x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie La CFR SA proiectele s-au scumpit cu peste 2 miliarde de euro într-un an

La CFR SA proiectele s-au scumpit cu peste 2 miliarde de euro într-un an

de Adrian Stoica    |    16 Noi 2017   •   12:10
La CFR SA proiectele s-au scumpit cu peste 2 miliarde de euro într-un an
Sursa foto: pedrosala/Getty Images/iStockphoto

Compania de infrastructură CFR SA ar fi trebuit să înceapă în perioada 2016-2017 un număr de 15 proiecte, în valoare de circa 3,21 miliarde de euro, pentru modernizare a 1.724 de kilometri de cale ferată, potrivit Master Planului General de Transporturi al României (MPGT), adoptat în luna septembrie a anului trecut. Însă, în buna tradiţie românească, majoritatea acestor proiecte sunt deja întârziate, iar altele nici nu au început. Cu toate acestea, deşi sunt încă doar pe hârtie, la un an de la adoptarea Master Planului, proiectele s-au scumpit considerabil, ele fiind evaluate acum la peste 5,67 miliarde de euro.

După mai bine de doi ani de amânări şi modificări, în septembrie anul trecut s-a reuşit adoptarea Master Planului General de Transporturi al României. Un document ambiţios prin care au fost stabilite priorităţile în domeniu, termenele de implementare şi sumele care ar urma să fie investite. La un an de la adoptare însă, Master Planul se dovedeşte a fi tot mai mult o schiţă orientativă pentru că la aproape toate proiectele termenele de execuţie sunt depăşite, iar sumele care urmează să fie investite în realizarea lor au crescut considerabil. S-a ajuns în această situaţie pentru că Master Planul a fost făcut cu întârziere, deşi cei de la Comisia Europeană presau autorităţile de la Bucureşti să trimită documentul la Bruxelles.

Master Planul a fost încropit la repezeală şi s-au băgat în el cam toate proiectele care s-au găsit prin sertare. S-a mers în multe cazuri pe hărţi şi studii de fezabilitate vechi, s-au trecut termene de execuţie nerealiste, iar sumele au fost scoase mai mult din vârful pixului.

Predeal-Braşov s-a scumpit cu 58 milioane de euro

Proiectul pentru modernizarea căii ferate Predeal-Braşov (33 km) este cuprins în MPGT cu suma de 418 milioane de euro, având perioada de execuţie 2017-2022. Acelaşi proiect figura în Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) anul acesta cu suma de 476 milioane de euro, iar termenul de finalizare fusese împins în 2023. Cu siguranţă că nici acest al doilea termen nu va fi respectat în condiţiile în care CFR SA încă nu a semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, iar lucrul efectiv în teren nu va începe mai devreme de 2019. În prezent, pe acest tronson, trenurile circulă cu viteză redusă, iar distanţa de 33 km este parcursă în aproape 40 de minute.

Plus 285 milioane de euro pentru 147 de kilometri

Proiectul pentru reabilitarea căii ferate Focşani-Roman (147 km) avea termenul de execuţie 2016-2019, conform MPGT, costurile fiind evaluate la 588 milioane de euro. Deşi proiectul încă nu a început, costurile au ajuns la 873,67 milioane de euro, în timp ce termenul limită pentru finalizarea lui a devenit trimestrul patru al anului 2023. Deşi iniţial proiectul trebuia să fie gata la sfârşitul lui 2019, acum se avansează sfârşitul anului ca termen pentru finalizarea studiului de fezabilitate pentru care se vor plăti până la 22,6 milioane de euro.

Braşov-Sighişoara, ieftin pe hârtie, scump pe teren

Modernizarea rutei Braşov-Sighişoara (128 km) figurează în MPGT cu un cost de 716 milioane de euro şi o perioadă de implementare de cinci ani, 2016-2020. Cifre şi date care pot fi complet nerealiste dacă avem în vedere că la începutul lunii octombrie CFR SA a scos la licitaţie reabilitarea a circa 28 km de cale ferată între localităţile Caţa şi Apaţa de pe sectorul Braşov-Sighişoara, în cadrul unui contract estimat la nu mai puţin de 624 milioane de euro, fără TVA. Perioada de execuţie este de patru ani, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor a expirat ieri. Pentru celelalte două secţiuni în care a fost împărţit tronsonul, şi anume Braşov-Apaţa şi Caţa-Sighişoara, CFR SA a lansat licitaţiile în decembrie 2016, cu o valoare estimată de circa 674 milioane de euro (circa 3,1 miliarde de lei), fără TVA. Procedurile s-au prelungit însă foarte mult, astfel încât abia spre sfârşitul lui august s-au depus ofertele, acestea fiind încă în stadiul de evaluare.

Master Planul General de Transport nu este literă de lege, el este doar orientativ. Sigur însă că diferenţele mari de bani arată că el nu a fost bine întocmit. S-au folosit studii vechi, care ulterior au trebuit actualizate şi a apărut o diferenţă de preţ. S-au modificat unele soluţii tehnice care au generat alte scumpiri.

Ionuţ Ciurea, vicepreşedintele Asociaţiei ProInfrastructura

Reabilitarea Simeria-km 614 s-a scumpit de trei ori

Pentru reabilitarea tronsonului de cale ferată Simeria-km 614, care face parte din Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul IV Pan-European), era prevăzută suma de 724 milioane de euro, perioada de implementare fiind 2016-2018, conform MPGT. Odată cu reevaluarea proiectului, în POIM figurează în dreptul lui acum suma de 2.332 milioane de euro şi termenul de finalizare - trimestrul patru al anului 2023. Autorizaţia de construcţie pentru acest tronson a fost emisă în luna iulie a acestui an.

100 milioane de euro în plus pentru electrificare

Pentru reabilitarea căii ferate Cluj-Napoca-Episcopia Buzăului (158 km), în MPGT era prevăzută suma de 477,4 milioane de euro, iar termenul de realizare era perioada 2016-2020. Între timp, suma a urcat la 589,7 milioane de euro, iar termenul de finalizare a proiectului a fost împins în trimestrul patru al anului 2025. Deocamdată, CFR SA a reuşit doar să semneze contractul pentru reactualizarea studiului de fezabilitate al acestui proiect care prevede electrificarea liniei. Contractul a fost semnat în aprilie 2017, valoarea lui fiind de 5,42 milioane de lei, fără TVA.

Legătura cu Aeroportul „H. Coandă” intră în prelungiri

Pentru calea ferată care să lege Gara de Nord de Aeroportul „Henri Coandă” era prevăzută suma de 97,15 milioane de euro şi termenul de finalizare anul 2018. Deşi proiectul încă există doar pe hârtie, costurile au crescut la 106,71 milioane de euro, iar termenul limită pentru finalizare a devenit trimestrul patru al anului 2020.

Proiecte pentru creşterea vitezei

Ruta   Distanţa (km)  Cost (mil. euro)  Finalizare (an)

               MPGT   POIM MPGT  POIM

Buc.-Giurgiu   88  25,5   30,35  2017   2020

Timişoara-Arad 57  22,8   27,2   2017   2022

Buc.-Buzău 72  32,3   38,44  2017   2022

Buc.-Braşov    166 29,85  35,46  2017   2022

Buc.-Craiova   209 67,98  80,86  2017   2022

Paşcani-Iaşi   76  25,7   30,56  2017   2022

Buc.-Constanţa 225 32,13  70,57  2017   2022

Buc.-Piteşti   108 37,9   45,1   2017   2022

Total: 1.001 km; Cost iniţial:271,16 mil. euro; Cost final: 358,54; Investiţia a crescut într-un an de zile cu 87,38 mil. euro

×
Subiecte în articol: cfr sa