x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Notarii nu ştiu ce comisoane să perceapă clienţilor

Notarii nu ştiu ce comisoane să perceapă clienţilor

de Adrian Stoica    |    13 Mai 2016   •   15:30
Notarii nu ştiu ce comisoane să perceapă clienţilor
Sursa foto: vchal/Getty Images/iStockphoto

Legea dării în plată intră de astăzi în vigoare, iar toţi cei care nu-şi mai pot plăti ratele la bancă pentru creditele ipotecare făcute pot începe demersurile pentru predarea caselor. Cel puţin aşa spune legea, dar în realitate lucrurile sunt încă neclare din punctul de vedere al notarior pentru că nu ştiu ce taxe să perceapă pentru aceste noi tranzacţii.

Legea a intrat în vigoare, dar notarii au anunţat că până nu primesc clarificări de la Ministerul Finanţelor nu vor rezolva niciun dosar. Aceste clarificări vizează onorariile lor despre care legea a uitat să pomenească ceva. Darea în plată se face la un notar ales de client, acesta fiind obligat să achite atât taxele notariale, cât şi impozitul de 2% sau 3%, în funcţie de vechimea imobilului, din valoarea proprietăţii pe care o tranzacţionează. „Conform Codului Fiscal, acum impozitul se percepe, conform grilelor notariale, la valoarea declarată de părţi, dar nu mai mică decât valoarea înscrisă în grilă. Notarii sunt obligaţi să transmită către ANAF actele pe care le încheie, iar Fiscul verifică dacă nu s-au declarat valori false pentru a plăti impozite mai mici”, spune Isache Ştefan, preşedintele Camerei Notarilor Publici Bacău. În funcţie de aceste grile se stabilesc şi onorariile notarilor.

„ Casele vor fi predate băncilor la valoarea de stingere a datoriei şi nu la valoarea de intabulare. În aceste condiţii, noi, notarii, aşteptăm de la Ministerul Justiţiei să ne comunice ce onorarii vom percepe în cazul acestor tranzacţii pentru că altfel Fiscul ne poate acuza de evaziune fiscală”  Isache Ştefan, preşedintele Camerei Notarilor Publici Bacău.

 

Potrivit avocatului Gheorghe Piperea, unul dintre iniţiatorii legii, costurile legate de operaţiunea de notificare a băncii ar urma să fie de 150-200 de lei, iar cele legate de intabulare, care vor fi plătite de bănci pentru că sunt beneficiarele imobilelor, ar urma să se ridice la 3.000-4.000 de lei.


Paşii de urmat

Potrivit prevederilor noii legi, debitorul va trebui să facă o notificare către creditor, printr-un executor judecătoresc, avocat sau notar public, prin care îl va informa pe acesta că a decis să apeleze la Legea dării în plată şi că transmite dreptul de proprietate asupra imobilului obţinut prin credit ipotecar, pentru a stinge datoria. În situaţia în care creditul împrumutului a fost vândut de bancă către o societate de recuperare a creanţelor, debitorul va avea obligaţia de a transmite notificări atât către banca de unde a luat împrumutul, cât şi către firma de recuperare.

 

În urma notificării bancii şi a firmei de recuperări, contractul de credit este blocat, iar ratele şi penalităţile sunt întrerupte.

 

Sub incidenţa acestei legi intră, pe lângă împrumutaţi, codebitorii, garanţii personali, garanţii ipotecari ai debitorului principal. De asemenea, sunt acceptate şi persoanele fizice care au garantat cu imobile proprii datorii ale unor persoane juridice. În cazul în care creditul a fost garantat cu mai multe bunuri pentru stingerea datoriilor, legea prevede că se vor da în plată toate bunurile ipotecate.

Se ajunge şi în instanţă

La notificarea transmisă de debitor, banca va putea face contestaţie în justiţie în termen de 10 zile de la primirea ei, iar debitorul va avea la dispoziţie 15 zile pentru a contesta decizia dată în favoarea băncii. În situaţia în care instanţa dă un verdict definitiv în favoarea clientului, banca va trebui să se prezinte la notar pentru a semna documentele de transfer ale dreptului de proprietate.

Când se prezintă la notar, persoana care vrea să predea casa trebuie să aibă asupra sa actele de proprietate, documentaţia cadastrală, intabularea, adeverinţa de la asociaţia de locatari, certificatul fiscal, actul de identitate şi contractul de credit.

×