Compania Naţională de Drumuri are nevoie de cel puţin 25 de milioane de euro pentru a termina trei obiective importante de pe centura de nord a Capitalei. Pasajul Otopeni este de departe cel mai costisitor proiect, cu un buget total de circa 19 milioane de euro.
Pasajele Otopeni, Chitila, Ştefăneşti, precum şi cei 3,5 kilometri de drum dintre Chitila şi Mogoşoaia pot fi gata până la sfârşitul acestui an numai dacă Guvernul va suplimenta bugetul pentru investiţii al Companiei Naţionale de Autostrăzi de Drumuri Naţionale din România (CNADNR) cu echivalentul în lei a 25 de milioane de euro. Obiectivele fac parte din proiectul de fluidizare a traficului în zona de nord a municipiului Bucureşti.INELUL DESCHIS
"Fondurile necesare finalizării acestor lucrări, adică echivalentul în lei a 25 de milioane de euro, trebuie să vină în timp util. Astfel, banii trebuie să fie alocaţi prin luna iunie-iulie astfel încât lucările să aibă continuitate. Dacă banii sunt alocaţi în noiembrie, atunci este foarte târziu deoarece, potrivit legii, în perioada 15 noiembrie-15 martie lucrările se opresc. În această situaţie nu va fi vina noastră dacă lucrările nu vor fi predate la timp", ne-a explicat Marin Ionescu.
"S-a vorbit foarte mult despre «Inelul Capitalei», însă este impropriu spus, deoarece acest inel nu a fost închis niciodată. Între Chitila şi Mogoşoaia a fost nevoie să o luăm de la zero, acolo neexistând drum", a explicat Marin Ionescu, director Investiţii în cadrul CNADNR.
FONDURI INSUFICIENTE
Până în prezent, autorităţile au plătit circa 9,3 milioane de euro pentru Pasajul de la Otopeni, însă costurile totale depăşesc 18,9 milioane de euro. "Pentru Pasajul de la Otopeni s-a plătit până în prezent 3,6 milioane de euro pentru lucrări de construcţie-montaj (realizarea de drum şi pasaje efectiv), 5 milioane de euro au fost alocate pentru exproprieri, iar 700.000 de euro au costat proiectarea şi consultanţii", potrivit reprezentanţilor CNADNR.
"Valoarea contractată este de 62.217.370 de lei, însă la data de 24 aprilie 2008 a fost făcut un act adiţional care a majorat valoarea contractuală cu 11.425.997 de lei, astfel încât valoarea contractului a ajuns la 73.643.368 de lei. Sursa de finanţare a lucării este bugetul de stat", potrivit datelor puse la dispoziţie de CNADNR. Lucrarea ar trebui predată în iunie anul acesta.
"Modificările făcute faţă de proiectul iniţial au ridicat valoarea contractului cu circa 20%-25%. Acestea trebuiau realizate, deoarece studiile de fezabilitate au fost foarte sărace şi nu cuprindeau măsuri
de siguranţă rutieră (cum ar fi montarea parapeţilor) şi am îmbunătăţit şi calitatea asfaltului", a spus Marin Ionescu.
"Acum nu avem datorii către firmele care realizează lucrările amintite mai sus. În plus, potrivit contractului, facturile sunt scadente la 60 de zile. Deci, dacă vom primi factura în martie, am la dispoziţie 60 de zile să fac plata. Numai după această dată se numeşte că am datorie", a spus Ionescu.
CUM SE ÎMPART BANII
"Este foarte important de ştiut că din valoarea totală a contractului aproximativ 55%-65% înseamnă lucrări de artă şi drumuri, iar 35%-45% din total reprezintă sumele alocate pentru exproprieri, mutarea instalaţiilor şi TVA", ne-a explicat Marin Ionescu. Oficialul a precizat că sumele alocate în prezent la bugetul CNADNR permit finanţarea a doar 40% din exproprierile necesare pe Centura de Sud a Capitalei şi doar a 13% din exproprierile necesare pentru Centura de Nord a Capitalei.
"Pentru a finaliza lucrările la Centura de Sud şi de Nord mai avem nevoie de 200 de milioane de euro. Până în prezent au fost alocaţi 40 de milioane de euro pentru aceste lucrări", a spus Ionescu.
Un pasaj fără pereche
Ordinul de începere a lucărilor la Pasajul superior peste calea ferată la Otopeni între kilometrul 0+000 şi 2+400 a fost dat în decembrie 2007. "În septembrie 2009 am avut amplasamentul liber, adică au fost realizate toate exproprierile. Pasajul de la Otopeni nu are pereche în România, este singura lucrare de această amploare", ne-a explicat Ionescu.
Pasajul va avea patru benzi, câte două pe fiecare sens de mers. Fiecare bandă are o lăţime de 3,5 metri, astfel încât lăţimea pasajului va fi de 14 metri la care se adaugă acostamentul. "Pasajul va avea patru deschideri de 85 de metri. Adunate aceste deschideri dau 240 de metri. Pilonul central al pasajului va avea 48 de metri, adică cât un bloc cu 15 etaje", ne-a spus Marin Ionescu. Lucrarea este realizată de consorţiul FCC Construcction & Alpine, în prezent fiind realizată în proporţie de 27%.