ECONOMIC
Sa aiba o masina "la scara" tinde sa devina un moft din ce in ce mai costisitor pentru romani. Aceasta deoarece, in 2007, prietena lor cu patru roti va trebui asigurata asemeni suratelor ei din Uniunea Europeana.
FLORINA ZAINESCU
Pana in momentul intrarii in Europa, Romania trebuie sa-si liberalizeze serviciile financiare. Asta inseamna, printre altele, ca din 2007 un asigurat autohton va putea sa isi faca polita la orice societate de profil din UE. In aceste conditii, asiguratorii romani vor fi obligati sa ofere servicii mai bune ca sa-si fidelizeze clientii. Ei vor avea de infruntat concurentii straini care vor veni cu preturi mai mici si oferte mai competitive. In plus, societatile de asigurare europene nu vor fi supuse Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) si nici nu vor trebui sa respecte plafoanele de garantare.
AMANARE. Tot in perspectiva integrarii, politele de asigurare obligatorii de raspundere civila (RCA) si cele de tip Cartea Verde trebuie unificate, astfel incat acestea sa aiba valabilitate atat la noi, cat si in spatiul UE. La ora actuala, RCA-ul este principalul produs de pe piata romaneasca a asigurarilor. Daca in Uniune acest tip de asigurare se face impreuna cu cea de tip Carte Verde, la noi, potrivit unor date neoficiale, numai 30% dintre asiguratii auto au si Carte Verde, numai in cazul persoanelor juridice (transportatori), acest procent fiind mai mare. Si, dupa cum au declarat surse din domeniu, intr-o reuniune care a avut loc intre reprezentantii Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) si cei ai societatilor de asigurari, s-a hotarat ca Romania sa nu unifice aceste doua tipuri de asigurari auto pana in 2007.
STANDARDE. O alta problema discutata a fost cea a nivelului pana la care se pot face despagubiri. In Comunitatea Europeana, nu exista un nivel unic al limitelor minime de despagubire, fiecare dintre statele membre fixandu-si propriile plafoane. Abia acum europenii discuta despre o posibila generalizare, dar sunt diferente foarte mari intre limitele minime de despagubire practicate in Grecia si Portugalia, comparativ cu cele din tari dezvoltate ca Franta, Germania sau Marea Britanie. Si nici cei 10 nou-admisi in Uniune nu stau prea bine la acest capitol, neatingand nivelurile din statele membre "cu vechime". Dar autoritatile de la Bucuresti sunt hotarate sa aplice prevederile europene in domeniu intr-un timp mult mai scurt decat au reusit noile state membre. Daca vor reusi, in 2007 Romania va fi cu mult inaintea Ungariei la acest capitol, in conditiile in care aceasta din urma va avea deja trei ani de experienta in Uniune.
Citește pe Antena3.ro
PROPUNERE
Surse din cadrul societatilor de asigurari sustin ca, in cadrul intalnirii dintre CSA si asiguratori, s-a propus ca politele de de asigurare obligatorie pentru persoanele fizice sa se reinnoiasca automat, chiar daca la data expirarii lor nu exista o solicitare in acest sens. Aceasta propunere a fost insa respinsa, deoarece ar fi inghetat dinamismul pietei si ar fi exclus concurenta intre asiguratori. Astfel, numai cei care isi cumpara masini noi ar fi putut sa-si aleaga asiguratorul.
SUPARARE
Unii dintre reprezentantii firmelor de asigurare sunt nemultumiti ca in procesul de negociere a Capitolului 3 - Liberalizarea serviciilor financiare - nu au fost consultati. Mai ales ca ei cunosc cel mai bine detaliile specifice pietei romanesti. Ba mai mult, informatiile vehiculate in cadrul discutiilor Bruxelles - Bucuresti nu ajung si la urechile celor implicati in mediile de afaceri, spun surse din domeniu.