Surprizele din episodul "criza economică în America" au continuat să şocheze opinia publică. Cei trei directori ai firmelor producătoare de auto din SUA s-au prezentat miercuri în faţa Senatului, pentru a convinge membrii acestuia că au nevoie de ajutor financiar.
Au debarcat din avioane private lustruite, cu mâna întinsă la cerşit din banii publici.
"Câţi dintre voi au venit astăzi aici cu avionul unei companii comerciale să ridice mâna sus", a spus un senator în timp ce i-a audiat. Cei trei directori s-au deplasat în capitala Washington cu avionul proprietate privată a companiei pe care o reprezintă, fiecare estimat la peste 35 de milioane de dolari. "Câţi dintre voi sunteţi dispuşi să vindeţi astăzi avionul companiei pentru
a încerca reducerea pierderilor şi salvarea unităţii?", a urmat o altă întrebare. Nici unul dintre reprezentanţii industriei auto nu s-a arătat prea bucuros de idee.
BANI FĂRĂ VALOARE
Costul unei deplasări cu avionul companiei este estimat la peste 20.000 de dolari dus-întors. O companie comercială ar fi cerut cel mult 2.000 dolari la clasa I. Motivaţia venită mai târziu a fost că directorii sunt obligaţi să călătorească numai cu avioanele companiei, pentru a evita probleme de securitate, cum ar fi răpirea. Plus, este o metodă comodă şi eficientă.
Membrii Senatului nu s-au lăsat convinşi de pledoaria directorilor General Motors, Chrysler şi Ford. Deşi democraţii s-au arătat în totalitate dispuşi să voteze pentru acordarea creditului de 25 de miliarde, plus o parte dintre republicani, sesiunea s-a încheiat miercuri fără speranţe pentru producătorii auto. Cei trei directori au venit cu temele făcute, eforturile acestora s-au concentrat pe a ilustra un viitor foarte sumbru, cu efecte grave asupra populaţiei dacă nu primesc ajutorul financiar din pachetul de 700 de miliarde de dolari, menit să scoată America din criza economică.
"CATASTROFĂ ECONOMICĂ"
Falimentul celor trei mari constructori din Detroit ar fi "catastrofic", potrivit lui Rick Wagoner, boss-ul de la General Motors. Trei milioane de şomeri ar fi produşi numai în primul an în economia americană. Pe lângă aceştia, economia americană ar suferi o pagubă de 150 de miliarde de dolari, cât ar fi veniturile angajaţilor din industrie, care acum nu vor mai fi date plus alte 156 de miliarde de dolari în taxe pe care cei trei giganţi nu le-ar mai plăti în viitorii trei ani. General Motors are nevoie de 10-12 miliarde de dolari, Ford, de 8 miliarde de dolari, iar Chrysler, de 7 miliarde de dolari. Executivii celor trei constructori au anunţat că aceste sume sunt mult mai mici decât impactul economic al falimentului celor trei.
DISPONIBILIZĂRI
Criza economică trimite acasă mii de angajaţi din industria auto. Criza nu a ocolit nici producătorul francez Peugeot, care a anunţat că va concedia 2.700 de angajaţi. Conducerea companiei a estimat că vânzările din principalele pieţe europene vor scădea, cel mai probabil cu cel puţin 10% în 2009 şi cu 17% în al patrulea trimestru. Producătorul britanic de motoare pentru aeronave Rolls-Royce va disponibiliza până la 2.000 de angajaţi, în 2009, dintre care 140 din Marea Britanie. De asemenea, Daimler va reduce numărul angajaţilor din cadrul fabricilor din Germania cu 570 de angajaţi. Daimler are în total 167.000 angajaţi în Germania şi 2.500 de angajaţi temporari. Vânzările diviziei Mercedes-Benz au scăzut în octombrie cu 18%, în termeni anuali.
- Corespondenţă de la Washington
Citește pe Antena3.ro
Foto: Spencer Platt/AFP/Mediafax