Piaţa de electro-IT&C din România se află pe un trend ascendent, datorat în mare parte e-commerce-ului, pentru 2019 fiind estimat un avans de 7,5%, la peste 36 miliarde de lei, un maxim istoric care nu a mai fost atins până acum. Anul trecut, cifra de afaceri a comercianţilor de produse electro-IT&C locali a crescut cu 8% faţă de 2017 şi cu 37,6% faţă de 2014. Cu toate acestea, profitul a scăzut cu peste 7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
Industria comercianţilor de produse electro-IT&C a cuprins 5.168 companii în 2018, dintre care zece companii mari, 56 medii, 397 mici şi 4.705 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile mari, acestea concentrând aproximativ 54% din totalul cifrei de afaceri generate de comercianţii locali anul trecut.
Profitul net al comercianţilor electro-IT&C a scăzut cu 7,4% faţă de 2017, însă a rămas cu 35% peste nivelul din 2014, la 1,15 miliarde de lei în 2018. Pentru 2019 este estimată depăşirea pragului de 1,3 miliarde de lei.
Principalii jucători din piaţă în funcţie de cifra de afaceri realizată în 2018 sunt Samsung Electronics România - 4,6 miliarde de lei (13,5% din total), Dante International (eMAG) - 4,2 miliarde de lei (12,5% din total) şi Altex România - 3,6 miliarde de lei (10,5% din total), conform unei analize realizate de experţii KeysFin.
Un sfert de miliard de euro, de Black Friday
Numărul mediu de angajaţi din industria comercianţilor de produse electro-IT&C a scăzut anul trecut cu 4,6% faţă de 2017 şi cu 5,5% faţă de 2014, la 30.600 de angajaţi anul trecut. În 2018, potrivit datelor comunicate în piaţă de principalele magazine online, promoţiile de Black Friday i-au determinat pe români să cheltuiască pentru cumpărăturile online peste 250 de milioane de euro, iar estimările specialiştilor arată că promoţiile din luna noiembrie 2019 îi vor convinge pe români să îşi aloce veniturile într-o proporţie la fel de mare sau chiar mai mare. De la începutul anului, s-au vândut cel mai bine electrocasnicele mari şi mici, precum şi televizoarele, potrivit celor mai recente studii de piaţă. Astfel, programul Rabla pentru schimbarea frigiderului sau a maşinii de spălat a impulsionat vânzările acestor categorii de produse, iar, în cazul segmentului IT, categoriile de produse cu cele mai mari creşteri au fost reprezentate de phablet-uri şi de accesorii inteligente.