x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Rabla, finanţată din taxa auto

Rabla, finanţată din taxa auto

de Elena Stan    |    02 Apr 2008   •   00:00
Rabla, finanţată din taxa auto

Încasările rezultate din taxa de poluare auto vor fi alocate pentru programe de mediu. Anul acesta, prin “Programul Rabla” vor fi eliminate 30.000 de maşini mai vechi de 12 ani, iar prima de casare este în valoare de 4.000 de lei, cu 13% mai mare faţă de anul trecut.

 

 

 

Autorităţile române au stabilit că taxa de poluare auto este o taxă de mediu nu un instrument fiscal. În acest sens, sumele încasate din taxa de poluare auto vor fi alocate pentru implementarea unor proiecte de mediu, printre care şi înnoirea parcului naţional auto, cunoscut deja ca “programul rabla”. Suma alocată pentru  programul derulat anul acesta este în valoare totală de 120 de milioane de lei (32,5 milioane de euro). “Programul de Stimulare şi Înnoire a Parcului Naţional Auto va fi funcţional şi anul acesta. Astfel, vor fi scoase din circulaţie 30.000 de autoturisme mai vechi de 12 ani, iar prima de casare va fi în valoare de 4.000 de lei”, a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului. Acesta nu a precizat când va intra în vigoare ordonanţa cu privire la demararea programului rabla sau dacă vor fi modificate normele de aplicare a programului.

 

 

 

TAXA. Oficialii români au adoptat săptămâna aceasta noua formulă de calcul a taxei de poluare auto, pentru care au acordul comisarilor europeni. Taxa auto se calculează în funcţie de emisiile de noxe, de vechimea maşinii, de norma de poluare, de taxa specifică euro/1 gram de CO2 şi de capacitatea cilindrică. Astfel, faţă de formula care se aplică în prezent, noua modalitate de calcul dezavantajează persoanele care vor să-şi achiziţioneze o maşină nouă şi prezintă avantaj pentru cei care îşi vor achiziţiona o maşină second-hand. Valoarea taxei de poluare auto scade la jumătate pentru maşinile vechi de circa cinci ani, şi de circa şapte-opt ori la maşinile mai vechi de 15 ani. În acelaşi timp,  nivelul taxei pentru maşinile noi este cu 75%-100% mai mare decât în prezent. Conform noii ordonanţe, nu mai sunt exceptate de la plata taxei de poluare auto autovehiculele destinate prin construcţie să fie echipate cu dispozitive pentru efectuarea de lucrări industriale, lucrări de construcţii, lucrări de drumuri şi poduri, lucrări de salubrizare sau lucrări agricole şi forestiere.

 

 

 

ATENŢIE. Persoanele care vor să-şi cumpere o maşină Euro4 sau Euro3 trebuie să verifice dacă în cartea tehnică a maşinii sunt trecute emisiile de CO2. În cazul în care acestea nu sunt specificate, cel care vrea să înmatriculeze maşina trebuie să meargă la Registrul Auto Român pentru o expertiză tehnică din care să rezulte tipul de noxe emise şi cantitatea. Expertiza se face contra cost, iar documentul eliberat de cei de la RAR este necesar pentru realizarea dosarului de înmatriculare.

 

 

VALOARE. Pentru un Logan nou pe benzină cu motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de cai-putere (CP), noua taxă auto, aplicabilă de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, faţă de 160,6 euro conform actualului algoritm. Pentru acelaşi autoturism, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvoltă 90 CP, noua taxă va fi de 387,6 euro, faţă de 183,6 euro în prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, faţă de 172,1 euro după Codul Fiscal actual. Pentru un Renault Clio, nivelul taxei va fi de 188 de euro pentru motorul pe benzină de 1.200 cmc (75 CP), faţă de 137 de euro. Aceeaşi maşină, dar echipată cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP), va avea o taxă de 315 euro, în creştere de la 172,1 euro.

 

Textul ordonanţei de urgenţă poate fi citit integral aici


 

 

 

Nemulţumiri

 

 

Reprezentanţii Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) susţin noua taxă auto, însă consideră că emisiile de CO2 şi alte noxe ar trebui să aibă ponderi egale, de 50% pentru fiecare categorie, astfel încât grila de taxare să nu avantajeze diferenţiat producătorii din domeniu. Ponderea de 30% pentru emisiile de CO2 şi de 70% pentru alte noxe ar putea dezavantaja constructorii non-europeni, care nu au obligativitatea de a înscrie nivelul de dioxid de carbon în certificatele automobilelor şi astfel chiar dacă maşina emite mai puţin dioxid de carbon decât ţinta europeană de 130g/km, taxa este mai mare decât ar trebui să fie, pentru că se calculează în funcţie de nivelul altor noxe, apreciază preşedintele ACAROM, Constantin Stroe. Ministrul Mediului, Attila Korodi, a declarat luni că pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 în formula de calcul a noii taxe proporţia va fi de 30% dioxid de carbon şi 70% alte noxe.

 

 

Mediu

 

 

Din sumele colectate din înmatricularea maşinilor din ţară va fi finanţat programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional, precum şi proiecte ce vizează îmbunătăţirea calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, proiecte de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană, proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile: eoliană, geotermală, solară, biomasă, microhidrocentrale. De asemenea, banii vor fi alocaţi şi pentru împădurirea terenurilor degradate sau defrişate, renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural şi pentru realizarea pistelor pentru biciclişti.

×
Subiecte în articol: economic auto taxa poluare