x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Problema autostrăzilor: forța constructorilor, bătută de 5 ori de promisiunile politicienilor

0
Autor: Adrian Stoica 23 Noi 2020 - 08:00
Problema autostrăzilor: forța constructorilor, bătută de 5 ori de promisiunile politicienilor Thinkstock


Cu cât eşecurile sunt mai mari, cu atât sunt mai bombastice promisiunile partidelor în campaniile electorale. Politicienii se întrec în a ne vinde visuri în goana după voturi, deşi ştiu că acestea se vor spulbera imediat după alegeri. Aşa se face că dacă am însuma kilometri de autostradă promişi în ultimele campanii electorale, astăzi România nu ar mai fi ruşinea Uniunii Europene cu cei 873,49 kilometri. Noua ofertă electorală cu care marile partide încearcă să seducă electoratul la alegerile de luna viitoare se înscrie în acelaşi tipic al istoriei postdecembriste. La o privire mai atentă a autostrăzilor şi drumurilor expres promise, constatăm că toate proiectele sunt vechi, cea mai mare parte fiind prezente şi în ofertele electorale de acum patru ani. De fapt, oferta de astăzi este confirmarea eşecului României de a construi drumuri de mare viteză.

 

 

Nici de această dată Partidul Naţional Liberal nu se încurcă atunci când vine vorba să ne vândă iluzii. Finalizarea a 660 de kilometri de autostradă, la care se mai adaugă alţi 330 de kilometri de drumuri expres. De partea cealaltă, Partidul Social Democrat plusează în programul său de guvernare cu mai mult și urcă miza la 1.000 de kilometri de autostradă, la care se mai adaugă un bonus de aproximativ 700 de kilometri de drumuri expres.

 

Maximum 101 km/an inauguraţi în 30 de ani

 

România are 873 de kilometri de autostradă, din care 759 de kilometri au fost deschişi după 1990. Cei mai mulţi kilometri - 101 -, au fost daţi în circulaţie în anul 2013, iar cei mai puţin, 22 de kilometri, în 2016. Din această perspectivă, promisiunile PNL şi PSD de a deschide în intervalul 2021-2024 circa 165 de kilometri de autostradă pe an par total rupte de realitate.

 

Programul CNAIR, doar 288 km până în 2025

 

Pe de altă parte, calendarul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prevede deschiderea până în 2025 a numai 288 de kilometri. De exemplu, în 2020 au fost inaugurate până acum un petic de 5,3 kilometri şi un lot de 17,9 kilometri de pe Autostrada Transilvania, începută în urmă cu 16 ani, iar în luna decembrie ar mai putea fi deschişi traficului circa 50 de kilometri. Mai departe, anul viitor putem spera la încă 44 de kilometri, iar în 2022 la alţi 48. Anul 2023 se anunţă unul mai bogat în inaugurări de crâmpeie de autostradă. În total, calendarul CNAIR prevede inaugurarea a nouă tronsoane care vor totaliza 132 de kilometri. După „abundenţa” de deschideri din 2023, în 2024 nu este prevăzută niciuna, pentru ca în 2025 pe harta autostrăzilor să se mai adauge 30,35 kilometri. În total 288,19 kilometri până în 2025 promite CNAIR şi asta cu condiţia ca termenele contractuale să fie respectate, ceea ce la noi experienţa anilor trecuţi ne-a arătat că este un lucru imposibil. Că sunt prost făcute proiectele, că mobilizarea pe şantiere este slabă, că terenul se surpă sau o ia la vale, de motive nu am dus lipsă niciodată pentru a explica întârzierile.

 

 

În perioada 2021-2023, calendarul de deschidere a drumurilor expres prevede inaugurarea a 121,18 kilometri, cu mult sub ceea ce scrie în programele de guvernare ale PNL şi PSD. 

 

Promisiunile din 2008, onorate doar 10%

 

La alegerile parlamentare din 2008 partidele politice s-au întrecut în promisiuni. La vremea aceea, defunctul PDL ne ameninţa că vom avea 1.500 de kilometri noi de autostradă până în 2012 şi 41 de centuri ocolitoare. Premierul Boc şi cele trei guverne ale sale reuşeau să taie panglica doar pentru 150 de kilometri de autostradă.

 

 

43,28 kilometri de autostradă au fost puşi în circulaţie în 2019, loturile 3 şi 4 de pe Autostrada Lugoj-Deva (A1).

 

 

Comarnic-Braşov, marele eşec al lui Ponta

 

Uniunea Social Liberală, formată din PSD şi PNL, câştiga alegerile din 2012 şi promitea că va construi 1.200 de kilometri de autostradă până în 2020. Una din marile promisiuni era autostrada Comarnic-Braşov. Ministrul Transporturilor Dan Şova, din cabinetul Ponta, spunea că aceasta va fi gata până în 2016. „Mă mut cu cortul pe autostrada Comarnic şi tot o termin”, declara el în 2013. Tot în acel an, premierul de atunci, Victor Ponta, promitea solemn că dacă această autostradă nu e gata până în 2016, el nu va mai candida la viitoarele alegeri parlamentare. Guvernul Ponta lăsa în urmă doar 244 de kilometri de autostradă.

 

2.500 km, doar pe hârtie

 

În 2016, PSD câştiga alegerile parlamentare, iar unul din punctele forte ale programului de guvernare prevedea construirea a 2.500 de kilometri de autostradă. În final, până în momentul înlăturării sale de la putere, în octombrie 2019, lăsa moştenire doar 87 de kilometri.

 

 

 

În perioada 2020-2030, infrastructura rutieră are nevoie de investiţii de 36,93 miliarde de euro, potrivit  planului de relansare economică prezentat de Guvern în vara acestui an

 

 

Citeşte mai multe despre:   autostrazi,   autostrada comarnic brasov

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Vești excelente pentru afaceriști: Ministerele Investițiilor și Finanțelor anunță deblocarea măsurilor pentru IMM

Vești excelente pentru afaceriști: Ministerele Investițiilor și Finanțelor anunță deblocarea măsurilor pentru IMM
Cristian Ghinea, ministrul investițiilor și proiectelor europene, și Claudiu Năsui, ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului, anunță deblocarea celor trei măsuri de finanțare pentru antreprenori,...

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să scadă. A ajuns la 1,59% pe an

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să scadă. A ajuns la 1,59% pe an
Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 1,59% pe an, de la 1,78% pe an, nivelul din ședința precedentă, transmite Banca Naţională a României (BNR). În funcţie de acesta se calculează costul credi...

Nouă investiție OMV Petrom în Marea Neagră

Nouă investiție OMV Petrom în Marea Neagră
OMV Petrom demarează forajul offshore a celei de-a doua sonde în ape de mică adâncime din perimetrul Istria din Marea Neagră. Primele operațiuni au început la sfârșitul lunii decembrie 2020....

A dispărut miliardul pentru salvarea Turismului. Scandalul poate ajunge la DNA

A dispărut miliardul pentru salvarea Turismului. Scandalul poate ajunge la DNA
Galerie Foto După un an de pandemie, care a-nsemnat decăderea industriei ospitalității din România, patronii de hoteluri, restaurante, terase, cafenele și pensiuni așteaptă ajutorul de la stat, care nu mai vine. Din peste...

Mișcare importantă pe piața financiară. BNR a redus dobânda cheie la 1,25% pe an

Mișcare importantă pe piața financiară. BNR a redus dobânda cheie la 1,25% pe an
Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României a decis vineri reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,25% pe an, de la 1,50% pe an, începând cu data de 18 ianuarie 2021. De...

4 pași pe care trebuie să îi parcurgi înainte de a închiria un autocar sau microbuz

4 pași pe care trebuie să îi parcurgi înainte de a închiria un autocar sau microbuz
Dorești să închiriezi un microbuz sau un autocar? Ai în față un eveniment interesant. Și tu, ca persoană modernă practică, încerci să faci șederea unui număr mare de invitați la sărbătoare...

Economia mondială se va redresa greu din cauza celui de-al doilea val al pandemiei

Economia mondială se va redresa greu din cauza celui de-al doilea val al pandemiei
Criza economică generată de pandemie a dus la pierderi de venituri și creșterea sărăciei, ceea ce va afecta revenirea financiară, potrivit Raportului de tendinţe şi riscuri pe pieţele financiare al...

Ce produse s-au scumpit cel mai mult în decembrie 2020

Ce produse s-au scumpit cel mai mult în decembrie 2020
Cele mai mari scumpiri au fost la cartofi, carburanți şi serviciile de transport aerian, în luna decembrie 2020, faţă de perioada precedentă. În schimb, au scăzut prețurile la energia termică,...

Cum pot folosi companiile banii obținuți din granturi

Cum pot folosi companiile banii obținuți din granturi
Beneficiarii de granturi pot folosi sumele de bani pentru acoperirea mai multor cheltuieli. Astfel, pot fi achitate impozite și taxe către bugetul de stat, inclusiv contribuțiile salariale, precum CAS și...

Ce produse și servicii s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie 2020

Ce produse și servicii s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie 2020
Cartofii, combustibilii și serviciile de transport aerian s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie, față de luna noiembrie, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică. Pe de altă parte, sc

(P) Cum poți economisi bani folosind reduceri, vouchere și cupoane online

(P) Cum poți economisi bani folosind reduceri, vouchere și cupoane online
Criza sanitară și economică generată de pandemie a dus inițial la închiderea tuturor spațiilor comerciale considerate neesențiale și ulterior la recomandarea de a evita spațiile aglomerate, precum...

Inflația s-a situat la 2,1% în decembrie 2020. ALimentele s-au scumpit cu 3,24%

Inflația s-a situat la 2,1% în decembrie 2020. ALimentele s-au scumpit cu 3,24%
Inflația a fost de 2,1% pe an în luna decembrie 2020, dar mâncarea s-a scumpit cu 3,24%, serviciile cu 2,69%, iar produsele nealimentare cu 1,01%, transmite Institutul Naţional de...

(P) Principalele tipuri de furtunuri industriale și stocul generos de la Tehnovest

(P) Principalele tipuri de furtunuri industriale și stocul generos de la Tehnovest
Un furtun de tip industrial este mai mult decât un furtun tipic. Astfel de furtunuri reprezintă inima unei operațiuni, funcționând ca niște căi de comunicare în mai mult domenii majore din ziua de astăzi....

Principalele motive pentru care să apelezi la un detectiv privat

Principalele motive pentru care să apelezi la un detectiv privat
Apelarea la un detectiv particular poate părea un lucru extraordinar pentru mulți dintre noi. Un termen pe care până nu demult l-am auzit folosit doar în filmele americane de acțiune devine astăzi din ce în ce ma...

Tendința de a trata toți angajații la fel

Tendința de a trata toți angajații la fel
Galerie Foto Noua viziune din domeniul Resurselor Umane redefinește „talentele”, dar și performanța, meritele și leadershipul. În ultimele decenii s-a vorbit foarte mult despre sistemul de „gestionare a talentelor”, pe...
Serviciul de email marketing furnizat de