Logistic Media Pop Art SRL, un fabricant de pâine din Ocna Mureş, a prins în ianuarie şi aprilie 2019 două contracte în valoare totală de 33,8 milioane de lei pentru furnizarea de lapte, cornuri şi mere elevilor din judeţele Mureş şi Satu Mare, în urma unei licitaţii cu iz de cartel. Firma este celebră pentru numeroasele scandaluri în care a fost implicată, de la mere îngheţate la lapte stricat şi lame de ras în cornurile pentru copii. Pentru aceste nereguli, societatea a fost amendată de Protecţia Consumatorilor, iar autorităţile au reziliat acordurile. Ceva scârţâie însă în programul „Cornul şi laptele”, pentru că firma primeşte în continuare contracte, cu sutele, de pe urma cărora a încasat deja circa 50 de milioane de euro.
Logistic Media Pop Art SRL a câştigat pe parcursul lunii ianuarie 2019 cele mai multe loturi din cadrul acordului de 33.004.800 lei, fără TVA, valabil pentru perioada 2018- 2020, încheiat de Consiliul Judeţean Satu Mare pentru furnizarea de mere, lapte şi cornuri în şcolile din judeţ. În aprilie 2019, aceeaşi firmă îşi însuşea mai multe loturi din proiectul similar derulat de Consiliul Judeţean Mureş, în valoare de 19.031.504,47 lei, fără TVA. La prima vedere, licitaţia de la Mureş, iniţiată pe 13 noiembrie 2018, a fost una acerbă: nu mai puţin de 21 de firme s-au bătut pentru acest contract, iar cele mai bune oferte de preţ, chipurile, au fost declarate câştigătoare. În realitate, Logistic Media Pop Art SRL a câştigat atât de una singură, cât şi ca subcontractor majoritar al altui câştigător (37,8% din lotul câştigat de Granpan Dor), în timp ce FrieslandCampina şi-a însuşit un lot atât ca lider al unei asocieri de 15 firme, cât şi ca subcontractant în lotul Granpan Dor. Altfel spus, principalii (non)combatanţi nu aveau cum să piardă contractul, indiferent de cine era desemnat câştigător.
A crescut peste noapte
Revenind la Logistic Media Pop Art SRL, aceasta este, de fapt, a cincea firmă folosită de familia Pop pentru astfel de contracte cu statul, de pe urma cărora a încasat circa 50 de milioane de euro numai în ultimul deceniu. Familia Pop este din Cluj Napoca, iar business-urile sale au fost deţinute, pe rând sau împreună, de Marinel Gigel Pop, Ana Pop, Andrei Pop şi Florin Pop. Înfiinţată în 2014, Logistic Media Pop SRL a cunoscut un succes incredibil în contractele cu statul: de la afaceri de 4.000 lei şi 0 angajaţi în primul an, la 11,6 milioane lei în 2017, cu un profit net de 1,6 milioane lei şi 75 de angajaţi. Din 2015 până în prezent, firma a primit 54 de contracte din programul „Cornul şi laptele” în aproape jumătate din judeţele ţării, în valoare de 32 milioane de euro.
5 firme, 50 de milioane de euro
Familia Pop a avut însă mai multe firme, toate cedate sau lichidate după ce au fost implicate în scandaluri publice privind calitatea produselor furnizate în cadrul programului „Cornul şi laptele”. Iar cifrele sunt impresionante. Bamm Impex SRL a primit 25 de contracte în valoare de 3,8 milioane de euro între 2007 şi 2009, an când a devenit brusc inactivă, cu datorii de 2,9 milioane lei. Bampan Impex SRL a preluat din mers contractele suratei sale şi a primit în intervalul 2009-2010 nu mai puţin de 73 de contracte, totalizând 3,5 milioane de euro, în timp ce Farkas Trans SRl, de asemenea controlată de familia Pop, a beneficiat de 55 de contracte, în valoare de 3,1 milioane de euro, între 2011 şi 2013.
49,6 milioane de euro este valoarea celor peste 300 de contracte primite de firmele familiei Pop de la stat
Între timp, Bampan Impex SRL a fost radiată în 2015, cu datorii de 5,5 milioane de lei, iar Farkas Trans SRL a fost înstrăinată. În fine, Media Pop Art SRL a bifat 84 de contracte în perioada 2013- 2015, adunând 7,2 milioane de euro. După ce a predat ştafeta către clona Logistic Media Pop Art SRL, Media Pop Art SRL a adunat datorii de 4 milioane de lei.
Istoricul atentatelor la viaţa copiilor
Firmele sus menţionate au fost implicate în numeroase scandaluri, de la datoriile de milioane lăsate în urmă către foştii furnizori, la produsele care au pus în pericol viaţa copiilor.
- În ianuarie 2019, Inspectoratul Şcolar Satu Mare a sesizat Consiliul Judeţean despre faptul că merele nu au fost distribuite deloc în 40 din cele 234 de şcoli ale judeţului, într-o singură unitate merele erau ambalate individual, aşa cum cere caietul de sarcini, iar în 26 de şcoli merele distribuite elevilor erau stricate. Distribuitorul vizat în această sesizare, analizată în prezent de Consiliul Judeţean Satu Mare, este Logistic Media Pop Art.
- În februarie 2017, aceeaşi firmă era amendată cu 10.000 de lei de Protecţia Consumatorilor după ce s-a descoperit că furniza, tot în Satu Mare, cornuri la jumătate din gramajul prevăzut în contract.
- În octombrie 2015, Protecţia Consumatorilor i-a mai aplicat o amendă de 10.000 de lei pentru că a distribuit lapte stricat elevilor din judeţul Bihor.
- În martie 2015, avea loc în Arad unul din cele mai grave atentate la viaţa unui copil din istoria acestui program, după ce o elevă a rămas cu o lamă de ras între dinţi, în timp ce muşca dintr-un corn distribuit de Logistic Media Pop Art SRL.
- În septembrie 2012, Farkas Trans, controlată de familia Pop, a distribuit în şcolile din Sectorul 2 cornuri cu materiale textile în ele.
- În februarie 2012, aceeaşi Farkas Trans a primit una din cele mai mari amenzi din istoria Protecţiei Consumatorilor: 30.000 de lei pentru că a distribuit elevilor mere îngheţate.
- În ianuarie 2009, Consiliul Judeţean Sălaj rezilia contractul cu Bamm Impex SRL, a familiei Pop, după ce s-a descoperit că distribuia biscuiţi în loc de cornuri. Tot în 2009, Bamm Impex a fost prinsă în Sibiu că oferea elevilor brânză stricată în loc de lapte