Integrarea in Uniunea Europeana va spori drastic concurenta pe piata interna pentru producatorii de vinuri. Firmele romanesti trebuie sa se orienteze catre productia de vinuri de calitate si sa impuna cateva marci autohtone.
Producatorii de vinuri trebuie sa lupte sa nu piarda cote din piata romaneasca si sa incerce sa orienteze productia catre vinuri de calitate si catre vinuri aromate. Va fi foarte greu deoarece dupa 1 ianuarie 2007, vinurile din UE vor putea fi comercializate pe piata romaneasca fara taxe. "Exista o oferta de vinuri de masa mult mai mare decat cererea pe piata UE, asa ca este de asteptat o competitie mult mai mare pe piata din Romania", a declarat Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, prezent la o dezbatere pe aceasta tema organizata cu ocazia Expo Drink 2006. El a mai spus ca in UE consumul de vin de masa este in scadere, mai ales cel din tarile traditionale Franta, Italia si Spania, si a recomandat firmelor romanesti sa se orienteze catre vinurile de calitate. "Romania produce anual sase milioane hectolitri de vin, din care doar 400.000 reprezinta vin de calitate. Trebuie sa cresteti ponderea vinului de calitate pentru a putea fi competitiv pe piata comunitara", a afirmat Scheele. Vinurile romanesti sunt slab reprezentate pe pietele externe. Si cum consumatorii straini pun mare pret pe vinurile ce pastreaza specificul, traditia si istoria zonei in care au fost produse, ar trebui sa mizam mai mult pe soiurile traditionale cum sunt Feteasca Neagra sau Feteasca Regala - vinuri foarte bune, dar inexistente in hypermarketurile europene. "Romania trebuie sa investeasca in activitati de marketing si promovare, pentru ca brandurile specific romanesti sa fie cunoscute si in afara granitelor tarii. Exportul de vinuri vrac il depaseste pe cel de vin imbuteliat si acest lucru face ca regiunea din care provine vinul sa nu fie cunoscuta", crede Scheele. Bugetul pentru crearea unui brand national in sectorul vinului a fost de 40.000 de euro, o suma insuficienta care poate acoperi doar un studiu mediu de piata, conform lui Ioan Serban Dobronauteanu, directorul general adjunct la Murfatlar. STRUCTURA. Pentru a face fata concurentei produselor UE dar si din tari din afara pietei unice, Romania va fi nevoita ca dupa 1 ianuarie 2007 sa faca schimbari si in piata. "Acum producem 70% vin alb si acest procent va trebui sa scada la 45%. In schimb, productia de vin rosu trebuie sa creasca de la 28% la 48%, iar cea de vinuri aromate de la 6%-7% la 9%-10%. Orizontul de timp este de 7-8 ani", a declarat Petre Mocanu, director executiv al Organizatiei Nationale Interprofesionala Vitivinicola (ONIV). El a adaugat ca producatorii mizeaza si pe o crestere a consumului intern de la 23 de litri pe cap de locuitor anual acum la 37,5 de litri. ASOCIERE"Experienta din alte state arata ca producatorii mici din industria vinului reusesc mai bine sa isi mentina pozitia in piata, daca lucreaza in asociatii pentru a eficientiza productia, furnizarea materiei prime si activitatile de marketing" - Jonathan Scheele, seful Delegatiei Europene la Bucuresti
OFENSIVA
|
In acest sfarsit de saptamana bucurestenii - si nu numai - vor putea sa-si "incerce" puterile cu vinuri si divinuri (vinarsuri) de peste Prut. In Piata Constitutiei din Capitala are loc cea de-a doua editie a Festivalului vinului din Republica Moldova organizat de Camera de Comert din Republica Moldova, in colaborare cu Camera de Comert si Industrie Bucuresti, si de Agentia Agroindustriala Moldova-Vin. Producatorii de vinuri de peste Prut au pus ochii pe piata romaneasca si sunt hotarati sa o cucereasca, considerand-o o poarta spre UE. "Vinurile moldovenesti nu sunt un concurent ci vin in completarea gamei de vinuri pe care o are Romania", considera Iurie Murdea, directorul "Moldova - Vin".
|
Citește pe Antena3.ro