Perioada în care reţelele de retail se întreceau care să deschidă cât mai multe magazine a apus. În 2009, mai mult de jumătate din centrele comerciale care ar fi trebuit să-şi deschidă porţile au anulat inaugurarea, iar comercianţii din zonele de top se restrâng.
Şomajul, scăderea veniturilor şi teama pentru ziua de mâine i-au făcut pe români mai puţin cheltuitori. Primele tăiate de pe lista cumpărăturilor sunt autovehiculele, electronicele, electrocasnicele şi produsele IT&C, îmbrăcămintea şi încălţămintea. Mai puţin afectate sunt supermarketurile şi hypermarketurile care comercializează produse alimentare. În aceste condiţii, foarte mulţi retaileri şi dezvoltatori şi-au amânat planurile de extindere şi şi-au adaptat afacerile la noile condiţii de piaţă. “Avem convingerea că cel puţin 50%-60% din totalul de centre comerciale anunţate vor fi anulate, întârziate sau finalizate cu o utilizare diferită”, se arată într-un studiu al companiei imobiliare CBRE Eurisko.
Spaţii goale
Criza financiară a început să cearnă şi chiriaşii de lux din retailul stradal, iar comercianţii care nu mai rezistă în zonele de top fie se restrâng şi subînchiriază o parte din spaţiu, fie aleg o locaţie mai ieftină, susţin consultanţii imobiliari ai companiei EuroMetropola. Ei apreciază că spaţiile comerciale stradale sunt încă prima opţiune pentru bănci şi lanţurile de cazinouri, internet caffe, farmacii, patiserii, cafenele, restaurante sau magazine de îmbrăcăminte. ”Comercianţii din multe domenii au început deja să-şi reevaluze politica de promovare şi încearcă o optimizare a reţelelor prin relocări în spaţii mai mici sau prin închiderea spaţiilor nerentabile. O consecinţă va fi eliberarea mai multor spaţii comerciale şi implicit o scădere a preţurilor chiriilor. Vor funcţiona bine în continuare farmaciile, fast-food-urile şi supermarketurile şi vor avea dificultăţi cei din sectoare precum IT, electronice, electrocasnice”, susţin consultanţii de la EuroMetropola.
Vănzări mai mici cu 15%-16%
Piaţa de retail din România şi-ar putea reduce ritmul de creştere în acest an cu 15%-16%, la 253,8 miliarde de lei, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare poloneză PMR Publications.
“Piaţa de retail românească se află în prezent la cheremul evoluţiei sectorului financiar internaţional şi astfel este condamnată la ritmuri de creştere mult mai reduse, comparativ cu perioada de boom înregistrată până anul trecut”, se arată în studiu. Vânzările de bunuri alimentare au avut anul trecut o pondere de 24% din totalul pieţei, reprezentând circa 52,5 miliarde de lei (14,2 miliarde de euro).
Exceptând segmentul de autovehicule şi carburanţi, cele mai mari pieţe de produse nealimentare sunt cele de bricolaj, îmbrăcăminte şi încălţăminte, electronice, electrocasnice şi IT&C şi articole cosmetice. Studiul elaborat de compania polonează mai prevede că bricolajul va continua să crească puternic şi în acest an, pe fondul cererii de materiale din partea proprietarilor care au achiziţionat imobile anul trecut şi vor derula în 2009 lucrări de amenajare. Încetinirea creşterii pe acest segment va fi resimţită mai ales începând cu 2010-2011.
Auto şi electrocasnicele, în cădere liberă
Cele mai lovite pieţe au fost cele auto şi electrocasnice, unde vânzările s-au prăbuşit în ultimul semestru din 2008 şi în primele două luni ale acestui an. Vânzările de autoturisme au intrat în picaj şi au înregistrat la sfârşitul lui 2008 o depreciere de 14,1%, cu o scădere semnificativă de 53% în luna decembrie 2008 faţă de decembrie 2007, potrivit datelor publicate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Cele mai importante scăderi raportate la 12 luni sunt înregistrate de Daewoo (-58%), SsangYong (-51%), Chrysler (-43%), Alfa Romeo (-35%), Renault (-34%), Citröen (-28%), Chevrolet (-27%) şi Peugeot (-27%). Şi vânzările de electrocasnice mari au înregistrat în trimestrul 4 din 2008 un declin abrupt de 18,7%, potrivit unui studiu realizat de compania GfK România.
Citește pe Antena3.ro