Cele 11 mari grupuri de retaileri prezente în România au avut anul trecut vânzări însumate de peste 10 miliarde de euro. Mărcile proprii sau brandurile private, cum li se mai spune, au generat 14% din aceste vânzări, adică 1,4 miliarde de euro.
K – Classic, Carrefour Discaunt, Boni, Top Apetit, 365, Pilos, Winny, Clever, Proxi, Gusturi Româneşti sunt câteva dintre mărcile proprii ale supermarketurilor. Fiecare lanţ de retail şi-a dezvoltat propriile branduri cu scopul de a-şi fideliza clienţii. Nu le vedem în reclame, dar apar mereu în cataloagele magazinelor şi în coşurile clienţilor. În lupta pentru supremaţie, retailerii au pus din ce în ce mai mult accent pe îmbunătățirea calității și, mai ales, pe diversificarea gamei de mărci proprii, susținându-le pe acestea și prin activități promoționale în magazine.“ Cota de piață deținută de mărcile proprii în totalul vânzărilor comercianţilor a crescut de la 12,4% în 2013 la peste 14% în 2015”, a declarat Raluca Raschip, Consumer Goods &Retail Director GfK Romania. Aceasta a mai menţionat că cel mai bine merg vânzările la produsele alimentare unde brandurile magazinelor reprezintă 20% din toate vânzările la această categorie de produse. Mărcile proprii au început să fie o alternativă la brandurile producătorilor dinainte de declanşarea crizei, mai ales datorită beneficiilor legate de preţ.
Audit la fabricile furnizoare
Comercianţii îşi permit să ofere cele mai convenabile raportate la calitate pentru mărcile proprii deoarece sunt comenzi speciale, obţinute de la producători la prețuri foarte mici, având în vedere stocurile foarte mari. În plus, lanţul de magazine se ocupă de toată promovarea (pliante, spațiu în magazin, așezare la raft, promovare generală) şi astfel se elimină costurile producătorilor cu publicitatea, branding-ul, promoții, sau concursuri. Calitatea produselor nu este cu nimic mai scăzută decât cea fabricată de producător sub propria marcă, din contră de cele mai multe ori este chiar mai bună. Şi asta pentru că magazinele realizează un audit de fabrica la unitățile furnizorilor pentru a se asigura că sunt îndeplinite toate standardele și normele sanitar-veterinare și sunt întocmite caietele de sarcini. Supermarketurile verifică anual dacă producătorul respectă caietul de sarcini.
Cota de piaţă a mărcilor private pe categorii de produse:
-alimente 20%;
- produse de îngrijire personală 11%;
- produse de îngrijire a casei 9%;
- băuturi 7%;
Sursa: GfK România
Micii comercianţi au început să vândă tot mai multe branduri proprii ale retailerilor. Aceştia se aprovizioneză din supermarketuri şi apoi revând produsele în magazinele proprii.
Peste o treime din vânzările de ulei pentru gătit sunt acoperite de mărcile retailerilor