Cu ocazia Sfintelor Sarbatori de Pasti, romanii cheltuiesc peste 30 milioane de euro pe alimente si bautura. Producatorii si comerciantii spun ca in aceasta luna, vanzarile lor aproape se dubleaza.
Sarac sau bogat, romanul face eforturi pentru a sarbatori Pastile dupa datina crestina. In Saptamana Mare febra cumparaturilor dezgheata afacerile amortite ale producatorilor si comerciantilor. Brusc vanzarile lor se dubleaza.Comert cu oua: 3 milioane de euro
Printre cei mai castigati sunt producatorii si vanzatorii de oua.
In zilele dinaintea Pastilor se vand peste 4 milioane de oua zilnic, cu 50% mai mult decat intr-o saptamana normala. Cum un ou costa 3.500-3.600 bucata..., romanii cheltuiesc pe oua peste 3 milioane de euro. âEstimam de Pasti o majorare cu 50% a vanzarilor fata de o saptamana obisnuita. Asa ca de Pasti, vanzarile producatorilor autohtoni ajung la 4,2 milioane de oua zilnic", sustine Ilie Van, presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania. âChiar daca vanzarile cresc, preturile la producatori raman la fel, 3.200 lei bucata. Cu tot cu TVA", mai spune Van. Asta inseamna ca in piete si magazine preturile ajung la 3500-3.600 bucata.
Statistica arata ca anul trecut romanii au consumat 6,2 miliarde de oua, aici incluzand si gospodariile proprii si importurile.
In ciuda faptului ca cifrele par impresionante, consumul de oua pe cap de roman este de 280 de bucati/an, cu peste 50% mai mic decat media consumului In Uniunea Europeana.
Arabii au ridicat pretul mielului
Ministerul Agriculturii a estimat ca in perioada sarbatorilor de Pasti vor ajunge sa fie sacrificati in jur de 2,5-3 milioane capete de miei si iezi. Asta inseamna ca afacerile cu miei se ridica la peste 10 milioane de euro daca luam in calcul un miel cu o greutate medie de 7 kilograme si un pret de vanzare de 140.000 lei/kilogram.
Insa cum mielul este o carne pe care romanii o consuma numai de Pasti, multe dintre aceste animale iau drumul exportului catre tarile arabe si Turcia, in baza contractelor comerciale existente din timpul anului. Se pare ca in acest an este criza de miei frumosi, comerciantii autohtoni intrand in competitie cu cei arabi si din Turcia.
Vanzatorii din piete si oboare se plang ca nu au de unde sa se aprovizioneze cu miei de calitate. âAnul acesta e criza de miei mari de peste 8 kilograme", afirma Cristian Neagu, comerciant de miei in Hala Obor.
El mai spune ca turcii si arabii platesc 75.000 de lei in viu, cu toate ca pretul estimat de reprezentantii Ministerului Agriculturii este de 50.000-60.000 lei/kg. âArabii au saltat pretul.
Vin si dau 2 euro pe kilogramul in viu, nu se uita la bani.
Acum au invatat si taranii si nu mai vanda animalele fara 120.000 kilogramul de carcasa", sustine Gheorghe Riescu, vanzator de miei. El adauga ca daca nu erau arabii mielul nu costa acum mai mult de 70.000-80.000 lei/kilogramul.
Daniela Ivan
Supraproductie de cozonaci
Peste 500.000 de cozonaci au fost aruncati pe piata cu ocazia Pastilor, spune Aurel Popescu, presedintele patronatului ROMPAN. Oferta de cozonaci pe care cele peste 1.000 de brutarii, cofetarii si patiserii au produs-o este pentru toate gusturile si buzunarele. âExista cozonaci de la 17.000 de lei si pana la 25.000 de lei destinate familiilor cu venituri mai mici si cozonaci de lux care ajung la 100.000 de lei care au umplutura si compozitie foarte bogata", spune Popescu. La randul sau, Viorel Marin, presedintele Asociatiei Romane a Morarilor si Brutarilor, spune ca pe piata este supraoferta de cozonaci. âOrice brutarie, patiserie sau cofetarie face acest produs de Pasti, il vinde cald in localitatea sau in cartierul unde este amplasata", opineaza el. In felul acesta, consumul de cozonaci se ridica la 8-10 milioane de cozonaci, in toata perioada Pastilor, apreciaza Marin. In plus, exista si cozonaci sofisticati din import care ajung la 3000.000 de lei unul.
Pasca este un produs care se vinde mult mai putin decat cozonacul. âDaca omul isi ia 3-4 cozonaci poate isi mai ia si o pasca", spune Viorel Marin. Producatorii de produse de panificatie si patiserie estimeaza ca vanzarile de pasca se cifreaza la o patrime din consumul de cozonac.
Consumul de vin creste cu 30%
âRomanul consuma intr-o luna obisnuita 4-5 kilograme de vin", apreciaza Valeriu Cotea, seful Patronatului National al Vitei si Vinului (PNVV). El subliniaza ca in perioada Pastilor acest consum creste cu 30-40%. âSe cauta vinurile mai bune, la 750 de mililitri, imbuteliate", spune el. Totusi, si in perioada acestei sarbatori romanii prefera vinurile albe in detrimentul celor rosii. âOamenii sunt obisnuiti sa bea sprituri si pentru asta se preteaza mai bine vinul alb. Totodata, la noi se prefera vinurile cu putin rest de zahar, mai dulci, in locul celor seci", opineaza Cotea. Asa se explica faptul ca de Pasti creste si consumul de apa minerala carbogazoasa. âRomanii beau intr-o luna normala 42 de litri de apa minerala, insa de sarbatori acest consum creste cu 25%", declara Ianes Mihail, director executiv la Patronatul apei minerale APEMIN. El precizeaza ca numai consumul de apa carbogazoasa creste, cel de apa plata ramane constant.