Creditarea intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) se loveste de lipsa garantiilor, dar si de o slaba cultura de management a intreprinzatorilor si de faptul ca o parte din afacerile acestora este "la negru".
Creditarea intreprinderilor mici si mijlocii incepe sa preocupe bancile. Activitatea intampina insa numeroase probleme. "Unul dintre criteriile cele mai importante ca motiv de neaccesare a creditelor este lipsa garantiilor materiale", considera Aurel Saramet, presedintele Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM). Un alt element este costul ridicat al creditului. Pe langa aspectele materiale care franeaza creditarea afacerilor mici, mai exista si factori culturali si psihologici. "Solicitantul de credit, din perspectiva nevoii lui, se duce ca si cum ar cere un serviciu nejustificat. El se duce sa ofere in schimbul solicitarii lui un serviciu bancii, pentru ca banca pentru asta s-a infiintat", arata Saramet. Educatia de management a solicitantilor de credit este deficitara. INSTRUIRE. "Un alt element pentru care aceasta dinamica a creditului nu este la nivelul pe care il asteapta oamenii de afaceri pleaca si de la o anumita lipsa de instruire, de limbaj economic in dialog cu inspectorii bancari care au un limbaj mai sofisticat", subliniaza Saramet, care crede ca uneori acest limbaj este exagerat de bancheri tocmai din dorinta de a stabili o diferenta clara. MANAGEMENT. Lipsa unui management financiar calificat in IMM-urile autohtone este si una dintre concluziile unui studiu al BRD. "Inca vedem reprezentanti ai IMM-urilor care dicteaza contabilului ce sa inregistreze, cum sa inregistreze, cand sa inregistreze", dezvaluie Aurel Ilin, director al BRD. Potrivit studiului, 60% dintre intreprinzatori se imprumuta de la actionari. Mai pe romaneste, muta banii dintr-un buzunar in altul. Nivelul este considerat de Ilin ca anormal si arata ca profitul real nu este egal cu profitul scriptic.
DEFICIT DE SPECIALISTI
|
Probleme exista si in cealalta "tabara". "Va marturisesc ca in sistemul bancar nu mai sunt specialisti la orice colt de strada. Sunt mai putini, pentru ca sistemul bancar s-a extins foarte mult ca retea de unitati teritoriale si apare oarecum o disolutie", recunoaste bancherul. Aceasta este si cauza pentru o alta nemultumire a intreprinzatorilor: procedurile administrative si timpul de asteptare prea mare. Pe de alta parte, presiunea timpului nu este pe gustul bancilor. "Bancherul, in general, este deranjat de tratamentul pompieristic: «Vreau repede un credit, in 48 de ore trebuie sa platesc!»", afirma Ilin. Bancherul spune ca oportunitatile de pe piata nu sunt atat de mari precum precipitarea intreprinzatorilor si ca "stilul pompieristic" arata o lipsa a controlului, fapt ce poate afecta grav un proiect ce pleaca de la o idee buna. "Suntem mai grijulii probabil decat sunteti chiar dumneavoastra cu propriile afaceri, pentru ca avem foarte multe informatii in mana. Nici un studiu de piata nu poate sa releve ceea ce cunoaste o banca. Vrem sa fim consultati si ascultati. Nu suntem anchetatori", considera Ilin.
|
Citește pe Antena3.ro