x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Problema autostrăzilor: forța constructorilor, bătută de 5 ori de promisiunile politicienilor

0
Autor: Adrian Stoica 23 Noi 2020 - 08:00
Problema autostrăzilor: forța constructorilor, bătută de 5 ori de promisiunile politicienilor Thinkstock


Cu cât eşecurile sunt mai mari, cu atât sunt mai bombastice promisiunile partidelor în campaniile electorale. Politicienii se întrec în a ne vinde visuri în goana după voturi, deşi ştiu că acestea se vor spulbera imediat după alegeri. Aşa se face că dacă am însuma kilometri de autostradă promişi în ultimele campanii electorale, astăzi România nu ar mai fi ruşinea Uniunii Europene cu cei 873,49 kilometri. Noua ofertă electorală cu care marile partide încearcă să seducă electoratul la alegerile de luna viitoare se înscrie în acelaşi tipic al istoriei postdecembriste. La o privire mai atentă a autostrăzilor şi drumurilor expres promise, constatăm că toate proiectele sunt vechi, cea mai mare parte fiind prezente şi în ofertele electorale de acum patru ani. De fapt, oferta de astăzi este confirmarea eşecului României de a construi drumuri de mare viteză.

 

 

Nici de această dată Partidul Naţional Liberal nu se încurcă atunci când vine vorba să ne vândă iluzii. Finalizarea a 660 de kilometri de autostradă, la care se mai adaugă alţi 330 de kilometri de drumuri expres. De partea cealaltă, Partidul Social Democrat plusează în programul său de guvernare cu mai mult și urcă miza la 1.000 de kilometri de autostradă, la care se mai adaugă un bonus de aproximativ 700 de kilometri de drumuri expres.

 

Maximum 101 km/an inauguraţi în 30 de ani

 

România are 873 de kilometri de autostradă, din care 759 de kilometri au fost deschişi după 1990. Cei mai mulţi kilometri - 101 -, au fost daţi în circulaţie în anul 2013, iar cei mai puţin, 22 de kilometri, în 2016. Din această perspectivă, promisiunile PNL şi PSD de a deschide în intervalul 2021-2024 circa 165 de kilometri de autostradă pe an par total rupte de realitate.

 

Programul CNAIR, doar 288 km până în 2025

 

Pe de altă parte, calendarul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prevede deschiderea până în 2025 a numai 288 de kilometri. De exemplu, în 2020 au fost inaugurate până acum un petic de 5,3 kilometri şi un lot de 17,9 kilometri de pe Autostrada Transilvania, începută în urmă cu 16 ani, iar în luna decembrie ar mai putea fi deschişi traficului circa 50 de kilometri. Mai departe, anul viitor putem spera la încă 44 de kilometri, iar în 2022 la alţi 48. Anul 2023 se anunţă unul mai bogat în inaugurări de crâmpeie de autostradă. În total, calendarul CNAIR prevede inaugurarea a nouă tronsoane care vor totaliza 132 de kilometri. După „abundenţa” de deschideri din 2023, în 2024 nu este prevăzută niciuna, pentru ca în 2025 pe harta autostrăzilor să se mai adauge 30,35 kilometri. În total 288,19 kilometri până în 2025 promite CNAIR şi asta cu condiţia ca termenele contractuale să fie respectate, ceea ce la noi experienţa anilor trecuţi ne-a arătat că este un lucru imposibil. Că sunt prost făcute proiectele, că mobilizarea pe şantiere este slabă, că terenul se surpă sau o ia la vale, de motive nu am dus lipsă niciodată pentru a explica întârzierile.

 

 

În perioada 2021-2023, calendarul de deschidere a drumurilor expres prevede inaugurarea a 121,18 kilometri, cu mult sub ceea ce scrie în programele de guvernare ale PNL şi PSD. 

 

Promisiunile din 2008, onorate doar 10%

 

La alegerile parlamentare din 2008 partidele politice s-au întrecut în promisiuni. La vremea aceea, defunctul PDL ne ameninţa că vom avea 1.500 de kilometri noi de autostradă până în 2012 şi 41 de centuri ocolitoare. Premierul Boc şi cele trei guverne ale sale reuşeau să taie panglica doar pentru 150 de kilometri de autostradă.

 

 

43,28 kilometri de autostradă au fost puşi în circulaţie în 2019, loturile 3 şi 4 de pe Autostrada Lugoj-Deva (A1).

 

 

Comarnic-Braşov, marele eşec al lui Ponta

 

Uniunea Social Liberală, formată din PSD şi PNL, câştiga alegerile din 2012 şi promitea că va construi 1.200 de kilometri de autostradă până în 2020. Una din marile promisiuni era autostrada Comarnic-Braşov. Ministrul Transporturilor Dan Şova, din cabinetul Ponta, spunea că aceasta va fi gata până în 2016. „Mă mut cu cortul pe autostrada Comarnic şi tot o termin”, declara el în 2013. Tot în acel an, premierul de atunci, Victor Ponta, promitea solemn că dacă această autostradă nu e gata până în 2016, el nu va mai candida la viitoarele alegeri parlamentare. Guvernul Ponta lăsa în urmă doar 244 de kilometri de autostradă.

 

2.500 km, doar pe hârtie

 

În 2016, PSD câştiga alegerile parlamentare, iar unul din punctele forte ale programului de guvernare prevedea construirea a 2.500 de kilometri de autostradă. În final, până în momentul înlăturării sale de la putere, în octombrie 2019, lăsa moştenire doar 87 de kilometri.

 

 

 

În perioada 2020-2030, infrastructura rutieră are nevoie de investiţii de 36,93 miliarde de euro, potrivit  planului de relansare economică prezentat de Guvern în vara acestui an

 

 

Citeşte mai multe despre:   autostrazi,   autostrada comarnic brasov

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Virgil Popescu, „ușor nemulțumit” de ordinul ANRE: Lasă la latitudinea furnizorilor să ofere discount

Virgil Popescu, „ușor nemulțumit” de ordinul ANRE: Lasă la latitudinea furnizorilor să ofere discount
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, se declară „ușor nemulțumit” de ordinul ANRE care lasă la latitudinea furnizorilor să ofere discount consumatorilor. Virgil Popescu și-a scris nemulțumirea cu privire la...

Ministrul Energiei, nemulțumit că ANRE a lăsat la latitudinea furnizorilor oferirea discountului

Ministrul Energiei, nemulțumit că ANRE a lăsat la latitudinea furnizorilor oferirea discountului
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a anunțat sâmbătă, că este „ușor nemulțumit” de decizia ANRE de a lăsa la latitudinea furnizorilor de energie acordarea discountului către clienți. „Sunt ușor...

Proiectantul sectorului Târgu Mureș-Târgu Neamț din A8, monitorizat de CNAIR

Proiectantul sectorului Târgu Mureș-Târgu Neamț din A8, monitorizat de CNAIR
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță că va monitoriza săptămânal activitatea de proiectare a sectorului Târgu Mureș-Târgu Neamț al Autostrăzii A8, după ce la firma de...

Tranzacționarea de acțiuni în 2021: O creștere promițătoare pentru companiile românești

Tranzacționarea de acțiuni în 2021: O creștere promițătoare pentru companiile românești
Anul 2020 a fost probabil cel mai dificil an pentru economia românească după recesiunea 2009-2010. Pe fondul pandemiei provocate de Coronavirus, firmele din industria IT sau unele strat-up-uri românești au cunoscut...

Peste 60% dintre angajații de la nivel global lucrează la distanță

Peste 60% dintre angajații de la nivel global lucrează la distanță
Aproape 60% din forța de muncă, la nivel mondial, lucrează la distanță din cauza pandemiei de coronavirus, însă sub 50% dintre companii au implementat politici de lucru în sistem remote, arată sondajul...

Majoritatea românilor folosesc produse și servicii bancare

Majoritatea românilor folosesc produse și servicii bancare
Majoritatea românilor folosesc produse și servicii bancare, astfel că 67% dintre aceștia dispun de conturi curente, carduri, credite, depozite, arată studiul Digitalizarea sistemului bancar în percepţia...

Piața auto în declin. Producția și vânzările de autovehicule au scăzut semnificativ în 2020

Piața auto în declin. Producția și vânzările de autovehicule au scăzut semnificativ în 2020
Producția auto autohtonă a avut un declin de 10,67% anul trecut, față de perioada anterioară, iar vânzările de mașini noi au scăzut cu 22,6% în 2020, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de...

Ministrul Economiei: Românii fac salariul aproape juma-juma cu statul. Din 2022 începem aplicare măsurii zero taxe pe salariul minim

Ministrul Economiei: Românii fac salariul aproape juma-juma cu statul. Din 2022 începem aplicare măsurii zero taxe pe salariul minim
Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Mediului de Afaceri, Claudiu Năsui, a afirmat că că România are cea mai mare povară fiscală pe salariu minim, angajații fiind nevoiți să dea aproape jumătate din...

Digitalizarea încă se luptă cu ghişeele ANAF

Digitalizarea încă se luptă cu ghişeele ANAF
Informatizarea şi digitalizarea au fost laitmotivul multor discursuri venite dinspre zona guvernamentală în ultimul an. Autorităţile statului se îngrămădesc să ne anunţe, pline de emfază, că pandemia a fost...

Cazacioc & CO SRL a săpat o groapă de 1,5 milioane de euro

Cazacioc & CO SRL a săpat o groapă de 1,5 milioane de euro
Galerie Foto Operaţiunea de incinerare a oilor de pe nava Queen Hind eşuată în 2019, în Portul Midia, se va lăsa cu noi dosare penale după ce procurorii au descoperit că, în loc să fie tratate, cadavrele au fost îngropate...

Creștere spectaculoasă a capitalului românesc în start-up-uri

Creștere spectaculoasă a capitalului românesc în start-up-uri
În plină pandemie de coronavirus, start-up-urile românești au atras cu 59% mai mult capital autohton în 2020, raportat la anul anterior, potrivit analizei Romanian Venture Report 2020, publicată How...

Unitatea 1 CNEE Cernavodă va fi oprită pe 23 ianuarie 2021

Unitatea 1 CNEE Cernavodă va fi oprită pe 23 ianuarie 2021
Unitatea 1 CNE Cernavodă va fi oprită controlat pe 23 ianuarie 2021 pentru lucrări de reparații, provocate de o defecțiune la circuitul tehnologic, transmite Nuclearelectrica (SNN). Manevrele de reducere a...

Majoritatea angajaților vor un loc de muncă aproape de casă

Majoritatea angajaților vor un loc de muncă aproape de casă
Peste 65% dintre angajați vor un loc de muncă aproape de locuință. Totodată, 41% vor ca tehnologiile din spațiile de birouri să fie mai sigure pentru sănătate, iar 51% acordă importanță măsurilor sanitare,...

Primul atelier de cold brew și craft soda din România

Primul atelier de cold brew și craft soda din România
Galerie Foto Piața băuturilor artizanale din România s-a extins și îmbunătățit în ultimii ani, tot mai mulți oameni căutând gusturi și arome rafinate pentru o stare de bine. Deși pandemia a afectat numeroase afaceri,...

Construcții împotmolite. Ultimul loc din UE

Construcții împotmolite. Ultimul loc din UE
Sectorul construcțiilor a încheiat luna noiembrie 2020 cu rezultate slabe, dar aceasta după o perioadă destul de îndelungată de creșteri accelerate. Specialiștii din domeniu arată că una dintre cauzele...
Serviciul de email marketing furnizat de