de Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) pentru înnoirea parcului de trenuri sunt lovite de incompetenţa angajaţilor instituţiei, după ce ele ajung să fie blocate de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) şi instanţe.

La mai bine de un an de la lansarea licitaţiei de aproape un miliard de euro pentru cumpărarea a 80 de trenuri noi, ea a fost, în final, anulată zilele trecute de Tribunalul București, decizia putând să fie însă contestată la Curtea de Apel București.

Şi cea de a doua licitaţie pentru achiţionarea a 40 de trenuri, lansată în primăvară, are probleme după ce Curtea de Apel Bucureşti a obligat marţi ARF să modifice criteriile de evaluare. Acestea fuseseră modificate faţă de prima licitaţie, fără nicio explicaţie, întregind haosul care guvernează procedurile de achiziţie organizate de “specialiştii” Autorităţii.

 

La sfârşitul săptămânii trecute Tribunalul București a decis anularea licitaţiei. "Admite cererea principală şi cererile conexe. Anulează procedura de atribuire. Obligă pârâţii din cererea conexă nr. 2036/3/2020 la cheltuieli de judecată în sumă 20.000 lei onorariu de avocat diminuat", se arată în decizia Tribunalului București din 12 iunie, publicată pe portalul instanţelor de judecată. În momentul lansării licitaţiei finanţate din fonduri europene, se estima că în luna august a anului trecut va fi anunţat câştigătorul.

 

Contestaţii peste contestaţii

La această licitaţie depuseseră oferte companiile Alstom Ferroviaria SPA, Siemens Mobility şi asocierea CRRC Qingdao Sifang (China) - Astra Vagoane Călători. ARF a stabilit că oferta asocierii CRRC Qingdao Sifang - Astra Vagoane Călatori este cea mai bună, cu toate că, în prealabil, CNSC obligase Autoritatea să reevalueze ofertele, în urma contestaţiilor depuse de ceilalţi competitori. Aceştia au contestat experienţa similară a chinezilor şi capacitatea lor de a fabrica şi omologa ramele în Europa în intervalul de timp solicitat în documentaţie. Pe de altă parte, oferta chinezilor de la CRRC Qingdao Sifang a fost o ramă cu 30% mai ieftină decât a concurenţei, preţ ce nu se putea obţine fără ajutorul statului chinez, având în vedere că pe piaţă marjele producătorilor sunt mult mai mici, se arăta în contestaţiile depuse la CNSC. Pe de altă parte, trenul chinezilor are alte dimensiuni faţă de cele cerute în documentaţia de licitaţie, are alte acceleraţii şi deceleraţii, alte dotări ERTMS 2 etc., se mai susţinea în contestaţiile depuse.

 

A doua licitaţie: depunerea ofertelor, amânată

Lansată în acest an, pe 3 aprilie, cea de-a doua licitaţie organizată de ARF prevedea ca ofertele să fie depuse pe 3 iunie, dar termenul a fost prelungit pentru 30 iunie, după ce Curtea de Apel a decis marţi să accepte contestaţia chinezilor de la CRRC Qingdao Sifang. Licitaţia are o valoare estimată cuprinsă între 1,31 miliarde de lei şi 3,71 miliarde de lei, fără TVA, şi prevede achiziţionarea a 20 de rame electrice de lung parcurs (RE - IR) cu servicii de mentenanţă întinse pe 15 ani, putându-se opta pentru suplimentarea numărului de rame cu încă 20. De data aceasta, ARF a decis modificarea condiţiilor de evaluare faţă de cele stabilite la prima licitaţie, iar acest lucru ridică unele semne de întrebare. Ceea ce la prima licitaţie a fost considerat bun, în ciuda valului de contestaţii depuse, la a doua licitaţie nu mai este bun, lucru care ridică semne de întrebare în legătură cu întocmirea caietelor de sarcini, consideră fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc. Iniţial, producătorul chinez CRRC Qingdao Sifang a formulat o sesizare către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), dar pe 4 mai aceasta a fost respinsă, aşa că pe 19 mai, acesta s-a adresat Curţii de Apel Bucureşti, iar aceasta i-a dat marţi dreptate. Chinezii erau nemulţumiţi că unul din criteriile de evaluare, cu o pondere de 10% în punctajul acordat, prevedea ca produsul oferit să fie omologat în UE. Surse din cadrul industriei feroviare spun că, în noile condiţii când ARF este obligat să modifice criteriile de evaluare, ar fi mai bine ca depunerea ofertelor să fie amânată până în octombrie, pentru a putea fi stabilite condiţii de evaluare clare, iar competitorii să aibă timp să-şi pregătească ofertele. 


 

În condiţiile actuale, cred că se impune ca ministrul Transporturilor să facă de urgenţă o evaluare la ARF şi să ia nişte măsuri categorice cu privire la activitatea care se desfăşoară acolo, pentru că este clar că lucrurile nu funcţioneză. În ceea ce priveşte decizia Tribunalului Bucureşti de anulare a licitaţiei, fie ARF nu a avut reprezentare adecvată în instanţă, fie caietele de sarcini sunt prost făcute. În ambele situaţii răspunderea este strict a ARF şi nu se mai poate tergiversa achiziţia de material rulant nou pentru români.

Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor

 

ARF vrea să achiziţioneze rame care ating 160 km/h, dar reţeaua feroviară românească permite atingerea acestei viteze doar pe 456,8 km (4,29% din reţea), în timp ce pe 4.891 km (46,05% din reţea) se poate circula cu viteze cuprinse între 51 şi maximum 90 km/h.

 

Cum s-au schimbat evaluările

La licitaţia anulată acum de Tribunalul Bucureşti, atribuirea contractului se face pe baza unui punctaj, unde 80% este reprezentat de preţ, 7% de program de livrare, 3% de validare tehnică (ramă pusă deja în funcţiune în UE) şi 10% de numărul de locuri pe scaune. La noua licitație preţul contează doar 65%, existența omologării 10%, în timp ce termenul de livrare a primei rame pentru care se va obține punctajul maxim a crescut de la 18 luni la 20 de luni. De asemenea, termenul pentru livrarea înregii cantităţi a fost redus de la 32 de luni, cum se prevedea la licitaţia de anul trecut, la numai 25 de luni. Decizia de marţi a Curţii de Apel schimbă însă regulile.

 

ARF este într-o mare încurcătură după ce Tribunalul Bucureşti a decis să anuleze licitaţia, acest lucru venind să confirme ce am susţinut noi. Evaluarea ARF, care a dat câştig de cauză chinezilor, a fost superficială şi incompletă. Pe de altă parte, ARF ar fi trebuit să ţină seama de recomandarea Comisiei Europene ca minimum 50% să fie produs în UE în cazul achiziţiilor din fonduri europene, lucru prevăzut şi de Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale. Noi, cu bani UE, cumpărăm marfă chinezească subvenţionată de statul chinez. Asta nu se mai poate numi concurenţă loială.

Gabriel Stanciu, director general Alstom Transport România 


 

Citeşte mai multe despre:   licitaţii,   terenuri

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Inaugurare cu restricţii de circulaţie

Inaugurare cu restricţii de circulaţie
Ieri au fos inauguraţi primii 16 kilometri de autostradă din Moldova, odată cu deschiderea unei porţiuni din centura ocolitoare a oraşului Bacău. Circulația a fost deschisă însă cu restricții, pentru că...

România sancționată din nou. Comisia Europeană a demarat două proceduri de infrigement

România sancționată din nou. Comisia Europeană a demarat două proceduri de infrigement
Comisia Europeană a deschis două proceduri de infrigement împotriva României privind renovarea clădirilor și stocurile de produse petroliere, transmite executivul comunitar.  Pe lângă țara...

Turismul românesc a scăzut la jumătate din cauza pandemiei

Turismul românesc a scăzut la jumătate din cauza pandemiei
Turismul românesc este grav afectat de restricțiile impuse de autorități pentru limitarea răspândirii noului coronavirus. Cazările în hoteluri și pensiuni au fost în scădere cu 54,5%, față de aceea...

Digitalizarea, soluție salvatoare pentru IMM-uri

Digitalizarea, soluție salvatoare pentru IMM-uri
Galerie Foto Pandemia de coronavirus a prins foarte multe dintre firmele românești fără o strategie financiară la zi, din cauza resurselor limitate care nu au permis actualizarea informațiilor și a proceselor financiare în si...

Semnal de la BNR: Puneți frână împrumuturilor

Semnal de la BNR: Puneți frână împrumuturilor
Banca Națională a României (BNR) a transmis instituțiilor de creditare o scrisoare prin care recomandă înăsprirea condițiilor de acordare a împrumuturilor. Motivul ține de prudență, explică oficialii...

Statul şi administraţiile locale ţin în sertar facturi neplătite de 6 miliarde de lei

Statul şi administraţiile locale ţin în sertar facturi neplătite de 6 miliarde de lei
Valoarea facturilor restante ale companiilor în care statul şi administraţiile locale sunt acţionari unici sau majoritari a ajuns, la sfârşitul lunii septembrie, la peste şase miliarde de lei. În timp ce teancul...

2021 vine cu accize mai mari

2021 vine cu accize mai mari
Produsele accizabile se vor scumpi de la 1 ianuarie, ca urmare a majorării accizelor. Unele din produsele cele mai vândute afectate direct de această majorare vor fi carburanţii. Ministerul Finanțelor a...

Skills-uri utile pe care le puteți obține în pandemie din confortul propriei locuințe

Skills-uri utile pe care le puteți obține în pandemie din confortul propriei locuințe
Viața este un proces continuu de învățare, iar cine refuză să descopere lucruri noi și să își îmbunătățească în mod continuu cunoștințele atât în domeniul în care activează, cât și în domenii...

Românii și-au folosit resursele proprii pentru a-și cumpăra o locuință în pandemie

Românii și-au folosit resursele proprii pentru a-și cumpăra o locuință în pandemie
După ridicarea stării de urgență impuse din cauza pandemiei de coronavirus, circa 69% dintre cumpărătorii care au achiziționat o locuință și-au folosit resurse proprii, și doar 31% au contractat un credit,...

Fermierii pot depune cererile pentru reducerea accizei la motorină

Fermierii pot depune cererile pentru reducerea accizei la motorină
Cererile agricultorilor pentru reducerea accizei la motorină se pot depune în intervalul 2-31 decembrie 2020, transmite Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA). Documentele vor fi...

„Afacere de succes”, floare rară în România

„Afacere de succes”, floare rară în România
Întreprinderile mari și mijlocii din România evoluează slab, comparativ cu aceleași companii din celelalte țări membre ale Uniunii Europene. Avem cea mai mică proporție de „firme de succes” din total și...

Investiţiile în euro, pe plus, cele în dolari, pe minus

Investiţiile în euro, pe plus, cele în dolari, pe minus
O investiție de 1.000 de lei a adus românului econom, în ultimele 12 luni, un câștig de 20 de lei, dacă a plasat banii în euro, sau o pierdere de 60 de lei, dacă a cumpărat dolari. Anul trecut pe vremea asta, si...

Electrificarea liniei Cluj-Napoca - Episcopia Bihor, în linie dreaptă 

Electrificarea liniei Cluj-Napoca - Episcopia Bihor, în linie dreaptă 
Ministrul Transporturilor a anunţat că licitaţia pentru electrificarea şi modernizarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca - Episcopia Bihor (Oradea) va avea loc în aprilie-mai 2021. Proiectul este estimat la 1,8...

România, pe ultimul loc în UE la sănătate

România, pe ultimul loc în UE la sănătate
Cei mai puțini bani pentru sănătate dintre statele UE îi alocă România, cu 580 de euro pe locuitor, în anul 2018, arată datele Eurostat. Media la nivelul blocului  comunitar deste de 2982  de...
Serviciul de email marketing furnizat de