x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

România încă plăteşte pentru flota pe care nu o mai are

0
Autor: Cristian Anton 06 Sep 2016 - 09:06
România încă plăteşte pentru flota pe care nu o mai are


În februarie 2011, ultima navă a României era arestată în Turcia din cauza datoriilor pe care compania de stat Petromin le avea faţă de austriecii de la Voestalpine. Datorii de 13 milioane de dolari contractate de Petromin pentru repararea navei „Carmen Silva”, construită în 1992, deşi ea nici nu mai valora atât. Ulterior, nava a fost vândută, tăiată şi vândută la fier vechi, chiar acolo, în Turcia. Cu toate acestea, România continuă şi azi să plătească pentru o flotă pe care nu o mai are.

În 2011, la intrarea în insolvenţă, Petromin mai avea trei nave. „Ileana” a fost vândută la fier vechi cu două milioane de euro, în timp ce împingătorul „Pluton” a fost sechestrat şi vândut în cele din urmă de ANAF. Soarta navei „Carmen Silva” a fost mai ciudată, ca toată povestea flotei: Petromin s-a angajat să plătească reparaţii de 13 milioane de dolari, deşi fostul bulk-carrier de 25.000 TDW „Kavo Matapas”, fost „Feteşti 92”, nu mai valora nici pe departe atât. Austriecii de la Voestalpine Intertrading Aktiengesellschaft au suportat costurile reparaţiei făcute în Şantierul Naval Constanţa, dar Petromin nu şi-a achitat datoriile.

„Carmen Silva” avea să fie arestată în Marea Marmara, la intrarea în Strâmtoarea Bosfor. Voestalpine a vândut vaporul, iar ultima navă din flota României a fost tăiată apoi ca fier vechi, la o dată necunoscută.

Bani publici pentru un miliardar ucrainean

Voestalpine nu s-a îndestulat însă după vânzarea „Carmen Silva” la fier vechi, astfel încât compania se află şi azi pe lista principalilor creditori ai falimentarei Petromin. În noiembrie 2014, Petromin avea datorii totale de 56.887.408,43 lei. Cei mai importanţi creditori ai Petromin erau în 2014 ANAF, care avea de recuperat 26,6 milioane lei şi Voestalpine, cu 28,9 milioane lei. Lucrurile iau însă o întorsătură interesantă, după ce austriecii de la Voestalpine decid, în septembrie 2013, să-şi vândă divizia maritimă Intertrading Aktiengesellschaft către Calexco S.a.r.l. din Luxembrug, într-o tranzacţie care trebuie finalizată chiar în toamna anului 2016. Noul proprietar al firmei care are de recuperat milioane de dolari de la Petromin este ucraineanul Kostyantin Zhevago, cel mai tânăr miliardar din Europa, cu o avere estimată anul acesta la 1,5 miliarde de dolari. În actualele circumstanţe, statul român contribuie cu milioane de euro, din banii săi publici, la bunăstarea unui miliardar ucrainean, achitând şi în 2016 note de plată pentru o flotă care nu mai există din 2011. Din dosarul de faliment, reiese că, în perioada aprilie- iunie 2016, Petromin a făcut plăţi de 4.035.859,21 lei.

Bulibăşeală Petromin

Compania Naţională Maritimă (CNM) Petromin nu mai are nici o navă, nici un angajat, dar îşi păstrează domeniul de activitate- transporturi maritime şi costiere de marfă, chiar dacă unica sursă de venit provine din închirierea unui complex de vile din staţiunea Saturn. Metaforic spus, ultimii marinari ai statului român au devenit cameriste. Nu se ştie cui i-a închiriat Petromin complexul turistic Dunărea, ultimul administrator cunoscut fiind fratele lui Daniel Florea, fost vicepreşedinte AVAS, instituţie prin care statul român deţine Petromin, dar şi administrator special al companiei maritime. În prezent, Daniel Florea este primarul Sectorului 5. În ultimii ani, s-a încercat şi vânzarea complexului din Saturn, ultimul preţ cerut de lichidator fiind de 650.000 de euro. Şi asistăm acum la încă o aberaţie românească şi o culme absolută a falimentului, din moment ce Petromin a raportat în 2015 un profit net de 462.014 lei, la o cifră de afaceri de 140.457 lei, cu datorii totale, pentru aceeaşi perioadă, de 58.035.355 lei. Informaţiile apar pe site-ul Ministerului de Finanaţe şi sunt atribuite aceleiaşi companii Petromin aflate în faliment din septembrie 2012.

Activitatea lichidatorului judiciar Dăscălescu & Co SPRL se rezumă, de ani, de zile, la aceleaşi lucruri: organizarea de licitaţii în vederea valorificării bunurilor din patrimoniul Petromin (complexul de vile, o clădire din Portul Constanţa, terenuri şi apartamente), demersuri de intabulare a imobilului care reprezintă sediul administrativ, supravegherea contractului de închiriere a Complexului Dunărea din Saturn şi, foarte interesant, „desfăşurarea operaţiunilor de selecţionare, recondiţionare şi conservare a documentelor din arhiva societăţii”. Adică arhiva flotei dispărute a României.

O flotă de 300 de vapoare dispărută, prejudiciu zero

Mai multe persoane cu putere decizională din acele vremuri au fost iniţial condamnate, apoi exonerate de orice vină şi chiar despăgubite de statul român pentru dispariţia celor peste 300 de nave din dotarea flotei româneşti, iar grecul Ioannis Alafouzos, cel din afacerea Minerva, continuă să facă afaceri în România. Fostul preşedinte Traian Băsescu, implicat direct în dosarul Flota, a fost, de asemenea, găsit nevinovat. Asta, după ce prejudiciul iniţial de 300 de milioane de dolari, produs prin înstrăinarea a doar 16 mineraliere, a fost recalculat la zero.

 


 

Citeşte mai multe despre:   flota

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Alexandru Nazare, despre prognoza FMI: Este o veste foarte bună, dar vorbim totuși de niște estimări

Alexandru Nazare, despre prognoza FMI: Este o veste foarte bună, dar vorbim totuși de niște estimări
Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a declarat, la un eveniment online, că revizuirea prognozei de creștere a economiei României la 6% în acest an este o veste bună, dar nu înseamnă că situația privind...

Deficit comercial de peste 3 miliarde de euro în primele două luni din 2021

Deficit comercial de peste 3 miliarde de euro în primele două luni din 2021
Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) a României s-a situat la 3,070 miliarde de euro, în primele două luni din 2021, mai mare cu 455,9 milioane de euro față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit...

A fost semnat contractul de proiectare a Autostrăzii Unirii. Podul de la Fetești va fi reparat

A fost semnat contractul de proiectare a Autostrăzii Unirii. Podul de la Fetești va fi reparat
Au fost semnate contractul de proiectare a Autostrăzii Unirii şi contractul pentru reabilitarea Podului peste Braţul Borcea, a anunţat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. "S-a semnat contra...

Mugur Isărescu vorbeşte pentru prima dată după un an de pandemie despre impactul iniţial în economie

Mugur Isărescu vorbeşte pentru prima dată după un an de pandemie despre impactul iniţial în economie
Mugur Isărescu a vorbit pentru prima dată după un an despre începuturile pandemiei, atunci când s-au luat măsuri excepţionale care au ţinut echilibrul economic şi financiar, au evitat deprecierea excesivă a...

Necesarul de finanțare al economiei românești este de 131 miliarde de lei în 2021

Necesarul de finanțare al economiei românești este de 131 miliarde de lei în 2021
Necesarul de finanţare în 2021 este de 131 miliarde lei, dintre care 80 miliarde lei pentru deficitul bugetar şi 51 miliarde lei pentru vechea datorie, potrivit estimărilor Ministerului de...

UPDATE România a împrumutat 3,7 miliarde de euro de pe piețele externe

UPDATE România a împrumutat 3,7 miliarde de euro de pe piețele externe
România a împrumutat 3,5 miliarde de euro de pe pieţele externe în prima ieşire de eurobonduri din acest an, într-o finanţare structurată pe două tranşe, de 12 ani respectiv 20 de ani. Este cel mai mare...

Au început reparațiile la autostrăzi și drumuri naționale

Au început reparațiile la autostrăzi și drumuri naționale
Vor fi efectute lucrări de reparaţii la autostrăzi şi drumuri naţionale principale, cu un volum de trafic ridicat, în perioada 1 aprilie - 30 iunie 2021, anunță Compania Naţională de Administrare a...

Activitatea din zona euro revine la creștere în martie: PMI

Activitatea din zona euro revine la creștere în martie: PMI
Activitatea din zona euro a revenit la creștere luna trecută, susținută de o extindere record în sectorul prelucrător, potrivit unui sondaj de miercuri care a arătat că industria serviciilor face față noilor bl...

City Insurance, cel mai mare asigurator din România, a fost vândut către un investitor din Olanda

City Insurance, cel mai mare asigurator din România, a fost vândut către un investitor din Olanda
Grupul Vivendi Internaţional a vândut City Insurance România, cel mai mare asigurator din piaţa locală, către investitorul olandez I3CP, conform unui anunţ al companiei de asigurări, potrivit Ziarului...

HoReCa va suporta costul testării rapide a clienților după 1 iunie

HoReCa va suporta costul testării rapide a clienților după 1 iunie
Agenții economici din domeniul HoReCa își asumă costul testării rapide a clienților de la 1 iunie, atunci când locațiile vor fi deschise și în interior, fără ca acest lucru să afecteze clienții prin...

FMI: Economia României va crește cu 6% în acest an

FMI: Economia României va crește cu 6% în acest an
Fondul Monetar Internaţional (FMI) a îmbunătățit estimările privitoare la economia României, preoconizând că aceasta va crește cu 6,4% în 2021. Acest procent va fi depășit doar de Spania, a cărei...

Samsung este investigat în România pentru înțelegeri cu mai mulți retaileri

Samsung este investigat în România pentru înțelegeri cu mai mulți retaileri
Consiliul Concurenţei întreprinde o investigaţie pe piaţa produselor electronice şi IT&C din România deoarece compania sud-coreeană Samsung este suspectată că a făcut înțelegeri cu mai mulți...

România se menține cel mai mare producător de floarea-soarelui din UE

România se menține cel mai mare producător de floarea-soarelui din UE
România este cel mai mare producător de floarea-soarelui din UE şi în 2020, cu cea mai mare suprafață cultivată, de 1,22 milioane de hectare, și o producție de 2,07 milioane de tone, arată...
Serviciul de email marketing furnizat de