Deşi noua schemă de impozitare a locuinţelor care au utilitate nerezidenţială sau mixtă pare complicată, acest lucru depinde doar de persoanele fizice şi preferinţele lor de business. Astfel că, dacă impozitul de 2% vi se pare prea mare, în cazul în care nu aţi mai făcut o evaluare de minimum cinci ani, există pârghii pe care le puteţi folosi pentru a scăpa cu mai mulţi bani în buzunare. Numai că demersurile trebuie făcute până la data de 31 martie, altfel o să plătiţi mai scump decât vă aşteptaţi.
Până în acest moment, din cele peste 78.000 de clădiri evaluate, 41.000 (53%) aparţin persoanelor fizice. ”Este primul an în care persoanele fizice care deţin clădiri nerezidenţiale şi mixte trebuie să solicite rapoarte de evaluare pentru a nu plăti impozit majorat, conform noului Cod Fiscal”, a declarat Daniel Manaţe, preşedintele Asociaţiei Naţionale de Evaluatori Autorizaţi din România (ANEVAR). Astfel, dacă aveţi sediul social acasă, nu declaraţi că aveţi activitate socială acolo. „Să luăm cazul unui taximetrist care are sediul într-un apartament, dar, cu toate acestea, nu desfăşoară nicio activitate economică în acel apartament pentru că de fapt conduce maşina toată ziua. De aici rezultă că locuinţa este un domiciliu fiscal fără activitate economică. Codul Fiscal prevede că, dacă nu se desfăşoară nicio activitate economică, apartamentul rămâne cu utilizare rezidenţială”, a spus Adrian Vascu, membru în conducerea ANEVAR.
Dacă ai activitate economică...
În cazul în care declaraţi că aveţi activitate economică în respectivul spaţiu, trebuie clarificată situaţia spaţiului în care lucraţi. „Dacă declaraţi că nu ştiţi în ce suprafaţă vă desfăşuraţi activitatea, intră în joc regula utilităţii. Dacă utilităţile nu sunt deduse de firma care îşi desfăşoară activitatea acolo, apartamentul va rămâne cu utilizare rezidenţială”, a mai spus Adrian Vascu. Dar dacă vă deduceţi prin firmă chiar şi o singură utilitate, întreaga locuinţă va fi impozitată ca fiind una nerezidenţială. Vascu a ţinut să precizeze că, în acest caz, vorbim de deducerea cheltuielilor pe anul curent, nu pe deducerile de anul trecut. „Acum, trebuie să declari că vei deduce în acest an, nu ce ai dedus în 2015”, a afirmat oficialul ANEVAR.
Demersul continuă...
În cazul în care declaraţi că ştiţi suprafaţa, va trebui să spuneţi care vă este sursa de documentare. „Dacă nu aveţi la îndemână respectiva informaţie, iar acest lucru este valabil pentru toate apartamentele din România, puteţi declara o anumită suprafaţă, să zicem de 15 mp”, a mai explicat Vascu. De aici, primăria vă va calcula impozitul pentru partea rezidenţială, iar pentru bucata nerezidenţială veţi duce la primărie un raport de evaluare. „Evaluatorul va evalua întreg apartamentul ca utilizare nerezidenţială, urmând ca primăria să calculeze cât este valoarea impozabilă a părţii nerezidenţiale, în funcţie de cele două suprafeţe pe care le-aţi declarat”.
Număr clădiri pe tipuri de clienți și categorii de utilizare a clădirii
Dacă nu faceţi evaluarea, primăria va calcula care este valoarea impozabilă, doar că aplică o cotă de impozitare de 2%. Iar dacă faceţi evaluarea, cota de impozitare va fi de 0,2% (n.r. - dacă luăm exemplul Bucureştiului).
Adrian Vascu, membru boardul ANEVAR
Persoanele fizice care deţin clădiri nerezidenţiale sau mixte pot evita creşterea cotei de impozitare la 2% dacă prezintă un raport de evaluare o dată la cinci ani.
Peste 1.400 de evaluatori ai ANEVAR stau la dispoziţia celor care vor să îşi facă o evaluare a locuinţei, până la 31 martie.