x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Protecţia Consumatorilor îşi arogă competenţele BNR

Protecţia Consumatorilor îşi arogă competenţele BNR

17 Noi 2010   •   19:33

În ciuda avertizărilor Băncii Naţionale, Protecţia Consumatorului continuă să i se substituie, propunând suspendarea activităţii de creditare a unor bănci. Încă de la apariţia în Monitorul Oficial a OUG 50/2010 privind contractele de credit ale consumatorilor, reprezentanţii băncii centrale au atras atenţia că în privinţa activităţii unei bănci nu se poate pronunţa decât BNR, iar instituţia suspendării operaţiunilor unei bănci nu există în România.

Totuşi, inspectorii ANPC din cadrul comisariatelor judeţene continuă să propună suspendarea activităţilor de creditare a acelor sucursale bancare unde, în urma controalelor, consideră că au fost încălcate unele prevederi ale OUG 50. Aşa

s-a întâmplat zilele trecute şi la sucursala Volksbank Cluj. Reprezentanţii băncii susţin că instanţa de judecată este singura în măsură să decidă legalitatea unor asemenea acte, sancţiuni sau propuneri, actele emise de ANPC fiind supuse controlului judiciar. “În contextul interpretării diferite a OUG 50/2010, există amenzi dispuse de ANPC, cât şi diverse propuneri de sancţiuni complementare. Este abuziv din partea reprezentanţilor CJPC Cluj să facă publice informaţii despre măsuri care, deşi incerte în ceea ce priveşte finalitatea acestora, pot fi înţelese complet greşit de către publicul larg”, spun reprezentanţii Volksbank România. Astfel de speculaţii nu fac decât “să afecteze material şi moral instituţia vizată, oricare ar fi ea, cu atât mai mult cu cât Ordonanţa 50/2010 se afla încă în faza de discuţie în Parlamentul României, fiind până la acest moment aduse mai multe amendamente, fapt care demonstrează existenţa unor clauze interpretabile în varianta iniţială a actului normativ”.

Recent, guvernatorul BNR a spus că intervenţia în activitatea băncilor nu poate fi făcută de oricine, iar ANPC poate doar să sesizeze banca centrală. “A închide o bancă sau a închide activitatea de creditare într-o bancă nu este o chestiune de joacă. În momentul în care i-ai închis activitatea de creditare ai închis-o practic, pentru că scopul activităţii bancare este creditarea”, a punctat guvernatorul BNR. Comisia de buget-finanţe-bănci a Camerei Deputaţilor, care dezbate cele peste 100 de amendamente aduse OUG 50, a primit de la BNR o adresă prin care i se propune abrogarea din ordonanţa de urgenţă a articolului nr. 89, cel care dă posibilitatea ANPC să suspende activitatea de creditare a unei bănci.

Intenţia declarată a ANPC în emiterea OUG 50/2010 a fost aceea de a face mai accesibilă mutarea creditelor de la o bancă la alta şi instituirea unor mecanisme care să susţină interesele economice nu doar ale debitorilor, ci şi ale creditorilor.

Ca urmare, susţin reprezentanţii Volksbank, obiectivul actului normativ amintit este acela de a proteja interesele consumatorilor, fără a afecta interesele băncilor care au acordat împrumuturi pe baza obligaţiei asumate de clienţi de a plăti nişte costuri bine determinate.

“Comisionul de risc este un cost transparent cunoscut şi acceptat de client încă de la semnarea contractului de credit, atât în ceea ce priveşte valoarea, cât şi perioada pentru care este datorat. Nu există nici o prevedere expresă în OUG 50 prin care să se impună eliminarea comisioanelor în funcţie de denumirea acestora. Volksbank a implementat OUG 50 informând în mod transparent clienţii de modificările aduse contractelor de credit”, mai spun reprezentanţii băncii.

×