x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Proiectul Trenului Metropolitan București-Ilfov, publicat în Jurnalul Oficial al UE

Proiectul Trenului Metropolitan București-Ilfov, publicat în Jurnalul Oficial al UE

de Adrian Stoica    |    10 Oct 2022   •   07:55
Proiectul Trenului Metropolitan București-Ilfov, publicat în Jurnalul Oficial al UE

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a fost publicat anunțul privind intenția Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti - Ilfov (TPBI) de a lansa licitația de atribuire a contractului de servicii publice pentru transportul feroviar aferent Trenului Metropolitan Bucureşti-Ilfov. Acest anunț va fi urmat de organizarea licitației pentru achiziționarea serviciului de transport pe 20 de rute feroviare. Valoarea proiectului este estimată la 960 de milioane de euro.

Potrivit anunțului TPBI, licitația va fi organizată după data de 3 octombrie 2023. Din cele 960 milioane de euro, 614 milioane de euro reprezintă achiziţia de trenuri noi, moderne, restul fiind destinaţi investiţiilor în infrastructură. 

Cele 20 de rute feroviare acoperite de trenurile metropolitane vor fi: Gara de Nord (GN) - Aeroport T1, GN - Scroviştea, GN - Gara (G) Vest, GN - Băneasa - G Obor, G Obor - Băneasa - G Vest, Titan Sud - Tânganu, GN - Pantelimon, GN - Băneasa - Islaz, G Obor - Pantelimon - Islaz, GN - Săbăreni, GN - Domneştii de Sus, GN - Căciulaţi, GN - Greci, GN - G Vest - Progresul, G Obor - Băneasa - Aeroport T1, GN - Snagov Plaja, G Obor - Tunari - Aeroport T1, GN - Baloteşti - Aeroport T2, Orbital Mare (Centura), Orbital Mic (inel median).

10 rame electrice hybrid pentru prima etapă

În prima etapă sunt prevăzute a fi realizate traseele GN - Gara (G) Vest, GN - Băneasa - G Obor, G Obor - Băneasa - G Vest, GN - Scroviştea, iar pentru aceasta va fi nevoie de 44 de milioane de euro. Potrivit planurilor companiei de infrastructură feroviară, CFR SA, pentru realizarea acestui prim lot de investiții, este nevoie de achiziția a zece rame electrice hybrid de minimum 110 locuri pe scaune (plus două rezerve) fiecare, care să aibă o autonomie de circulație pe linii neelectrificate de minimum 80 km, cu posibilitatea de încărcare a bateriilor în timpul mersului și la frânările comandate. În ceea ce privește infrastructura, rutele alese se află pe Coridorul IV paneuropean, respectiv pe rețeaua TEN-T pentru care există deja un Plan investițional de dezvoltare a infrastructurii feroviare în perioada 2020-2030 aprobat de Guvernul României. Porțiuni de infrastructură nereabilitate între București Nord și București Vest, respectiv București Băneasa-Bucureștii Noi-Chiajna sunt incluse în proiectele din acest plan, cu prioritate și cu finanțarea stabilită.

Se promit standardele de calitate

Pentru acest proiect va putea fi utilizată infrastructura deja existentă care trebuie modernizată şi numai în unele cazuri construită de la zero, precizează Asociaţia. „Se estimează o cerere de 86.000 de călători pe zi. Însă estimările din studiu pot fi depăşite, având în vedere un caz precedent, când estimarea numărului de călători pentru trenul Gara de Nord - Aeroportul Henri Coandă a fost depăşită deja de trei ori. Standardele de calitate oferite călătorilor vor respecta normele europene, cu staţii moderne, cu parcări pentru maşini şi biciclete, integrate în mediul natural etc. Durata călătoriei cu trenul este estimată la jumătate faţă de durata călătoriei cu autoturismul personal, iar trenul metropolitan va fi integrat cu sistemul de transport urban şi regional, astfel încât fiecare călător să-şi poată alege cea mai bună variantă de deplasare”, arată TPBI. Procedura de atribuire va fi cea competitivă, iar durata contractelor va fi de maximum 15 ani.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară are în derulare o licitație pentru achiziționarea a 62 de trenuri electrice destinate rutelor metropolitan și regionale.

Proiecte de aproape 7 miliarde de euro

Trenul urban face parte din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru București-Ilfov (PMUD) adoptat de Primăria Generală a Capitalei în urmă cu mai bine de șase ani, cele mai multe dintre proiecte sunt încă în faza de proiect. În 2016, când a fost întocmit acest plan, valoarea estimată a proiectelor incluse era de 6,88 miliarde de euro. În iulie anul acesta, a fost adoptat un proiect de hotărâre pentru actualizarea PMUD. Costul acestui proces este de 4,42 milioane de lei, din care 3,98 milioane vor reprezenta finanțarea neramburabilă.

 

 

×