x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Publicitatea stradală a Capitalei, la cheremul oamenilor lui Udrea

Publicitatea stradală a Capitalei, la cheremul oamenilor lui Udrea

de Monica Andrei Capatos    |    18 Ian 2011   •   21:33
Publicitatea stradală a Capitalei, la cheremul oamenilor lui Udrea
Sursa foto: /Intact Images

147147-octavian-carare-intact-20091203130209003.jpgMinistrul Elena Udrea vrea să aibă sub control tot ce mişcă în Capitală. Dorinţele şi planurile sale au fost duse la îndeplinire încet, încet de su­balternii ascultători care-i execută ordinele. Una dintre dorinţele doamnei Udrea a fost să aibă în ograda sa publicitatea stradală a Bucureştiului, atât de pe domeniul public, cât şi de pe cel privat, fapt prezentat cu dovezi de Jurnalul Naţional încă de acum un an. Acum este la un pas de a obţine ceea ce a vrut sută la sută. Primii paşi au fost făcuţi la sfârşitul lui 2010, când Guvernul a adoptat în şedinţa din 23 decembrie Legea privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate. Iniţiativa evident că i-a aparţinut ministrului Dezvoltării Regionale şi Turismului. Legea stabileşte cadrul prin care autorităţile administraţiei publice locale vor elabora regulamentul local privind amplasarea mijloacelor de publicitate.

Înainte de a face acest act normativ, ministrul Turismului a preluat şi Inspectoratul de Stat pentru Construcţii. „Controalele referitoare la respectarea prevederilor acestei legi vor fi derulate de Inspectoratul de Stat în Construcţii. Instituţia poate dispune oprirea executării lucrărilor de amplasare a mijloacelor de publi­citate atunci când constată că acestea se realizează cu încălcarea dispoziţiilor legale, a cerinţelor privind asigurarea calităţii în construcţii, fără proiect tehnic ori pe baza unor autorizaţii nelegal emise”, potrivit unui comunicat al Ministerului Dez­voltării. Amplasamentele aflate în proprietatea sau administrarea unităţilor administrativ-teritoriale destinate montării mijloacelor de publicitate vor fi închiriate sau concesionate prin licitaţie publică organizată în condiţiile legii. Aşa spune legea doamnei Udrea, act normativ ce trebuie aplicat cât mai repede. În Bucureşti, publicitatea stradală era un serviciu ce aparţinea de primăriile de sector.

Conform noii legii, acesta va trece la Primăria Capitalei, dar nu oricum. Înainte ca ministrul Elena Udreade să pună pe hârtie legea mai sus amintită, muni­cipalitatea a redactat propriul regulament de publicitate. Acesta a fost în dezbatere publică, apoi introdus pe ordinea de zi a mai multor şedinţe ale Consiliului General. N-a avut succes.

Joi, 20 ianuarie, în prima şedinţă pe acest an, printre cele patru proiecte puse spre discuţie se afla şi acest Regulament pentru autorizarea, construirea şi amplasarea firmelor şi reclamelor publicitare. Conform proiectului, „licitaţiile vor fi organizat de municipalitate, dimensiunile construcţiilor publicitare, distanţele între acestea etc. se vor organiza în baza unor studii de amplasament, întocmite de Direcţia de Urbanism şi Amenajarea Teritoriului din cadrul Primăriei Bucureşti”.

Situaţia însă nu va rămâne aşa. Şedinţa Consiliului General de joi este convocată de consilierii generali ai PDL, subalternii doamnei Udrea. Planul este unul cunoscut de mult, acela de a modifica prin amendamente regulamentul aflat pe ordinea de zi în aşa fel încât totul să fie ţinut sub control. Mai exact, aleşii PDL vor să „îmbunătăţească” regulamentul, astfel încât orice banner, afiş publicitar să fie  autorizat de Consiliul General, după modelul PUZ-urilor, majoritatea aparţinând evident partidului portocaliu. Cu alte cuvinte, piaţa outdoor va fi la mâna PDL, orice aprobare stând în pixul oamenilor lui Udrea.

Reprezentanţii PNL în Consiliul General nu vor fi de acord cu acest proiect, criticând dur iniţiativele PDL.

„După modelul parcărilor Dalli – afacere de pe urma căreia a câştigat milioane de euro trăgând cu pensula linii pe asfalt – şefa PDL Bucureşti schimbă toate regulile din Bucureşti pentru a impune o singură firmă de publicitate stradală. Pentru şedinţa de joi, consilierii generali ai PDL au primit ordin să voteze un nou regulament de publicitate stradală. În spatele unei intenţii aparent benefice pentru Capitală se ascunde o afacere de peste 10 milioane de euro pe an”, ne-a declarat Andrei Chiliman, primarul Sectorului 1. Edilul ne-a mai precizat că printre modificările impuse de subalternii lui Udrea se mai află una importantă referitoare la viitoarele campanii electorale. „Se impune firmelor de publicitate să obţină avize pentru promovarea oricăror campanii publicitare de la o comisie a Consiliului General, controlată de majoritatea PDL. Practic, Elena Udrea îşi creează un avantaj zdrobitor în faţa oricăror contracandidaţi la orice tip de alegeri. Cu Elena Udrea la butoanele publicităţii stradale, oricărui contracandidat îi va fi practic imposibil să se promoveze prin publicitate stradală”, a mai precizat Chiliman.

Însă cu ajutorul PRM şi PNG-CD, consilierii PDL pot avea voturi suficiente pentru a-i îndeplini dorinţele ministrului Turismului şi Dezvoltării.

Dacă răsfoim proiectul făcut de municipalitate, aflat şi în dezbatere publică, conform acestuia vor fi interzise reclamele pe imobilele reprezentând sedii ale autorităţilor publice, pe garduri, cimitire, lăcaşuri de cult, parcuri şi grădini. Nu vor fi acoperite de panouri publicitare nici clădirile-monument istoric. Unele artere importante din centrul Capitalei nu vor mai fi decorate cu nici un fel de mash sau panou publicitar. Însă nimic nu este bătut în cuie. 

×
Subiecte în articol: observator