x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Modernizarea infrastructurii de transport, speranţe de 8 mld. euro

0
Autor: Adrian Stoica 06 Aug 2020 - 11:07
Modernizarea infrastructurii de transport, speranţe de 8 mld. euro Lucian Alecu Masini in trafic pe Soseaua Pipera din Bucuresti.


În perioada 2021-2027, bugetul estimat pentru Programul Operațional Transport (POT) este de 8,368 miliarde de euro, în creştere cu circa trei miliarde de euro faţă de 2014-2020, când România a avut la dispoziţie, prin Programul Operaţional Infrastructura Mare, 5,3 miliarde de euro. Investiţiile programului, care a fost lansat în dezbatere publică, vor viza 10 direcţii principale, din care cei mai mulţi bani, aproape două miliarde de euro, ar urma să fie alocaţi dezvoltării reţelei transeuropeane de transport (TEN-T) rutier.

Conform Raportului Forumul Economic 2019, România este pe locul 119 din 141 de ţări analizate în ceea ce priveşte calitatea infrastructurii rutiere. Dacă ne referim strict la Europa, atunci anul trecut eram pe ultimul loc în ceea ce priveşte numărul de kilometri de autostradă la 100.000 de locuitori, cu 848,12 km de autostradă din lungimea totală a reţelei de transport rutier de interes national, care era de17.091 km. Nici la transportul pe calea ferată lucrurile nu arată bine, serviciile oferite fiind necompetitive și neprofitabile. 

 

Investiţiile care vor fi realizate în perioada 2021-2027 vor fi orientate, în principal, spre continuarea celor demarate în 2014-2020.

 

Metrouri şi trenuri metropolitane, peste tot

 

O categorie importantă de proiecte va fi, în noua perioadă de finanţare, destinată creșterii capacității de transport pe calea ferată și introducerea de trenuri metropolitane. Regiunile vizate pentru introducerea trenurilor metropolitate sunt București-Ilfov, Cluj, Sibiu etc. De asemenea, finanțarea proiectelor de investiții în infrastructura de metrou va fi prioritară pentru descongestionarea transportului metropolitan în regiunea București-Ilfov. Toate proiectele privind extinderea reţelei de metrou sunt mult întârziate, iar cel mai bun exemplu este Magistrala 5 Eroilor - Drumul Taberei, unde licitaţiile au început în 2008, lucrările - în 2012, iar termenul de finalizare era 2015. În vara lui 2020 nimeni nu-şi mai asumă niciun termen pentru finalizarea lui. Se merge după expresia „Dumnezeu cu mila!”.


Modernizarea porturilor, mult întârziată

 

Proiectele în sectorul naval vor viza, cu precădere, porturile situate pe rețeaua primară a României, fiind vorba despre Constanţa, Sulina, Tulcea, Galați, Brăila, Cernavodă, Călărași, Oltenița, Giurgiu, Corabia, Bechet, Calafat, Drobeta-Turnu Severin şi Moldova Nouă, se arată în proiectul pus în dezbatere. Pentru multe din aceste proiecte, cum ar fi cele referitoare la modernizarea porturilor Galaţi, Brăila, Olteniţa, Giurgiu, Corabia, perioada lor de implementare, conform Master Planului General de Transport, a expirat în 2018. 

 

 

Cele 10 priorități ale POT

 

- Îmbunătăţirea conectivităţii prin dezvoltarea rețelei TEN-T de transport rutier Total - 1.936 mil. euro;
- Îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea rețelei TEN-T de transport pe calea ferată - 1.096 mil. euro;
- Îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea infrastructurii rutiere - 350 mil. euro;
- Creșterea calității serviciilor de transport pe calea ferată - 350 mil. euro; 
- Îmbunătățirea mobilității prin creșterea capacității de transport pe calea ferată - 250 mil. euro;
- Îmbunătățirea conectivității cu metroul în regiunea București-Ilfov - 250 mil. euro;
- Creșterea gradului de utilizare a căilor navigabile și a porturilor - 200 mil. euro;
- Creșterea gradului de siguranță și securitate pe rețeaua rutieră - 100 mil. euro;
- Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal - 30 mil. euro;
- Asistență tehnică - 50 milioane euro.


Autostrăzi, doar pe hârtie

 

Proiectele de autostrăzi şi drumuri expres care vor fi finanţate prin noul POT vor fi, în general, cele care până acum trebuiau terminate. Vorbim aici despre autostrăzile Sibiu-Piteşti, Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti etc., care trebuia finalizate în 2020, potrivit Master Planului. Tot în această categorie mai putem aminti drumurile expres Ploieşti-Buzău, Bacău-Paşcani, Focşani-Bacău, Buzău-Focşani sau Paşcani-Suceava, care trebuiau finalizate în 2018. Ele sunt încă în chinurile facerii studiilor de fezabilitate.
 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Şoc pe piaţa valutară: Euro a ajuns la un nou maxim istoric în raport cu moneda națională

Şoc pe piaţa valutară: Euro a ajuns la un nou maxim istoric în raport cu moneda națională
Euro a atins vineri un nou maxim istoric, a treia zi la rînd, fiind cotat la BNR la 4.8750 lei, cu o creștere de 0,06% față de maximul precedent, atins miercuri, la 4,8722 lei.   Acesta este al cincilea...

Cât se va devaloriza leul în următoarea perioadă. Ce se va întâmpla cu inflația

Cât se va devaloriza leul în următoarea perioadă. Ce se va întâmpla cu inflația
Leul va ajunge la 4,9777 lei/euro, iar rata inflației va ajunge la 2,94% până în septembrie 2021, prognozează analiștii CFA România.  "În ceea ce priveşte cursul de schimb EUR/RON, 90% dintre...

Șomajul a crescut la 5,4% trimestrul doi din 2020. Numărul angajaților a scăzut la 65,2%

Șomajul a crescut la 5,4% trimestrul doi din 2020. Numărul angajaților a scăzut la 65,2%
Șomajul a crescut în trimestrul doi la 5,4%, cu 1,1% mai mult față de perioada anterioară. Rata de ocupare a populației cu vârste între 15-64 de ani a fost de 65,2%, cu 0,2% mai mică față de intervalul...

Casele vândute în pandemie: mai puține și mai scumpe

Casele vândute în pandemie: mai puține și mai scumpe
În perioada stărilor de urgență și de alertă (martie-august 2020), numărul imobilelor vândute a scăzut dramatic, în timp ce prețurile pe metrul pătrat au crescut accelerat față de același interval din...

Începe luna cadourilor pentru fermierii activi

Începe luna cadourilor pentru fermierii activi
Fermierii cu activitate în sectoarele zootehnic și vegetal pot depune de astăzi, până la 23 octombrie, cereri de accesare a unor finanțări alocate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR). Măsura...

Harta hărniciei

Harta hărniciei
În semestrul I 2020 s-au construit în total 29.765 de locuințe noi, în creștere cu 2.561 de unități față de numărul înregistrat în același interval din 2019, arată datele centralizate de Institutul...

Autostrada de un miliard de euro, scoasă la licitatie

Autostrada de un miliard de euro, scoasă la licitatie
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a publicat ieri anunțul de licitație pentru proiectarea și execuția secțiunii 3 Cornetu - Tigveni din Autostrada Sibiu – Pitești. Cu o...

Afacerile IMM-urilor revin pe scădere

Afacerile IMM-urilor revin pe scădere
Cifra de afaceri a IMM-urilor din România a coborât cu 14% în august comparativ cu iulie, relevă un studiu al distribuitorului de softuri financiar-contabile SmartBill. Față de intervalul similar al anului trecut,...

BNR se curăță de 7 milioane de lei

BNR se curăță de 7 milioane de lei
Banca Națională a României (BNR) efectuează o serie de achiziții necesare desfășurării activității, conform programului pe anul 2020, publicat pe site-ul propriu. Una dintre operațiunile afișate vizează...

Demisie importantă la Fondul Proprietatea

Demisie importantă la Fondul Proprietatea
Președintele și CEO la Raiffeisen Bank, Steven van Groningen, și-a prezentat demisia din Comitetul Reprezentanților și din Comitetele Consultative ale Fondului Proprietatea (FP). Aceasta devine defectivă din...

Euro atinge din nou un nou maxim istoric. Moneda a fost cotată la 4,8641 lei

Euro atinge din nou un nou maxim istoric. Moneda a fost cotată la 4,8641 lei
Euro a atins joi un nou maxim istoric, a doua zi la rînd după ce miercuri a fost cotată la BNR la 4,8641 lei. Acesta este al patrulea maxim istoric pentru moneda europeană atins în septembrie. Leul a pierdut...

34% dintre angajații români și-ar vota șeful pentru funcția de primar

34% dintre angajații români și-ar vota șeful pentru funcția de primar
Circa 34% dintre angajații români și-ar vota șeful pentru funcția de primar dacă acesta ar candida. Aproape 10% își motivează această decizie pentru a-l ajuta pe acesta să părăsească firma sau pentru a...

Sprijin financiar pentru fermieri. APIA lansează 3 scheme noi în valoare de 150 de milioane de euro

Sprijin financiar pentru fermieri. APIA lansează 3 scheme noi în valoare de 150 de milioane de euro
APIA lansează trei noi scheme de sprijin pentru fermierii și IMM-urile care au avut de suferit din cauza efectelor coronavirusului, alocarea financiară fiind de 150 de milioane de euro.Măsura se adresează...

Leul, lovit din trei părți. Îndatorarea Guvernului și deficitele doboară moneda națională

Leul, lovit din trei părți. Îndatorarea Guvernului și deficitele doboară moneda națională
Galerie Foto Pe fondul discuțiilor tot mai aprinse privind majorarea inevitabilă a cheltuielilor sociale (în special a celor cu pensii și alocații), dar și al incertitudinilor generate de evoluția pandemiei, leul a slăbit...

Vin bani de la Bruxelles: 4 miliarde de euro

Vin bani de la Bruxelles: 4 miliarde de euro
Programul european SURE, de combatere a efectelor crizei COVID-19, prin care România va beneficia de fonduri în valoare de 4 miliarde de euro, a fost activat. Guvernul va putea accesa împrumuturi la dobânzi mai mici...
Serviciul de email marketing furnizat de