RITM ● Piaţa va creşte cu circa 30% în comparaţie cu 2007
Chiar dacă nu a fost un an la fel de prielnic ca 2007, din cauza verii
ceva mai răcoroase, piaţa românească de îngheţată îşi continuă trendul
ascendent şi va depăşi 110 milioane de euro. Consumul pe locuitor
rămîne însă mult mai mic decît în celelalte state ale UE.
RITM ● Piaţa va creşte cu circa 30% în comparaţie cu 2007
Chiar dacă nu a fost un an la fel de prielnic ca 2007, din cauza verii ceva mai răcoroase, piaţa românească de îngheţată îşi continuă trendul ascendent şi va depăşi 110 milioane de euro. Consumul pe locuitor rămîne însă mult mai mic decît în celelalte state ale UE.
O piaţă încă mică, imatură, dar cu un ritm constant de creştere. Aşa arată în cîteva cuvinte piaţa autohtonă de îngheţată în opinia cîtorva dintre cei mai puternici jucători. "Oferta este generoasă, dar piaţa nu a ajuns încă la maturitate. Există încă multe firme care nu şi-au găsit identitatea şi care produc orice, oricît de ieftin doar pentru a exista pe piaţă", consideră Florin Rosescu, manager general Kubo Ice Cream.
Din punct de vedere valoric, jucătorii importanţi estimează că piaţa va depăşi 100 de milioane de euro, deşi anul acesta nu e la fel de prielnic ca 2007. "În ultimii cinci ani, consumul de îngheţată a crescut constant în medie cu aproximativ 20%-30% din punct de vedere valoric. În prezent, valoarea pieţei se situează în jur de 80-85 milioane de euro, pentru sfîrşitul acestui an estimînd o creştere la 100-110 milioane de euro", susţine şi Adriean Asan-Mic, directorul general al Top Gel Prod Craiova. Şi Vasile Armenean, managerul general al Betty Ice se aşteaptă ca piaţa să ajungă la aproximativ 120 de milioane de euro, iar cifra de afaceri a companiei sale să crească de la 17,5 milioane de euro la 20 de milioane de euro, dar consideră că 2008 este totuşi un an slab, ca urmare a vremii neprielnice. "Din cauza vremii, anul acesta este slab, sub previziuni."
SUB MEDIE. Loc de creştere a pieţei mai este, cu siguranţă, consumul autohton fiind sub media europeană şi chiar a vecinilor. "Cu un consum, în sezonul trecut, de 1,8 litri de îngheţată pe cap de locuitor, faţă de 4,8 litri în Grecia sau 3 litri în ţările din Balcani, piaţa românească are un potenţial semnificativ de creştere. Estimăm că, la sfîrşitul anului 2008, consumul pe cap de locuitor va ajunge la nivelul consumului ţărilor vecine şi anume 3,5-4 litri", prognozează Adriean Asan-Mic. Aceeaşi viziune optimistă o împărtăşeşte şi Florin Rosescu: "Cu siguranţă, consumul de înghetata va creşte cu circa 10%/an în următorii trei-cinci ani. Principalele motive sînt creşterea nivelului de trai şi modificarea percepţiei asupra înghetaţei de la simplu produs răcoritor la un desert".
INFLUENŢE REGIONALE. Cu toate că influenţa sezonalităţii este în scădere, piaţa este încă dominată de acest factor. "Vînzările din lunile aprilie, mai, iunie, iulie şi august sînt de trei-cinci ori mai mari decît în septembrie, octombrie, noiembrie şi februarie. În acelaşi timp, lunile decembrie şi ianuarie sînt peste celelalte luni din extrasezon", precizează Florin Rosescu. Producătorii au constatat că atît sezonalitatea, cît şi preferinţele clienţilor sînt influenţate de factorul regional. "Diferenţa între sezon şi extrasezon este mai evidentă în Ardeal unde consumul în extrasezon este extrem de redus, mult mai mic decît în Moldova şi Muntenia, iar consumul este aproape zero în extrasezon în zona rurală. În zona centrală şi de vest se vînd mai bine produsele de volum – caserolele – şi din punct de vedere al aromei, o pondere mai mare în vînzari o au cele fructate. În schimb, în sudul şi estul tării sînt preferate produsele de impuls", explică Adriean Asan-Mic.
Firmele autohtone domină piaţă
Piaţa înghetaţei este dominată în proporţie de aproximativ 80% de producătorii români. "Există, din punctul nostru de vedere, trei categorii de producători şi distribuitori de îngheţată în România: din prima categorie fac parte cinci-şase mari producători care deţin o pondere de 70%-80% din piaţă, precum Delta-Nestle, Top Gel Prod, Betty Ice, Alpin 57 Lux, Amicii, Napolact; o a doua categorie din care fac parte producătorii "medii" care deţin capacităţi bune de producţie şi distribuţie şi o gamă diversificată de produse: Antarctica, Ice Dyp Balas, Class-Dumalex, Elion, Aticream. Cea de-a treia categorie include, pe de o parte, producătorii care au avut un nume pe piaţa îngheţatei şi ca urmare a managementui defectuos au scăzut foarte mult‚ iar pe de altă parte, acei producători regionali care concurează pe o piaţă zonală restrînsă: Prod Lacta, Lactido, Bucovina, Secret Prod etc.", ne-a precizat Adriean Asan-Mic, directorul Top Gel Prod. O tendinţă importantă ce începe să se manifeste şi pe piaţa românească este în opinia acestuia "migrarea unor branduri, consacrate în categoria dulciurilor, şi în categoria îngheţatei, în căutarea unei modalităţi de a-şi echilibra portofoliul, avînd în vedere că, pe timp de vara, consumul de ciocolată scade. Un exemplu de producător care a reuşit să integreze perfect noile produse în oferta sa, fără a face din asta o afacere principală, este Mars. Şi Nestlé Ice Cream a făcut mutări asemănătoare, în 2007 acesta integrînd opt branduri Nestlé, respectiv zece produse, printre acestea numărîndu-se şi brandul Joe, al cărui concept crunch a fost transformat într-o îngheţată."Citește pe Antena3.ro