Comisia Economică din Senat a respins ieri proiectul Legii 443 din 2019, care prevede măsuri de restricţionare a promovării produselor din tutun. Şapte membri au votat împotriva actului normativ, un vot a fost pentru şi două abţineri.
Proiectul primise aviz favorabil de la Consiliul Legislativ, Consiliul Economic şi Social (CES), precum şi de la comisiile senatoriale de Sănătate, Buget, Cultură, care au prezentat un raport comun.
Senatorul Adrian Wiener (USR), susţinător al propunerii legislative, a subliniat, în cadrul dezbaterilor, că România a ratificat convenţia ONU care prevede că promovarea politicilor publice împotriva fumatului “trebuie protejate de intervenţiile industriei”. Astfel, “nu trebuie să ne justificăm în faţa industriei”, a spus Wiener.
Reclame în benzinării
El a arătat că “un român din patru fumează” şi că în rândul tinerilor între 15 şi 24 de ani, incidenţa a crescut cu 50% din 2011 şi până azi. Aceasta în contextul în care “în benzinării există reclame care validează fumatul, prin asociere cu concept precum libertatea”, a punctat senatorul USR.
Micile magazine, lovite la vânzări
În replică, Feliciu Paraschiv, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR), a spus că 70% din pachetele de ţigări sunt achiziţionate de fumători de la magazinele de proximitate, produsele de tutun reprezentând 30% din coşul de cumpărături al clientului. Astfel, implementarea proiectului de lege ar reduce cu 30% vânzările magazinelor, pe lângă faptul că modificările la rafturi şi celelalte operaţiuni ar costa aproximativ 50 milioane de euro.
3 miliarde de euro însumează taxele plătite anual de industria tutunului
Când interzici un produs, contrabanda creşte, din cauze, în primul rând, psihologice. Ştim cu toţii experienţa Americii din perioada prohibiţiei la alcool.
Daniel Zamfir, preşedintele Comisiei Economice din Senat