Capitalurile straine pregatesc urmatorul camp de actiune: piata Europei de Sud-Est. Aceasta este concluzia pe care o trage cotidianul elen Kathimerini, preluat de Rador. Romania este nominalizata printre urmatoarele destinatii pentru banii plasati
in afaceri imobiliare.
MARINA CONSTANTINOIU
In timp ce piata imobiliara a Greciei continua sa constituie o destinatie "exotica" pentru investitorii straini, tarile din Europa Centrala si de Est se afirma ca un "magnet" din ce in ce mai puternic pentru capitaluri in valoare de miliarde de dolari.
ISTORIC. Patrunderea masiva a investitorilor straini in Republica Ceha si Ungaria a inceput la sfarsitul anilor â90, cand cresterea impresionanta a dimensiunilor lor
economice si tranzitia parcursa cu succes spre o economie de piata au deschis drumul marilor piete comerciale care au descoperit piete virgine si lipsite de produse de consum.
ADERAREA. Cererea de spatii comerciale de orice fel si dezvoltarea spectaculoasa a centrelor comerciale au creat un nou El Dorado pentru investitorii din domeniul bunurilor imobiliare. Din mai, cateva dintre aceste tari se bucura de un avantaj suplimentar si deosebit de important: integrarea in Uniunea Europeana. Aderarea ofera investitorilor o siguranta si o incredere deosebite, atat pentru starea prezenta, cat si pentru cea viitoare in aceste economii.
Chiar daca in Cehia salariul mediu nu depaseste 525 euro, asta nu impiedica lanturile de supermarketuri, de magazine de imbracaminte si de alte bunuri de consum sa se extinda intr-un ritm rapid. Spre exemplu, Tesco domina, fara a avea rival, piata supermarketurilor din Europa Centrala, dispunand la sfarsitul lui 2003 de 17 magazine in Cehia, 53 in Ungaria si 66 in Polonia, in timp ce planurile sale de viitor prevad crearea a 20 de hipermarketuri anual, dar si de magazine mai mici in centrul oraselor Praga si Varsovia.
TENDINTE. Potrivit estimarilor departamentului european al bunurilor imobiliare al concernului Tesco, tendinta care se contureaza in domeniul supermarketurilor este crearea de magazine mai mici, dar de buna calitate in centrul marilor orase europene. Acest lucru va atrage dupa sine si lanturile de hipermarketuri in vanarea spatiilor comerciale de intindere medie, ceea ce se vede si in Grecia.
Analistii sunt de parere ca patrunderea lanturilor straine in Europa Centrala si de Est va continua si in anii urmatori. Marea forta de consum a noii generatii, in corelatie cu foarte marile cheltuieli pe care le realizeaza populatia feminina in domeniul consumului, intretin situatia infloritoare a vanzarilor cu amanuntul si, desigur, si cererea de spatii profesionale. Numai in Praga, la sfarsitul anului in curs, vor incepe sa functioneze cinci noi centre comerciale cu o suprafata totala de 131.000 mp. "Cheia" acestei adevarate explozii par a fi preturile accesibile ale bunurilor, urmare a costului scazut de functionare a lanturilor straine. Potrivit analistilor, chiriile mici pentru magazine si birouri, dar si cresterea redusa a valorii imobilelor in orasele din Europa de Est sunt echilibrate de randamentul ridicat.
ATRACTIILE NOASTRE
Romania, Bulgaria, Croatia, Slovenia si chiar si fosta Iugoslavie reprezinta urmatoarea destinatie pentru capitalurile straine care vor fi plasate in bunuri imobiliare. Pana acum, Bucurestiul pare sa fie orasul care prezinta cel mai mare interes in Europa de Sud-Est, noteaza Kathimerini. Firma austriaca de investitii CM Immo a cumparat anul trecut doua ansambluri de birouri in suprafata de 25.000 de metri patrati in schimbul sumei de 30 de milioane de euro, in timp ce Europolis a investit in cumpararea Europe House Office, in suprafata de 13.000 mp. Analisti occidentali subliniaza importanta acestor contracte care sunt semnificative pentru dinamica pe care o prezinta piata locala a birourilor de inalta clasa, ale carei dimensiuni s-au triplat in ultimii cinci ani.