România este printre primele două ţări din UE în care sectorul de retail a început să-şi revină în iulie, după căderea dramatică pe care a suferit-o în acest an.
Retailul românesc dă primele semne de revenire după scăderea de 13,2% pe care a suferit-o în ultimele 12 luni. În iulie, România a avut a doua creştere a sectorului retail dintre toate ţările UE, după Suedia, comparativ cu iunie. Este un semn că apetitul pentru shopping s-a mai reanimat în ţara nostră. "Piaţa românească a comerţului cu amănuntul a consemnat o creştere de 1,8% în luna iulie faţă de iunie, respectiv o scădere de 13,2% comparativ cu iulie 2008", se arată într-un comunicat al Biroului de Statistică al UE, ale cărui rapoarte se bazează pe date de la Instititutul Naţional de Statistică (INS). Singurul stat membru UE care a avut un avans mai puternic al sectorului de retail în iulie, faţă de iunie, este Suedia (2,2%), în timp ce Estonia (-3,9%), Spania (-1,2%) şi Letonia (-1%) au înregistrat cele mai abrupte scăderi. Industria comerţului cu amănuntul a crescut în UE în iulie faţă de iunie cu 0,2%, însă a scăzut cu 0,2% în zona euro.
AFECTAŢI PUTERNIC
Datele publicate de Eurostat arată o mică svâcnire a sectorului, după prăbuşirea de 13,2% pe care a suferit-o în ultimul an. Criza economică i-a făcut pe români mult mai precauţi, aceştia şi-au făcut calcule şi au scos tot ce nu era de strictă necesitate din bugetul familiei. Numai ţările baltice, grav afectate de criză, au raportat scăderi mai puternice decât cea înregistrată de ţara noastră, respectiv Letonia (-29,5%), Estonia (-20%) şi Lituania (-19,1%). Comerţul cu amănuntul a crescut, în termeni anuali, în luna iulie, în numai şase state membre, iar cele mai puternice avansuri au fost consemnate în Belgia (4,8%), Suedia (4,6%) şi Polonia (4,4%). Media Eurostat indică un declin de 1,8%. În aceste condiţii, mai mult de jumătate din centrele comerciale care urmau să-şi deschidă porţile în acest an au anunţat că au îngheţat investiţia, toţi comercianţii din zonele de top şi-au restrâns activitatea. "Avem convingerea că cel puţin 50%- 60% din totalul de centre comerciale anunţate vor fi anulate, întârziate sau finalizate cu o utilizare diferită", potrivit CBRE Eurisko.
Citește pe Antena3.ro