x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie RECESIUNE / Electronicele rămân fără cumpărători

RECESIUNE / Electronicele rămân fără cumpărători

17 Noi 2008   •   00:00
RECESIUNE / Electronicele rămân fără cumpărători

Moş Crăciun le va aduce companiilor din domeniul electronicelor şi electrocasnicelor un val de restructurări după ce un alt val al crizei a atins această industrie, ducând la scăderea vânzărilor.



Condiţiile tot mai grele pentru contractarea de credite de consum şi situaţia grea din industrie, unde se fac concedieri sau trimiteri în şomaj teh­nic, vor face ca atât românii, cât şi restul locuitorilor planetei să cheltuiască mai puţin pentru sărbătorile de sfârşit de an. Dacă până acum, românii năvăleau în supermarketuri pentru a face cadouri constând în electrocasnice, situaţia se va schimba. Plasme, calculatoare, camere foto şi video, telefoane mobile, maşini de spălat, toate vor fi mai greu de cumpărat. Potrivit The Times, 44.000 de oameni din sectorul tehnologiilor şi-au pierdut deja locul de muncă din cauza vânzărilor slabe. Un raport al IDC arată că lumea îşi va înjumătăţi ritmul de creştere la cheltuielile cu produsele IT în 2009. Dacă până acum se previziona că sectorul IT va creşte cu 5,9% anul viitor, noua previ­ziune arată o creştere de doar 2,6%. În SUA, reducerea ritmului de creştere a cheltuielilor este de patru ori mai mare, de la 4,2% estimare din august la 0,9%. Tot în jur de 1% va fi creşterea cheltuielilor cu produse IT şi în vestul Europei, dar şi în Japonia. Raportul mai arată că pieţele emergente, cum este şi România, "vor avea o creştere sănătoasă, dar la niveluri în mod notabil sub creşterile de două cifre previzionate anterior".
Criza economică promite să fie severă în mod particular cu companiile din domeniul tehnologiei, din care multe sunt legate de datorii deja contractate în zilele boom-ului creditării, transmite Reuters.

PC-URILE O IAU LA VALE
Din Silicon Valley, Intel a emis o altă avertizare, estimând că aşteaptă vânzări de 9 miliarde de dolari în următoarele trei luni, în minus cu 1 miliard faţă de aşteptările precedente. Patru din cinci calculatoare vândute în lume au procesoare Intel. Cisco Systems, cel mai mare producător de sisteme de reţelistică, a anunţat recent că în octombrie comenzile au scăzut abrupt. Lenovo, al patrulea producător de computere din lume, a raportat şi el scăderea profitului cu 78% în urma situaţiei internaţionale. Toshiba, al doilea producător mondial de memorie, a raportat chiar pierderi de 278 mi­lioane de dolari pe ultimul trimestru, com­parativ cu un profit de circa 260 de milioane de dolari raportat anul trecut în aceeaşi perioadă. Deoarece piaţa pc-u­ri­lor nu mai merge la fel de bine şi compania, Hitachi, al treilea producător de hard disk-uri, şi-a redus prognoza de profit cu 63%.

PLASME FĂRĂ STĂPÂN

Samsung, cel mai mare producător de televizoare şi monitoare cu ecran plat, telefoane mobile şi cipuri din Asia, a pos­tat cea mai mare scădere a profitului din ultimii trei ani, de 44%. În cazul LCD-uri­lor, care acontează o treime din profitul operaţional anul trecut, profitul a scăzut tot cu 44% pentru că acestea nu se mai vând. La cipurile de memorie, profitul a scăzut la Samsung cu 74%, conform Blo­o­m­berg. Hitachi şi-a redus şi ea livrările de LCD-uri cu 29%, până la 850.000 de uni­tăţi, iar plasmele cu 28%, până la 650.000 de unităţi.

Sony, un simbol al industriei de profil, a scăzut pe bursa de la Tokio la minimul ultimilor 13 ani după ce a redus estimarea de profit cu 59%, până la 1,6 miliarde de dolari. Pe lângă acestea, profitul Panaso­nic pe trimestrul încheiat la 30 septembrie a scăzut şi el cu 16%, la 580 milioane de dolari. Nici maşinile de spălat nu se vând la fel de bine, Whirpool şi-a redus ţinta anuală de profit şi va da afară 5.000 de oameni, adică 6,8% din angajaţii săi.

APARATELE FOTO MAI AŞTEAPTĂ
În sectorul aparatelor foto, situaţia este la fel. Japonezii de la Canon, cel mai mare producător mondial de camere foto, au scăzut estimarea de profit cu 23% pentru prima oară în 9 ani, până la 4 miliarde de dolari. Măsura vine după ce yenul a crescut cu 43% faţă de euro şi cu 20% faţă de dolar, ceea ce a scumpit produsele. Vânzările de camere foto Canon vor scădea cu 5,1%, până la 27,9 milioane de bucăţi. Şi la Sony, situaţia se vede la fel, aceasta reducându-şi estimările de vânzări de la 26 la 24 de milioane de unităţi. Casio, un producător japonez de telefoane mobile şi camere foto, şi-a redus prognoza de profit cu 41% după ce vânzările au scăzut din cauza crizei. Compania şi-a redus estimările de vânzări pentru camerele digitale cu 13%, până la 7 milioane de unităţi.

În lume, mobilele nu se mai vând

Nokia a revizuit în scădere estimarea privind numărul de telefoane mobile vândute la nivel mondial în acest an, de la 1,26 de miliarde de unităţi la 1,24 de miliarde de bucăţi. Compania esti­mea­ză că, în trimestrul al patrulea al lui 2008, vor fi vândute 330 de milioane de telefoane, sub media de 346 de milioane de unităţi preconizată în luna noiembrie. Nokia trăieşte acelaşi coşmar: în tri­me­s­trul al treilea profitul a scăzut cu 30%, iar Motorola a anunţat că livrările de telefoane mobile au scăzut cu 32%, până la 25,4 milioane de unităţi, pentru a şap­tea oară consecutiv. Scăderea a dus Mo­torola pe locul 4 în lume, pierzându-şi poziţia în faţa SonyEricsson. Chiar şi Palm, are probleme după ce un analist a redus ratingul titlurilor Palm.

×
Subiecte în articol: pană economic milioane producator scăzut redus