Până la sfârşitul lunii iulie statul a returnat transportatorilor 8,93 milioane de lei din suma colectată din supraacciza de şapte eurocenţi pe litrul de carburant, în condiţiile în care bugetul alocat de Ministerul Finanţelor se ridică pe tot anul la 643,2 milioane de lei (144,4 milioane de euro). Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) susţine că această facilitate nu este funcţională, iar suprataxa ar trebui eliminată de la 1 ianuarie 2017.
Introdusă în aprilie 2014 de către Guvernul Ponta cu motivaţia că banii astfel colectaţi vor fi folosiţi pentru construirea de autostrăzi, supraacciza de şapte euro cenţi la carburanţi s-a dovedit a fi o altă înşelătorie „marca Guvernului României”. Construcţia autostrăzilor înaintează în ritm de melc şi începe să semene tot mai mult cu legenda meşterului Manole. Ce se construieşte azi se demolează sau se fisurează mâine. În schimb, statul continuă să colecteze această taxă.
Restituiri cu ţârâita
Conform legii, transportatorii au dreptul să primească înapoi patru eurocenţi din supraacciza plătită. Statistica arată că anul trecut au fost restituite către transportatori numai 15,52 milioane de lei, deşi fusese alocat un buget de 626,5 milioane de lei. În 2014, din bugetul estimat de 40 de milioane de lei, au fost efectuate plăţi doar în luna decembrie, în valoare totală de 180.844 de lei.
Reprezentanţii UNTRR au solicitat Ministerului Finanţelor să publice trimestrial bugetul alocat pentru restituiri, dar acest lucru încă nu s-a întâmplat.
În România se consumă anual circa cinci miliarde de litri de motorină şi două miliarde de litri de benzină.
TIR-urile alimentează la vecini
S-a ajuns în situaţia ca TIR-urile româneşti sau cele care tranzitează ţara noastră să evită să-şi facă plinul aici datorită preţurilor mari. Comparativ cu ţările vecine, România a ajuns să aibă cea mai scumpă motorină. Faţă de ţara noastră, unde litrul de motorină este de 1,1 euro, în Bulgaria este 0,96 euro, în Ungaria 1,09 euro, în Cehia 1,06 euro, în Polonia 0,95 euro şi în Austria 1,05 euro, potrivit Eurostat. La fiecare plin făcut de un TIR în afara României se pierd 880 de euro ( la un rezervor de 800 de litri), iar statul pierde din neîncasarea taxelor 484 de euro ( 55% din preţul unui litru de motorină îl reprezintă taxele impuse de stat).
Euro toarnă gaz pe acciză
Pentru a-şi rotunji veniturile, statul român adoptă pentru calcularea accizelor un curs leu/euro arbitrar. După ce a legat acciza de cotaţia euro a Bancii Centrale Europene când ea era mare, ulterior a conectat-o la cursul intern coroborat cu inflaţia pentru că era mai avantajos pentru el. Când inflaţia a devenit negativă, cotaţia la care s-ar fi calculat acciza pentru 2016 trebuia să scadă. Pentru a evita această situaţie, Guvernul a mai scos din joben o şmecherie şi a anunţat că înghiaţă cursul la valoarea celui aplicat în 2015 care era mai mare. Aşa se face că ne-am trezit cu o rată de 4,7380 lei/euro.
Cifra
10
milioane de lei a câştigat bugetul de stat din supraacciza la carburanţi până la sfârşitul lunii mai, potrivit ministrului Finanţelor
Cea mai ieftină motorină în UE (euro/l)
Ţara Preţ
Polonia 0,95
Bulgaria 0,96
Lituania 0,97
Letonia 0,98
Austria 1,05
Belgia 1,05
Cehia 1,06
Estonia 1,07
Ungaria 1,09
România 1,1
Transportatorii au solicitat compensarea datoriilor cu euroacciza, dar Guvernul preferă să încaseze banii şi să uite de plata datoriilor