x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Problema autostrăzilor: forța constructorilor, bătută de 5 ori de promisiunile politicienilor

Problema autostrăzilor: forța constructorilor, bătută de 5 ori de promisiunile politicienilor

de Adrian Stoica    |    23 Noi 2020   •   08:00
Problema autostrăzilor: forța constructorilor, bătută de 5 ori de promisiunile politicienilor
Sursa foto: Thinkstock

Cu cât eşecurile sunt mai mari, cu atât sunt mai bombastice promisiunile partidelor în campaniile electorale. Politicienii se întrec în a ne vinde visuri în goana după voturi, deşi ştiu că acestea se vor spulbera imediat după alegeri. Aşa se face că dacă am însuma kilometri de autostradă promişi în ultimele campanii electorale, astăzi România nu ar mai fi ruşinea Uniunii Europene cu cei 873,49 kilometri. Noua ofertă electorală cu care marile partide încearcă să seducă electoratul la alegerile de luna viitoare se înscrie în acelaşi tipic al istoriei postdecembriste. La o privire mai atentă a autostrăzilor şi drumurilor expres promise, constatăm că toate proiectele sunt vechi, cea mai mare parte fiind prezente şi în ofertele electorale de acum patru ani. De fapt, oferta de astăzi este confirmarea eşecului României de a construi drumuri de mare viteză.

 

 

Nici de această dată Partidul Naţional Liberal nu se încurcă atunci când vine vorba să ne vândă iluzii. Finalizarea a 660 de kilometri de autostradă, la care se mai adaugă alţi 330 de kilometri de drumuri expres. De partea cealaltă, Partidul Social Democrat plusează în programul său de guvernare cu mai mult și urcă miza la 1.000 de kilometri de autostradă, la care se mai adaugă un bonus de aproximativ 700 de kilometri de drumuri expres.

 

Maximum 101 km/an inauguraţi în 30 de ani

 

România are 873 de kilometri de autostradă, din care 759 de kilometri au fost deschişi după 1990. Cei mai mulţi kilometri - 101 -, au fost daţi în circulaţie în anul 2013, iar cei mai puţin, 22 de kilometri, în 2016. Din această perspectivă, promisiunile PNL şi PSD de a deschide în intervalul 2021-2024 circa 165 de kilometri de autostradă pe an par total rupte de realitate.

 

Programul CNAIR, doar 288 km până în 2025

 

Pe de altă parte, calendarul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prevede deschiderea până în 2025 a numai 288 de kilometri. De exemplu, în 2020 au fost inaugurate până acum un petic de 5,3 kilometri şi un lot de 17,9 kilometri de pe Autostrada Transilvania, începută în urmă cu 16 ani, iar în luna decembrie ar mai putea fi deschişi traficului circa 50 de kilometri. Mai departe, anul viitor putem spera la încă 44 de kilometri, iar în 2022 la alţi 48. Anul 2023 se anunţă unul mai bogat în inaugurări de crâmpeie de autostradă. În total, calendarul CNAIR prevede inaugurarea a nouă tronsoane care vor totaliza 132 de kilometri. După „abundenţa” de deschideri din 2023, în 2024 nu este prevăzută niciuna, pentru ca în 2025 pe harta autostrăzilor să se mai adauge 30,35 kilometri. În total 288,19 kilometri până în 2025 promite CNAIR şi asta cu condiţia ca termenele contractuale să fie respectate, ceea ce la noi experienţa anilor trecuţi ne-a arătat că este un lucru imposibil. Că sunt prost făcute proiectele, că mobilizarea pe şantiere este slabă, că terenul se surpă sau o ia la vale, de motive nu am dus lipsă niciodată pentru a explica întârzierile.

 

 

În perioada 2021-2023, calendarul de deschidere a drumurilor expres prevede inaugurarea a 121,18 kilometri, cu mult sub ceea ce scrie în programele de guvernare ale PNL şi PSD. 

 

Promisiunile din 2008, onorate doar 10%

 

La alegerile parlamentare din 2008 partidele politice s-au întrecut în promisiuni. La vremea aceea, defunctul PDL ne ameninţa că vom avea 1.500 de kilometri noi de autostradă până în 2012 şi 41 de centuri ocolitoare. Premierul Boc şi cele trei guverne ale sale reuşeau să taie panglica doar pentru 150 de kilometri de autostradă.

 

 

43,28 kilometri de autostradă au fost puşi în circulaţie în 2019, loturile 3 şi 4 de pe Autostrada Lugoj-Deva (A1).

 

 

Comarnic-Braşov, marele eşec al lui Ponta

 

Uniunea Social Liberală, formată din PSD şi PNL, câştiga alegerile din 2012 şi promitea că va construi 1.200 de kilometri de autostradă până în 2020. Una din marile promisiuni era autostrada Comarnic-Braşov. Ministrul Transporturilor Dan Şova, din cabinetul Ponta, spunea că aceasta va fi gata până în 2016. „Mă mut cu cortul pe autostrada Comarnic şi tot o termin”, declara el în 2013. Tot în acel an, premierul de atunci, Victor Ponta, promitea solemn că dacă această autostradă nu e gata până în 2016, el nu va mai candida la viitoarele alegeri parlamentare. Guvernul Ponta lăsa în urmă doar 244 de kilometri de autostradă.

 

2.500 km, doar pe hârtie

 

În 2016, PSD câştiga alegerile parlamentare, iar unul din punctele forte ale programului de guvernare prevedea construirea a 2.500 de kilometri de autostradă. În final, până în momentul înlăturării sale de la putere, în octombrie 2019, lăsa moştenire doar 87 de kilometri.

 

 

 

În perioada 2020-2030, infrastructura rutieră are nevoie de investiţii de 36,93 miliarde de euro, potrivit  planului de relansare economică prezentat de Guvern în vara acestui an

 

 

×
Subiecte în articol: autostrazi autostrada comarnic brasov