x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Modernizarea infrastructurii de transport, speranţe de 8 mld. euro

0
Autor: Adrian Stoica 06 Aug 2020 - 11:07
Modernizarea infrastructurii de transport, speranţe de 8 mld. euro Lucian Alecu Masini in trafic pe Soseaua Pipera din Bucuresti.


În perioada 2021-2027, bugetul estimat pentru Programul Operațional Transport (POT) este de 8,368 miliarde de euro, în creştere cu circa trei miliarde de euro faţă de 2014-2020, când România a avut la dispoziţie, prin Programul Operaţional Infrastructura Mare, 5,3 miliarde de euro. Investiţiile programului, care a fost lansat în dezbatere publică, vor viza 10 direcţii principale, din care cei mai mulţi bani, aproape două miliarde de euro, ar urma să fie alocaţi dezvoltării reţelei transeuropeane de transport (TEN-T) rutier.

Conform Raportului Forumul Economic 2019, România este pe locul 119 din 141 de ţări analizate în ceea ce priveşte calitatea infrastructurii rutiere. Dacă ne referim strict la Europa, atunci anul trecut eram pe ultimul loc în ceea ce priveşte numărul de kilometri de autostradă la 100.000 de locuitori, cu 848,12 km de autostradă din lungimea totală a reţelei de transport rutier de interes national, care era de17.091 km. Nici la transportul pe calea ferată lucrurile nu arată bine, serviciile oferite fiind necompetitive și neprofitabile. 

 

Investiţiile care vor fi realizate în perioada 2021-2027 vor fi orientate, în principal, spre continuarea celor demarate în 2014-2020.

 

Metrouri şi trenuri metropolitane, peste tot

 

O categorie importantă de proiecte va fi, în noua perioadă de finanţare, destinată creșterii capacității de transport pe calea ferată și introducerea de trenuri metropolitane. Regiunile vizate pentru introducerea trenurilor metropolitate sunt București-Ilfov, Cluj, Sibiu etc. De asemenea, finanțarea proiectelor de investiții în infrastructura de metrou va fi prioritară pentru descongestionarea transportului metropolitan în regiunea București-Ilfov. Toate proiectele privind extinderea reţelei de metrou sunt mult întârziate, iar cel mai bun exemplu este Magistrala 5 Eroilor - Drumul Taberei, unde licitaţiile au început în 2008, lucrările - în 2012, iar termenul de finalizare era 2015. În vara lui 2020 nimeni nu-şi mai asumă niciun termen pentru finalizarea lui. Se merge după expresia „Dumnezeu cu mila!”.


Modernizarea porturilor, mult întârziată

 

Proiectele în sectorul naval vor viza, cu precădere, porturile situate pe rețeaua primară a României, fiind vorba despre Constanţa, Sulina, Tulcea, Galați, Brăila, Cernavodă, Călărași, Oltenița, Giurgiu, Corabia, Bechet, Calafat, Drobeta-Turnu Severin şi Moldova Nouă, se arată în proiectul pus în dezbatere. Pentru multe din aceste proiecte, cum ar fi cele referitoare la modernizarea porturilor Galaţi, Brăila, Olteniţa, Giurgiu, Corabia, perioada lor de implementare, conform Master Planului General de Transport, a expirat în 2018. 

 

 

Cele 10 priorități ale POT

 

- Îmbunătăţirea conectivităţii prin dezvoltarea rețelei TEN-T de transport rutier Total - 1.936 mil. euro;
- Îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea rețelei TEN-T de transport pe calea ferată - 1.096 mil. euro;
- Îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea infrastructurii rutiere - 350 mil. euro;
- Creșterea calității serviciilor de transport pe calea ferată - 350 mil. euro; 
- Îmbunătățirea mobilității prin creșterea capacității de transport pe calea ferată - 250 mil. euro;
- Îmbunătățirea conectivității cu metroul în regiunea București-Ilfov - 250 mil. euro;
- Creșterea gradului de utilizare a căilor navigabile și a porturilor - 200 mil. euro;
- Creșterea gradului de siguranță și securitate pe rețeaua rutieră - 100 mil. euro;
- Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal - 30 mil. euro;
- Asistență tehnică - 50 milioane euro.


Autostrăzi, doar pe hârtie

 

Proiectele de autostrăzi şi drumuri expres care vor fi finanţate prin noul POT vor fi, în general, cele care până acum trebuiau terminate. Vorbim aici despre autostrăzile Sibiu-Piteşti, Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti etc., care trebuia finalizate în 2020, potrivit Master Planului. Tot în această categorie mai putem aminti drumurile expres Ploieşti-Buzău, Bacău-Paşcani, Focşani-Bacău, Buzău-Focşani sau Paşcani-Suceava, care trebuiau finalizate în 2018. Ele sunt încă în chinurile facerii studiilor de fezabilitate.
 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

FT: UE pregăteşte acţiuni stricte de reglementare a activităţilor companiilor din domeniul online

FT: UE pregăteşte acţiuni stricte de reglementare a activităţilor companiilor din domeniul online
Uniunea Europeană intenţionează să se doteze cu noi prerogative pentru a putea interveni asupra activităţilor marilor companii din domeniul tehnologiei informaţionale, inclusiv pentru a le destructura în cazul...

Curs valutar, vineri, 18 septembrie 2020: Ce se întâmplă cu leul la sfârșit de săptămână

Curs valutar, vineri, 18 septembrie 2020: Ce se întâmplă cu leul la sfârșit de săptămână
După ședința de astăzi, BNR a anunțat noul curs valutar. Iată cotațiile valutare pentru principalele monede: euro: 4,8582 lei dolarul american: 4,0972 lei francul elvețian: 4,5132 lei lira sterlină:...

Muncesc mai mult decât angajații. Mii de patroni sunt rupți de foame și au restanțe la facturi

Muncesc mai mult decât angajații. Mii de patroni sunt rupți de foame și au restanțe la facturi
Mai mult de 11% din întreprinzători şi patroni afirmă că nu-şi pot asigura o masă consistentă și aproape 26% nu-şi permit acoperirea cheltuielilor curente, jumătate sunt restanţieri la facturile de...

Aerul curat ne costă 2.000 mld. dolari pe an

Aerul curat ne costă 2.000 mld. dolari pe an
Tranziția către decarbonizarea economiei până în anul 2050 ar necesita o investiție cuprinsă între 1.000 de miliarde şi 2.000 de miliarde de dolari (842 miliarde euro - 1.680 miliarde de euro) pe an, ceea ce ar...

FP vinde acțiuni OMV Petrom

FP vinde acțiuni OMV Petrom
Fondul Proprietatea (FP) vinde 1,7 miliarde de acțiuni OMV Petrom, „printr-o ofertă de plasament privat accelerat”, informează un raport transmis Bursei de Valori Bucureşti (BVB). Veniturile...

România, locul 4 în topul scumpirilor din UE

România, locul 4 în topul scumpirilor din UE
Media generală a scumpirilor - rata anuală a inflației - din România a fost, în august, de 2,5%, cifră care plasează țara noastră pe locul 4 în clasamentul Uniunii Europene. Potrivit Eurostat (biroul de...

Platforma online cu finanțări UE a fost activată

Platforma online cu finanțări UE a fost activată
Ministerul Economiei a activat, ieri, platforma online https://granturi.imm.gov.ro/ (fără www), prin care IMM-urile, PFA-urile, ONG-urile și cabinetele medicale individuale vor putea accesa fonduri europene de 2.000 p...

Două camere pe un an, vedeta pieței chiriilor

Două camere pe un an, vedeta pieței chiriilor
Cele mai populare opțiuni pe piața chiriilor sunt, mai nou, apartamentele cu două camere (50%), garsonierele sau studiourile (31%) și casele (20%), arată un studiu publicat ieri de administratorii portalului...

Euro ajunge la un nou maxim istoric: Care este cursul afişat de BNR

Euro ajunge la un nou maxim istoric: Care este cursul afişat de BNR
Leu a continuat să se deprecieze, iar euro a atins un nou maxim istoric pe piața valutară din România. Cursul afişat joi de Banca Naţională a României (BNR) este de 4,8595 lei/euro. Dolarul...

IMM Leasing: Firmele cumpără, statul garantează

IMM Leasing: Firmele cumpără, statul garantează
Întreprinderile mici și mijlocii (IMM), persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II), dar și societățile și asociațiile agricole, își pot cumpăra în rate - regim leasing financiar - o ...

Un român vinde aer din Munții Carpați în China și în India

Un român vinde aer din Munții Carpați în China și în India
Galerie Foto Poluarea aerului din marile centre urbane are efecte semnificative asupra sănătăţii oamenilor. Alergii, bronşite, astm, afecțiuni pulmonare şi ale căilor respiratorii sunt câteva dintre consecințele pe care...

Demența birocratică din timpul „ritualului” de pensionare. Dosarul, mai scump ca prima pensie

Demența birocratică din timpul „ritualului” de pensionare. Dosarul, mai scump ca prima pensie
Pentru cei care se pregătesc să iasă la pensie, constituirea dosarului de pensionare poate fi o sarcină complicată şi costisitoare, mai ales dacă au lucrat la firme care între timp s-au desfiinţat. Documentele...

Majorarea pensiilor, la loc comanda! Punctul crește cu 40%

Majorarea pensiilor, la loc comanda! Punctul crește cu 40%
Parlamentarii au adoptat ieri, în ședința comună a Comisiilor de buget-finanțe din cele două Camere, amendamentul la rectificarea bugetară propus de PSD, potrivit căruia punctul de pensie va crește cu 40%, nu cu...

Lista luminii. Primele 27 de finanțări de la Mediu

Lista luminii. Primele 27 de finanțări de la Mediu
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a publicat, pe site-ul propriu, lista cu primele 27 de unități administrativ-teritoriale cărora le-au fost aprobate dosarele în cadrul Programului Iluminat...

Leul românesc împlinește 185 de ani

Leul românesc împlinește 185 de ani
Astăzi se împlinesc 185 de ani de când leul a fost instituit ca monedă oficială a românilor, de către domnul Ţării Româneşti, Alexandru Ghica, la 16 septemrie 1835. Leul, unitate teoretică de cont, era...
Serviciul de email marketing furnizat de