x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Răzbunarea liberalilor: alianța USR-PLUS, dată jos de pe trotinete

Răzbunarea liberalilor: alianța USR-PLUS, dată jos de pe trotinete

de Diana Scarlat    |    07 Oct 2021   •   07:50
Răzbunarea liberalilor: alianța USR-PLUS, dată jos de pe trotinete

O ultimă Hotărâre de Guvern a liberalilor modifică Ordonanța de Urgență pentru circulația trotinetelor electrice. HG-ul s-a dat chiar înainte de votul moțiunii de cenzură, face ravagii printre trotinetiști. Noua HG interzice aceste vehicule electrice pe trotuare și-i obligă pe cei care le folosesc să oprească și să coboare de fiecare dată când vor să schimbe direcția. Textul acestei HG pare mai mult o glumă prin care Guvernul liberal face o demonstrație de forță în fața foștilor colegi din USR-PLUS, pentru că nu se poate aplica, realmente. Nici sancțiunile nu sunt prevăzute clar, iar legea va ajunge în Parlament, unde va fi modificată, mai ales pentru că nici măcar nu s-a cerut părerea Poliției Rutiere, atunci când a fost scris textul acestei Hotărâri.

 

 

Membrii USR-PLUS s-au remarcat ca trotinetiști și promotori ai mersului pe aceste vehicule nepoluante. Primarul Capitalei, Nicușor Dan, încurajează și el mersul pe trotinetă și pe bicicletă, ba chiar a mărit prețul transportului în comun și a anunțat că va face aproape imposibilă folosirea parcărilor pentru mașini, pentru a-i încuraja pe bucureșteni să meargă mai mult pe jos, pe trotinetă sau pe bicicletă. Green Deal impune reducerea consumului de resurse și mai ales de carburant, deci tot în direcția încurajării mersului pe bicicletă sau pe trotinetă conduce. Cu toate acestea, în România nu prea există infrastructură pentru așa ceva. Chiar și fără piste speciale pentru biciclete și trotinete, Guvernul Cîțu a schimbat legislația, făcând aproape imposibilă folosirea trotinetelor electrice, după ce le-a interzis pe trotuare și punând condiții aberante, cum e obligativitatea de a se da jos utilizatorul trotinetei de câte ori schimbă direcția. Ordonanța produce efecte din momentul publicării în Monitorul Oficial, însă nu se vor putea aplica sancțiuni, pentru că nu sunt clar specificate în textul legislativ. 

 

Nici Poliția Rutieră nu are soluții

 

Guvernul a aprobat în ședința de luni Hotărârea prin care reglementează circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice, astfel încât conducătorii de trotinete electrice sunt obligați să meargă doar pe pistele pentru biciclete, iar dacă acestea nu există, nu pot circula pe trotuar, ci pe carosabil. Pe surse, reprezentanți ai Poliției Rutiere ne-au mărturisit că ar fi trebuit să se lucreze la acest text împreună cu ei. Acest lucru se va întâmpla în Parlament, însă nici Poliția Rutieră nu are soluții. În lipsa infrastructurii pentru aceste vehicule, este, practic, imposibilă legiferarea, dar la fel de imposibilă este și interzicerea lor, mai ales în contextul internațional actual, când se încurajează folosirea lor. De fapt, polițiștii de la Rutieră spun că nu prea există soluții pentru crearea unui cadru legislativ adecvat, mai ales pentru că o lege nu poate fi făcută doar pentru București sau pentru orașele mari, ci se aplică pe întreg teritoriul țării, unde situația diferă foarte mult de cea din marile orașe, din punctul de vedere al infrastructurii rutiere. Fiind foarte puține piste pentru biciclete și trotinete, mai ales în mediul rural și în urbanul mic – adică pe circa 90% din suprafața României – nu se poate legifera pe acest segment. În plus, zona pe care ar trebui să circule trotinetele electrice, în lipsa pistelor, adică prima bandă, pe lângă trotuar, este, în cele mai multe cazuri, imposibil de folosit chiar și pentru bicicliști, pentru că exact pe această porțiune sunt cele mai multe gropi, canale și denivelări ale asfaltului prost turnat. 

 

Problemele financiare și tehnice

 

Construirea pistelor de biciclete și trotinete este încă o utopie, mai ales acum, când România nu mai are soluții nici măcar pentru a rezolva problema creșterii prețurilor la energie, când ar trebui să existe bani pentru subvenționarea gigacaloriei, a curentului electric și a gazelor, măcar pentru populația vulnerabilă. Investițiile în infrastructura pentru piste de bicicletă și trotinete nu înseamnă doar bani – care oricum nu sunt disponibili la bugetul statului sau măcar din fonduri europene, în acest moment. Presupune și să existe spațiul necesar pentru construirea acestor piste. Iar acest spațiu nu există nici în Capitală, nici în restul țării. Tocmai de aceea au fost trasate pe trotuare aceste piste, în majoritatea localităților. Însă nimeni nu spune cum se poate ajunge cu trotineta sau cu bicicleta până la puținele piste funcționale și ce se întâmplă când pista se termină brusc. Aceste probleme trenează de cel puțin 20 de ani, iar noua Hotărâre dată de PNL nu face decât să creeze noi probleme, în loc să le rezolve. 

 

Regulamentul de aplicare a Ordonanței de Urgență nr. 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, a fost modificat luni, prin Hotărâre de Guvern, pentru reglementarea circulației cu trotinetele electrice. Anul trecut a fost stabilit regimul juridic aplicabil circulației trotinetelor electrice pe drumurile publice.

 

Demonstrație de forță sau o răzbunare pe trotinetiștii de la USR-PLUS, această HG transferă, practic, problema trotinetelor electrice către Poliția Rutieră și către Parlament, care acum vor trebui să o rezolve împreună, chiar dacă nimeni nu are soluții concrete, în lipsa infrastructurii.  

 

Conform noilor reglementări introduse prin Hotărâre de Guvern, trotinetele electrice trebuie conduse numai pe un singur rând, atunci când circulă pe drumurile publice;

 

Conducătorii de trotinete electrice au obligația de a avea asupra lor actul de identitate. 

 

Li se interzice conducătorilor de trotinete să circule sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive;

 

Li se interzice conducătorilor de trotinete să circule cu trotinetele electrice atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă;

 

Este interzisă circulația cu trotineta electrică fără a menține contactul cu solul sau de a circula cu aceasta atunci când nu sunt respectate condițiile tehnice minime pe care trebuie să le îndeplinească;

 

Schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea;

 

Trotinetele trebuie să fie dotate cu un sistem adecvat, funcțional, de direcție, respectiv cu un dispozitiv de frânare eficace și să fie dotate cu sistem de avertizare sonoră, echipate, pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, cu lumini și cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant;

 

Trotinetele electrice trebuie să fie echipate cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roți, care, în mișcare, formează un cerc continuu.

×
Subiecte în articol: trotinete electrice usr plus