Hotelurile, pensiunile, restaurantele și locurile de agrement au suferit anul acesta pierderi importante. Și agențiile de turism au avut de suferit, dar multe dintre ele au reușit să se redreseze, mai ales la finalul anului, din „outgoing”, prin vânzările de vacanțe exotice, către destinații precum Bahamas, Malibu sau Dubai, în timp ce „incoming-ul” - adică aducerea turiștilor străini în România - tinde spre zero. Numărul nerezidenților care ne vizitează a scăzut dramatic, ca și sumele cheltuite de aceștia.
Structurile de cazare au primit, în trimestrul al treilea din acest an, 95.000 de turiști străini, care au cheltuit 190,4 milioane de lei, potrivit Institutului Național de Statistică (INS). În aceeași perioadă din 2019, numărul total de nerezidenţi cazaţi a fost de 900.300, cheltuielile acestora însumând 2,34 miliarde de lei. Așadar, între cele două intervale de timp comparate, numărul turiștilor străini a scăzut de peste 9 ori, iar suma lăsată de aceștia a coborât de 12 ori. Afacerile (inclusiv participarea la congrese, conferinţe, cursuri, târguri şi expoziţii) au reprezentat principalul motiv al sejurului petrecut de 59,8% dintre turiştii nerezidenţi sosiți în România în trimestrul 3 din 2020, cheltuielile acestora reprezentând 60,3% din total. Totodată, 40,2% dintre turiștii străini au călătorit în scop particular, în principal pentru vacanţe, dar și pentru cumpărături, evenimente culturale şi sportive, vizitarea prietenilor şi rudelor, tratament medical, religie, tranzit şi alte activităţi.
Reînființarea ministerului nu se mai justifică
Turismul în România pare a fi în continuare în stagnare sau scădere, mai ales dacă nici voucherele de vacanță nu se vor mai acorda. Problemele specifice acestui domeniu de activitate s-au discutat, ieri, în cadrul conferinței de presă a Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT). Concluzia reprezentanților agențiilor este că speranța vine, în 2021, de la numărul foarte crescut de cereri tot pentru destinații exotice. În aceste condiții, ideea de a reînființa Ministerul Turismului, ca să gestioneze banii pentru promovarea României pe plan extern, nu mai are justificare, deși ANAT își dorește acest minister, „condus de un tehnocrat și de mediul de afaceri”, așa cum a declarat Dumitru Luca, președintele asociației.