x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Mall-urile, imune la criză

Mall-urile, imune la criză

de IncomeMagazine    |    25 Dec 2012   •   07:29
Mall-urile, imune la criză

În România lovită de criză, lipsită de aten]ia autorităţilor, mall-urile au devenit una dintre puţinele oportunităţI de investiţii. ŞI cel mai adesea un loc de relaxare. Aşa s-a întâmplat în cartierele bucureştene dar şi în toate marile oraşe din ţară unde s-au ridicat centre comerciale. Cine nu-şi aminteşte, să viziteze centrul Iaşiului. Aici, o companie locală a realizat un “templu” urbanistic care a lăsat “mască” până şi pe cei mai accerbi critici ai consumismului de tip mall.

Cine mai investeşte în România? Nu dezvoltatorii imobiliari veţi spune. Totuşi, în ultimii 3-4 ani, perioadă marcată de o acută criză a finanţărilor de proiecte real estate, dezvoltatorii de centre comerciale au finalizat investiţii totalizând circa 1,63 miliarde de euro. Şi asta fără ca vreunul să beneficieze de subvenţii sau ajutoare de stat. 
Cifra nu pare impresionantă la prima vedere. Dar, trebuie menţionat că în 4 ani, pentru cele 11 centre comerciale finalizate în România, dezvoltatorii au atras investiţii echivalente celor susţinute de Renault în zece ani (2000-2010 ).

Prin comparaţie, un alt constructor auto , Ford România a investit în România pâna în prezent 350 de milioane euro. Palas Iaşi, un proiect dat în funţiune în plină criză - a costat 265 milioane de euro. Ford s-a angajat prin contractul de privatizare să investească un total de 675 milioane de euro. Dezvoltatorul Palas Iaşi, compania ieşeana Iulius Group, deja a cheltuit peste 600 milioane de euro în proiecte la Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Suceava.

Locuri de muncă create

Ford şi Renault au astăzi circa 19.000 de angajaţi, mulţi fiind moşteniţi de la fostele uzine Dacia şi Daewoo Craiova. În cele 11 centre comerciale date în folosinţă din 2009 , numărul de NOI joburi este de peste 20.000. În recent inauguratul ansamblu urbanistic Palas din Iaşi au fost create 4.000 de locuri de muncă.

Investiţiile şi posturile create în retail sunt însă mult mai numeroase. Cifrele precizate fac abstracţie de resursele atrase de marile reţele de hiper şi supermarket care n-au încetat să cheltuiască pentru extinderea lanţurilor comerciale din ţară. Un exemplu doar, real Hypermarket a investit până prezent în România peste 550 milioane de euro şi a creat 7.000 noi locuri de muncă.

Un recent studiu realizat de PwC împreună cu Sonae Sierra, spune că investiţiile în centre comerciale din România doar aparent s-au comprimat pentru că, în intervalul 2011 /2012, în ţara noastră se aşteaptă deschiderea a 300.000 mp de spaţii comerciale moderne, însemnând circa 4 mall-uri de talia AFI Palace Cotroceni.
Din acest punct de vedere, România este al 7-lea investitor în zona de retail din Europa şi al doilea din zona CEE a Uniunii Europene, după Polonia, aflată în topul european pe poziţia a 6-a.

Citeste AICI despre un Studiu de caz: Palas Iaşi


×
Subiecte în articol: mall Iulian Dascalu Palas Iasi