x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Între MPGT şi POIM sau cum ni s-au scumpit autostrăzile între opt iniţiale

0
Autor: Adrian Stoica 23 Noi 2017 - 13:10
Între MPGT şi POIM sau cum ni s-au scumpit autostrăzile între opt iniţiale Blaz Kure/Getty Images/Hemera Highway development
Vezi galeria foto


România ar fi trebuit să deschidă anul trecut şantierele pentru construirea a şapte autostrăzi şi, cu o singură excepţie, toate trebuie finalizate până în 2020. În total, vorbim despre 781 de kilometri de autostradă şi de o investiţie de circa 8,8 miliarde de euro, potrivit Master Planului General de Transport (MPGT). La mai bine de un an de la asumarea acestui document strategic, şantierele aşteaptă să fie deschise. Singura performanţă notabilă este că aceste autostrăzi s-au scumpit încă din faza de proiect cu miliarde de euro, iar termenele de finalizare s-au decalat cu câţiva ani, conform datelor care figurează acum în Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM).

Principala întrebare care se pune este de ce într-un interval de numai un an construcţia autostrăzilor s-a scumpit atât de mult. Prima explicaţie este că valoarea proiectelor a fost subevaluată cu bună ştiinţă în momentul în care s-a construit MPGT. Ideea de bază a fost ca în acest document să fie incluse cât mai multe proiecte, pentru că cele rămase pe dinafară nu mai puteau fi adăugate pe parcurs, ceea ce însemna că nu mai puteau primi cofinanţări europene nerambursabile. O altă cauză care a generat scumpirea construcţiilor a fost că, odată cu refacerea unor studii de fezabilitate, au fost schimbate şi soluţiile constructive impuse de noile realităţi din teren. Sunt deja cunoscute cazurile când, utilizând hărţi de prin anii 70, constructorii unui tronson de autostradă s-au trezit că dau cu ea într-o comună mărginaşă a Clujului, care pe hărţile vechi nu exista, includerea unor zone în siteul Natura 2000 a impus, de asemenea, modificarea unor trasee sau construirea, suplimentar, a unor ecotuneluri pentru a nu bloca migraţia animalelor sălbatice dintr-o parte în alta a şoselei.

Sibiu-Piteşti, plus 317 mil. euro

Una dintre cele mai cerute autostrăzi este Sibiu-Piteşti. Construcţia celor aproape 117 km de şosea trebuia să înceapă anul trecut, să se finalizeze în 2022 şi avea un cost estimat la 1.673,57 milioane de euro, potrivit MPGT. Între timp, autostrada a ajuns la un cost estimat de 1.991,55 milioane de euro, iar termenul de finalizare a fost împins în trimestrul IV al anului 2023. Până acum, CNAIR a lansat licitaţia pentru tronsoanele 1 şi 5 ale autostrăzii, iar valoarea totală a celor două contracte este de 2.595 milioane de lei, fără TVA. Pentru tronsoanele de mijloc ale autostrăzii, costurile sunt estimate la nouă miliarde de lei

Comarnic-Braşov plusează cu 190 mil. euro

Pentru tronsonul Comarnic-Braşov, promis încă din 2004, lucrările erau programate să înceapă anul trecut şi să se finalizeze în 2020, iar pentru cei 58 km de autostradă investiţia era de 997,75 milioane de euro. Potrivit însă datelor din POIM, construcţia va începe în a doua jumătate a anului 2018, se va termina în trimestrul IV din 2025, iar costurile vor fi de 1.187,32 milioane de euro.

118 milioane de lei, fără TVA, este valoarea contractului pentru execuţia Lotului Râşnov-Cristian de pe tronsonul de Autostradă Comarnic-Braşov, singurul semnat până acum.

De asemenea, la începutul lunii octombrie, a fost semnat contractul pentru proiectarea şi execuţia Lotului 5 din această autostradă, sector Râşnov-Cristian, la care se adaugă drumul de legătură cu Municipiul Braşov. Segmentul va avea o lungime de 10 km, din care 6,3 km în regim de autostradă, şi 3,7 km la profil de drum naţional cu patru benzi. Tot în acest an a fost scos la licitaţie şi construcţia tronsonului Braşov-Cristian, nouă km.

Sibiu-Braşov mai ia 60 mil. euro

Programate să înceapă tot anul trecut, lucrările la cei 120 km ai Autostrăzii Sibiu-Braşov urmau să coste 816,44 milioane de euro, iar în 2020 construcţia să fie gata. Deocamdată, termenul de finalizare a lucrărilor s-a transformat în termenul de începere, iar costurile au urcat la 877,29 milioane de euro, fără a lua în calcul şoseaua de centură a oraşului Făgăraş, care va costa şi ea 94,27 milioane de euro. Pentru a circula pe această autostradă va trebui să aşteptăm până la sfârşitului anului 2025, asta în cazul în care acest termen avansat în POIM va fi respectat.

Nădăşelu-Suplacu de Barcău, cu o treime mai mult

Pentru tronsonul Nădăşelu-Suplacu de Barcău, situat pe Autostrada Transilvania, lucrările erau programate să înceapă anul trecut, iar pentru cei 93,3 km costurile erau estimate la 1.000,25 milioane de euro în MPGT. În POIM însă, costurile au urcat anul acesta la suma de 1.369,71 milioane de euro, iar termenul de finalizare, iniţial 2020, a devenit 2021. Acest tronson este format din două loturi. Pentru Lotul Nădăselu-Mihăieşti, cu o lungime de 17,8 km, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în octombrie 2016, contractul având valoarea de 446,12 milioane de lei, fără TVA. Termenul de finalizare este aprilie 2018, dar până acum nu s-a lucrat nimic pe această porţiune. Pentru Lotul Mihăieşti-Suplacu de Barcău, de 75 km, lucrările încă nu au fost contractate.

Suplacu de Barcău-Borş merge în zig-zag financiar

Construcţia secţiunii Suplacu de Barcău-Borş, de pe Autostrada Transilvania, avea în MPGT un cost estimat de 304,43 milioane de euro, iar construcţia celor 74,5 km trebuia finalizată în 2020. Un an mai târziu, construcţia secţiunii este evaluată la 362,27 milioane de euro, iar finalizarea ei este programată pentru trimestrul I din 2021. După câteva rateuri în găsirea unui constructor care să finalizeze cei aproximativ 60 de km de autostradă, Compania de Drumuri a împărțit segmentul în trei loturi: Suplacu de Barcău-Chiribiș (26 de km), Chiribiș-Biharia (29 de km) și Biharia-Borș (5 km), iar în luna august a acestui an le-a scos la licitaţie, valoarea estimată a proiectului început de americanii de la Bechtel fiind însă de circa 255 milioane de euro, cu TVA.

Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni mai creşte cu 150 mil. euro

Pentru Autostrada Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni, varianta iniţială prevedea o investiţie de 1.129,7 milioane de euro, urmând ca cei 135 de kilometri să fie gata în 2020. În POIM însă, costurile urcă la 1.272,94 milioane de euro, finalizarea fiind programată pentru sfârşitul anului 2025. Dacă se ia în calcul şi construcţia podului de peste Prut, atunci ar mai trebui adăugaţi aproape 63 de milioane de euro. Această autostradă va face legătura cu Transilvania, ea ajungând la Tg. Mureş.

Acoperirea celor 183,8 km dintre Tg. Mureş şi Tg. Neamţ cu o autostradă era un proiect evaluat la 2.942,57 milioane de euro în MPGT, iar execuţia trebuia să se realizeze în perioada 2016-2026.

 

Deşi construcţia ei nu a început pe niciun tronson, parlamentarii i-au găsit deja şi un nume: Autostrada Unirii. Ce nu au ştiut însă ei să spună a fost când va începe construcţia ei.

 

Drumuri de mare viteză

 

Traseu  Km  MPGT    POIM

                        cost (mil. euro)    final (an)  cost (mil. euro) final (an)

 

Focşani-Bacău   109,3   428,3   2020    509,68  2025

Buzău-Focşani   72  282,36  2020    336,01  2025

Ploieşti-Buzău  35  254,8   2018    303,21  2025

Bacău-Paşcani   81,2    388,95  2020    462,85  2025

Craiova-Piteşti, de la autostradă la drum expres

Legătura de la Craiova la Piteşti urma să fie asigurată, potrivit MPGT, de o autostradă a cărei construcţie era evaluată la 899,41 milioane de euro. Construcţia celor 124,3 km era programată să înceapă în 2017, iar termenul de finalizare era stabilit pentru 2020.

Autostrada s-a transformat în drum expres, motivul fiind costurile mai mici şi termenul de finalizare mai scurt.

În luna iunie a acestui an, a fost scos la licitaţie tronsoanele 3 si 4 ale drumului expres. Cele două tronsoane au o lungime totală de 63,56 km, costul estimat pentru construcţia lor fiind de 1.814,47 milioane de lei, fară TVA. Per total, construcţia drumului expres este estimată acum la suma de 3.777 milioane de lei, fără TVA.

1. De foarte multe ori construcţia autostrăzilor a fost întârziată şi din cauza contestării excesive a licitaţiilor, a studiilor de fezabilitate, dar şi din cauza constructorilor a căror mobilizare pe teren lasă de foarte multe ori de dorit.

 

2. Proiectul Autostrăzii Braşov-Borş a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro.

           

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citeşte mai multe despre:   MPGT,   poim

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Criză a forței de muncă în morărit și panificație

Criză a forței de muncă în morărit și panificație
Deficitul forței de muncă din industria de morărit şi panificaţie depășește 10%. În acdest sector lucrează în prezent circa 60.000 de persoane. Unul dintre motivele lipsei angajaților îl...

(P) EcoDrill pune la dispoziție servicii de foraje pentru puțuri de apă

(P) EcoDrill pune la dispoziție servicii de foraje pentru puțuri de apă
Forajele sunt activități foarte cunoscute în România, însă nu toate firmele se pot ocupa cu foraje pentru puțuri de medii și mari adâncimi. Studierea și analizarea în detaliu a zonei unde se va face forajul es...

Liberty Steel se restructurează. Fostul Sidex nu va fi vândut

Liberty Steel se restructurează. Fostul Sidex nu va fi vândut
Liberty Steel se pregăteşte de restructurare şi va vinde activele neprofitabile. Activitatea se va concentra pe capacităţile profitabile, printre care şi Liberty Galaţi, fostul Sidex. Grupul GFG, din care...

Explodează prețul electricității pe bursă

Explodează prețul electricității pe bursă
Preţul energiei electrice depăşeşte 440 de lei pe MWh pe piaţa spot a bursei OPCOM, în orele de vârf, mai ales din cauza opririi planificate a Unităţii 2 Cernavodă. Preţul mediu, pentru...

Deficitul balanței comerciale a crescut la 5,327 miliarde de euro în primul trimestru din 2021

Deficitul balanței comerciale a crescut la 5,327 miliarde de euro în primul trimestru din 2021
Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) a fost de 5,327 miliarde euro în primul trimestru al acestui an, mai mare cu 863,1 milioane euro față de cel înregistrat în aceeași perioadă din 2020,...

FMI evaluează economia românească

FMI evaluează economia românească
O echipă FMI, condusă de Jan Kees Martijn, va analiza virtual economia românească în peroada 10 - 28 mai 2021, acțiune numită Consultare pe Articolul IV. "Echipa FMI va discuta cu autorităţile române...

40% din rezerva de minereu de cupru a României ia drumul Turciei

40% din rezerva de minereu de cupru a României ia drumul Turciei
Deși guvernele s-au tot schimbat de-a lungul anilor, România a continuat să meargă împotriva curentului în foarte multe domenii. Bătălia pentru resurse strategice, cum ar fi metalele rare, devine din ce în ce...

Nicu Marcu: Traversăm o perioadă plină de încercări iar interconectarea piețelor de capital este cu siguranță una dintre soluțiile pentru stabilizarea și redresarea economiilor

Nicu Marcu: Traversăm o perioadă plină de încercări iar interconectarea piețelor de capital este cu siguranță una dintre soluțiile pentru stabilizarea și redresarea economiilor
Cu ocazia sărbătoririi ”Zilei Europei”, Autoritatea de Supraveghere Financiară salută efortul depus la nivel european pentru dezvoltarea piețelor financiare nebancare. ”În urmă cu 71 de ani, o idee a...

Nicu Marcu: Acțiunile noastre de supraveghere și control au tocmai scopul asigurării stabilității piețelor pe care le supraveghem și al corectării practicilor care pot ascunde deficit de solvabilitate la unii operatori din piață

Nicu Marcu: Acțiunile noastre de supraveghere și control au tocmai scopul asigurării stabilității piețelor pe care le supraveghem și al corectării practicilor care pot ascunde deficit de solvabilitate la unii operatori din piață
Economiile europene sunt amenințate de creșterea insolvențelor companiilor, în cazul în care statele membre nu reușesc să efectueze o tranziție ușoară de la sprijinul de lichiditate către un sprijin de...

Vodafone România va avea un nou director general

Vodafone România va avea un nou director general
Noul director general al Vodafone România are un nou director general. Achilleas Kanaris își începe mandatul la 1 iulie 2021 când o înlocuiește pe Murielle Lorilloux.  Achilleas Kanaris este...

Au demarat procedurile pentru construcția Autostrăzii Târgu Neamț - Ungheni

Au demarat procedurile pentru construcția Autostrăzii Târgu Neamț - Ungheni
Începe revizuirea Studiului de Fezabilitate și elaborarea proiectelor de autorizare și execuție pentru Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, potrivit Ordiinului Compania Națională de...

Un nou Consiliu de Administrație la Societatea Națională a Sării

Un nou Consiliu de Administrație la Societatea Națională a Sării
Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor a numit noii membri ai Consiliului de Administrație al Societății Naționale a Sării, pentru o perioadă de 4 luni, cu posibilitate de prelungire, anunță MInisterul Econ...

Raiffeisen Bank raportează un profit în creștere cu 41% în primul trimestru din 2021

Raiffeisen Bank raportează un profit în creștere cu 41% în primul trimestru din 2021
Raiffeisen Bank a incheiat primul trimestru al anului 2021 cu un profit net de 198 milioane de lei, în creştere cu 41% faţă de rezultatul obţinut în perioada similară a anului trecut. Activele totale ale...

Comenzi online pentru produsele necesare

Comenzi online pentru produsele necesare
Totul este mai simplu în mediul online și tot mai multe persoane aleg să își facă proviziile în acest fel. Sunt o mulțime de produse pe care le găsești online, pentru orice ai avea nevoie. Fie că vrei să...

O echipă FMI va efectua revizuirea anuală a economiei românești

O echipă FMI va efectua revizuirea anuală a economiei românești
O echipă FMI condusă de Jan Kees Martijn va discuta cu autoritățile române, în întâlniri virtuale, în perioada 10 - 28 mai 2021, pentru pentru a efectua revizuirea anuală a economiei românești, cunoscută...
Serviciul de email marketing furnizat de