Introducerea sistemului bonus-mallus va aduce reduceri de preţuri la asigurările auto obligatorii pentru românii care nu au înregistrat avarii în ultimii doi ani, spune Angela Toncescu, preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor într-un interviu acordat Jurnalului Naţional.
• Jurnalul Naţional: Cum apreciaţi evoluţia pieţei asigurărilor anul acesta?
Angela Toncescu: Asigurătorii români au înregistrat un volum de prime brute subscrise de 6,3 miliarde lei în primele 9 luni ale acestui an. Comparativ cu perioada similară din 2009, volumul subscrierilor este cu 5% mai mic, evoluţie anticipată în condiţiile în care asigurările Casco, care generează o treime din totalul primelor subscrise, au înregistrat în continuare o scădere semnificativă. Deşi piaţa asigurărilor de viaţă a crescut, şi în special cea a produselor de tip unit-linked, creşterea acesteia cu 2,9% nu a putut compensa scăderea cu 6,8% a asigurărilor generale. Este totuşi îmbucurător faptul că cel de-al treilea trimestru nu a adus o contractare a pieţei, aceasta evoluând în aceiaşi parametri ca în primele două trimestre.
Vânzările de asigurări RCA din decembrie nu vor influenţa semnificativ volumul de prime brute subscrise pe total piaţă la nivelul întregului an, întrucât vânzările de astfel de poliţe nu mai sunt concentrate în decembrie, ci s-au disperat pe parcursul anului ca urmare a renunţării la anul calendaristic de subscriere.
• Care sunt explicaţiile pentru scăderea înregistrată de asigurările de tip Casco? Ce alte sectoare au înregistrat scăderi?
Asigurările Casco depind în mare măsură, din păcate, de evoluţia pieţei de leasing şi de cea a creditelor bancare. În cazul asigurărilor de viaţă, dacă mă refer doar la clasele care deţin o pondere importantă în totalul primelor subscrise, raportările la 9 luni ale asigurătorilor indică o scădere cu 5,6% a asigurărilor tradiţionale. Apreciez că scăderea subscrierilor din asigurările de viaţă tradiţionale a fost influenţată, de asemenea, şi de evoluţia creditelor, produse bancare care în multe cazuri implică şi încheierea unei poliţe de asigurări de viaţă. Totuşi, piaţa asigurărilor de viaţă în ansamblu a înregistrat o creştere de aproape 3 procente în primele 9 luni, motorul acesteia fiind asigurările de tip unit-linked, pentru care volumul de prime subscrise raportate a fost cu circa 19% mai mare.
• Revenind la RCA, cum vor fi tarifele faţă de anul acesta?
Până în prezent, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a fost notificată cu privire la noi tarife de primă RCA de un număr de şapte societăţi. Fiecare societate îşi stabileşte tarifele în funcţie de diverse criterii, ca de exemplu vârstă, regiune, localitate, capacitatea cilindrică a maşinii sau puterea acesteia, starea civilă a asiguratului şi altele, existând diferenţe de la societate la societate. În consecinţă, este o utopie să vorbeşti despre o creştere medie la nivelul întregii pieţe a tarifelor RCA. Se poate, cel mult, să analizezi variaţiile de tarife pentru fiecare societate în parte, pe o anumită gamă de vehicule. Mai mult decât atât, tarifele afişate nu sunt şi cele plătite efectiv de asiguraţi, întrucât societăţile pot acorda o serie de reduceri în funcţie de diverse criterii proprii.
Anul acesta, societăţile au introdus şi alte criterii de reducere, în plus faţă de cele utilizate până acum, fiind probabil cumva constrânse de condiţiile economice actuale. Fiind atât de multe criterii, este foarte probabil ca cele mai multe persoane fizice să se încadreze cel puţin la unul dintre ele. De asemenea, ca urmare a aplicării sistemului bonus-malus, o persoană fizică care va încheia asigurarea în 2011 şi nu a provocat accidente în cei doi ani anteriori, respectiv 2009 şi 2010, vor beneficia de un bonus, adică de o reducere a primei cu 20%. Astfel, calculele direcţiei de specialitate din cadrul CSA arată faptul că, deşi tarifele de bază ale celor şapte societăţi înregistrează variaţii de la minus 14% până la plus 15% pentru gama medie de asiguraţi persoane fizice, datorită acestor reduceri asiguraţii companiilor ar putea plăti în final tarifele chiar mai puţin decât în 2010.
Prin gama medie de asiguraţi persoane fizice – şi subliniez faptul că nu mă refer la persoanele juridice – ne referim la grupa de vârstă 30-50 ani, cu autoturisme între 1.200-1.600 cm. Dacă privim în trecut, adică la activitatea de asigurări RCA din primele 9 luni din 2010, constatăm că prima medie subscrisă pe contract a fost doar cu 5% mai mare decât în perioada similară din 2009, cifră care infirmă scumpirile mult mai mari vehiculate la sfârşitul anului trecut. Şi pentru că ne place să ne comparăm cu alte state, vă pot spune că această primă medie a însemnat circa 85 euro, valoare care se poziţionează sub nivelurile din alte state europene, inclusiv Bulgaria.
• Societăţile de asigurare au acuzat creşterea tentativelor de fraudare în special în cazul poliţelor RCA. Cum a influenţat introducerea constatului amiabil piaţa?
Dacă suspectează că declaraţiile persoanelor implicate în accident cu privire la eveniment şi prejudiciul produs nu sunt tocmai adevărate, societăţile de asigurare au dreptul să facă propriile investigaţii. Societăţile au avut şi au în continuare acest drept, indiferent dacă accidentul a fost protocolat prin proces-verbal al poliţiei sau prin formularul de constatare amiabilă. Introducerea constatului amiabil nu ar trebui să influenţeze rata daunalităţii.
Această procedură este folosită de foarte mult timp în majoritatea statelor europene şi atunci când am introdus-o în România ne-am gândit să oferim şi conducătorilor auto români dreptul de a alege constatul amiabil şi, implicit, dreptul de a beneficia de simplificarea circuitului administrativ specific obţinerii despăgubirii în temeiul asigurării RCA. Astfel, un asigurător avizat prin formularul de constatare amiabilă deschide dosarul de daună, efectuează constatarea pagubelor şi eliberează documentul de introducere în reparaţie a vehiculului. În acest fel, păgubitul se duce direct la societate, economisind astfel timpul pe care l-ar fi alocat pentru drumul la poliţie, de unde ar fi trebuit să obţină procesul-verbal, dar şi autorizaţia de reparaţie a vehiculului.
Peste 55% din dosarele de daună RCA avizate în acest an au fost deschise în baza formularelor de constatare amiabilă de accident. Acest procent ridicat dovedeşte faptul că procedura de constatare amiabilă de accident se aplică fără probleme deosebite.
• Clienţii companiilor de asigurări de viaţă au anulat poliţe de 47 milioane euro potrivit raportărilor de pe primul semestru? Care sunt explicaţiile?
Sumele plătite de asigurători în primele 9 luni din 2010 cu titlu de răscumpărări totale au fost de 213,4 milioane lei, în scădere cu circa 10% faţă de aceeaşi perioadă din 2009. Trendul pe care evoluează răscumpărările totale este clar descendent şi acesta a început să se manifeste, de altfel, încă din a doua parte a anului trecut. În pofida evoluţiei veniturilor populaţiei şi a incertitudinii cu privire la climatul economic, asiguraţii au început să conştientizeze că nu este în avantajul lor să răscumpere poliţele înainte de maturitate.
Împreună cu UNSAR, cu specialişti din domeniul asigurărilor de viaţă şi ai pieţei de capital, precum şi cu ajutorul foarte important al mass-mediei, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a susţinut o campanie de educare a asiguraţilor, în spiritul menţinerii unei poliţe de asigurare de viaţă, prezentând beneficiile acesteia şi dezavantajele răscumpărării înainte ca aceasta să ajungă la termenul de maturitate.
Potrivit normelor puse în aplicare prin Ordinele CSA nr.23/2009 şi nr.11/2010, societăţile şi intermediarii de asigurare au obligaţia de a furniza potenţialilor clienţi şi asiguraţilor o serie de informaţii despre societate şi, foarte important, despre contractul de asigurare. Informarea trebuie făcută clar şi exact, pe hârtie sau pe alt suport durabil, prin intermediul unuia sau mai multor documente, care să fie transmise potenţialilor clienţi sau asiguraţilor într-o modalitate care să confirme că aceştia au luat cunoştinţă despre conţinutul acestor documente. Prin Ordinul nr.11/2010, CSA prevede şi alte obligaţii în cazul asigurărilor de viaţă.
Astfel, înainte de încheierea contractului, asigurătorul este obligat să realizeze o analiză a nevoilor financiare ale clientului pe baza căreia, ulterior, să îi ofere o soluţie financiară, să realizeze un profil de risc al clientului dacă produsul oferit este de tip unit-linked sau index-linked, precum şi să înainteze clientului o proiecţie care descrie evoluţia detaliată a contractului. Pentru că acordăm o foarte mare atenţie nevoii de informare corectă a consumatorilor, modalitatea în care aceste reglementări sunt respectate este un punct important în tematica de control urmărită de CSA în timpul controalelor on-site.
• Cum vedeţi evoluţia pieţei asigurărilor în anul 2011?
În condiţiile în care piaţa asigurărilor este strâns conectată cu alte pieţe, cum ar fi de exemplu piaţa vânzărilor auto sau cea a creditelor bancare, şi cu evoluţia mediului de afaceri din alte sectoare este foarte dificil de avansat o prognoză cât mai aproape de realitate. Dacă contextul economico-social nu se va schimba semnificativ într-o direcţie bună, ne aşteptăm ca piaţa să evolueze în aceiaşi parametri ca anul acesta sau să rămână la acelaşi nivel. Cu siguranţă, CSA va face tot ce îi permite cadrul legal pentru a susţine dezvoltarea pieţei şi va fi flexibilă în găsirea unor soluţii optime la probleme punctuale, aşa cum am făcut de altfel şi până acum.
• Care este principala provocare pe care o vor avea de înfruntat asigurătorii şi CSA în anul 2011?
Din punct de vedere al dimensiunii afacerilor, depinde foarte mult de cum va arăta contextul economico-social anul viitor. Dacă situaţia nu se va îmbunătăţi, asigurătorii vor avea misiunea dificilă de a menţine un echilibru între capacitatea financiară şi priorităţile de consum ale consumatorilor, pe de-o parte, şi necesitatea de a încheia contractele de asigurare la niveluri de primă determinate actuarial care să le permită ulterior onorarea obligaţiilor de plată asumate, pe de altă parte.
Un alt reper important al anului 2011 este faptul că asigurătorii şi Comisia de Supraveghere a Asigurărilor deopotrivă vor trebui să continue pregătirile pentru aplicarea fără probleme a viitorului regim de solvabilitate, Solvency II, ştiut fiind faptul că acesta este mult mai complex decât cel actual, întrucât ia în considerare numeroase aspecte cantitative, dar şi calitative ale activităţii desfăşurate de un asigurător.