Medicii prescriu medicamente mai scumpe şi direcţionează pacienţii doar spre anumite farmacii, fiind influenţaţi de bugetele de marketing ale companiilor producătoare, se arată în raportul Consiliului Concurenţei (CC) cu privire la piaţa farmaceutică.
Medicamentele generice, deşi cu cel puţin 35% mai ieftine decât variantele lor inovative, nu reuşesc să acapareze o cotă de piaţă semnificativă. Astfel, cele mai ieftine medicamente generice lipsesc de pe piaţă sau sunt comercializate în cantităţi mici. „Medicii recomandă medicamente inovative fiind influenţaţi de companiile producătoare de medicamente prin activităţi de marketing, promovare şi publicitate: congrese ştiinţifice, întâlniri promoţionale, materiale şi obiecte publicitare, sponsorizări. În ceea ce priveşte specialităţile medicale, cei mai vizaţi sunt medicii de familie/medicină generală, urmaţi de medicii cardiologi şi internişti”, se arată în raportul CC. Medicii ar putea fi încurajaţi să prescrie medicamente mai ieftine prin oferirea de stimulente financiare în cazul în care se încadrează într-un buget lunar stabilit. De asemenea, pentru fiecare medicament care a lipsit de pe piața românească s-a identificat un anumit procent de exporturi către alte state, deşi producătorii trebuie să asigure, în primul rând, cantități suficiente pentru acoperirea nevoii naționale.
Peste 160 de milioane lei au ajuns, în 2014, de la 90 companii farmaceutice la medici din România, sub formă de servicii de consultanță, drepturi de autor, onorarii pentru diferite activități sau chiar tablete și scaune directoriale. Valoarea totală a medicamentelor eliberate către pacienți cu reţetă medicală în 2015 s-a ridicat la 2,86 miliarde de lei.