x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie România încă plăteşte pentru flota pe care nu o mai are

România încă plăteşte pentru flota pe care nu o mai are

de Cristian Anton    |    06 Sep 2016   •   09:06
România încă plăteşte pentru flota pe care nu o mai are

În februarie 2011, ultima navă a României era arestată în Turcia din cauza datoriilor pe care compania de stat Petromin le avea faţă de austriecii de la Voestalpine. Datorii de 13 milioane de dolari contractate de Petromin pentru repararea navei „Carmen Silva”, construită în 1992, deşi ea nici nu mai valora atât. Ulterior, nava a fost vândută, tăiată şi vândută la fier vechi, chiar acolo, în Turcia. Cu toate acestea, România continuă şi azi să plătească pentru o flotă pe care nu o mai are.

În 2011, la intrarea în insolvenţă, Petromin mai avea trei nave. „Ileana” a fost vândută la fier vechi cu două milioane de euro, în timp ce împingătorul „Pluton” a fost sechestrat şi vândut în cele din urmă de ANAF. Soarta navei „Carmen Silva” a fost mai ciudată, ca toată povestea flotei: Petromin s-a angajat să plătească reparaţii de 13 milioane de dolari, deşi fostul bulk-carrier de 25.000 TDW „Kavo Matapas”, fost „Feteşti 92”, nu mai valora nici pe departe atât. Austriecii de la Voestalpine Intertrading Aktiengesellschaft au suportat costurile reparaţiei făcute în Şantierul Naval Constanţa, dar Petromin nu şi-a achitat datoriile.

„Carmen Silva” avea să fie arestată în Marea Marmara, la intrarea în Strâmtoarea Bosfor. Voestalpine a vândut vaporul, iar ultima navă din flota României a fost tăiată apoi ca fier vechi, la o dată necunoscută.

Bani publici pentru un miliardar ucrainean

Voestalpine nu s-a îndestulat însă după vânzarea „Carmen Silva” la fier vechi, astfel încât compania se află şi azi pe lista principalilor creditori ai falimentarei Petromin. În noiembrie 2014, Petromin avea datorii totale de 56.887.408,43 lei. Cei mai importanţi creditori ai Petromin erau în 2014 ANAF, care avea de recuperat 26,6 milioane lei şi Voestalpine, cu 28,9 milioane lei. Lucrurile iau însă o întorsătură interesantă, după ce austriecii de la Voestalpine decid, în septembrie 2013, să-şi vândă divizia maritimă Intertrading Aktiengesellschaft către Calexco S.a.r.l. din Luxembrug, într-o tranzacţie care trebuie finalizată chiar în toamna anului 2016. Noul proprietar al firmei care are de recuperat milioane de dolari de la Petromin este ucraineanul Kostyantin Zhevago, cel mai tânăr miliardar din Europa, cu o avere estimată anul acesta la 1,5 miliarde de dolari. În actualele circumstanţe, statul român contribuie cu milioane de euro, din banii săi publici, la bunăstarea unui miliardar ucrainean, achitând şi în 2016 note de plată pentru o flotă care nu mai există din 2011. Din dosarul de faliment, reiese că, în perioada aprilie- iunie 2016, Petromin a făcut plăţi de 4.035.859,21 lei.

Bulibăşeală Petromin

Compania Naţională Maritimă (CNM) Petromin nu mai are nici o navă, nici un angajat, dar îşi păstrează domeniul de activitate- transporturi maritime şi costiere de marfă, chiar dacă unica sursă de venit provine din închirierea unui complex de vile din staţiunea Saturn. Metaforic spus, ultimii marinari ai statului român au devenit cameriste. Nu se ştie cui i-a închiriat Petromin complexul turistic Dunărea, ultimul administrator cunoscut fiind fratele lui Daniel Florea, fost vicepreşedinte AVAS, instituţie prin care statul român deţine Petromin, dar şi administrator special al companiei maritime. În prezent, Daniel Florea este primarul Sectorului 5. În ultimii ani, s-a încercat şi vânzarea complexului din Saturn, ultimul preţ cerut de lichidator fiind de 650.000 de euro. Şi asistăm acum la încă o aberaţie românească şi o culme absolută a falimentului, din moment ce Petromin a raportat în 2015 un profit net de 462.014 lei, la o cifră de afaceri de 140.457 lei, cu datorii totale, pentru aceeaşi perioadă, de 58.035.355 lei. Informaţiile apar pe site-ul Ministerului de Finanaţe şi sunt atribuite aceleiaşi companii Petromin aflate în faliment din septembrie 2012.

Activitatea lichidatorului judiciar Dăscălescu & Co SPRL se rezumă, de ani, de zile, la aceleaşi lucruri: organizarea de licitaţii în vederea valorificării bunurilor din patrimoniul Petromin (complexul de vile, o clădire din Portul Constanţa, terenuri şi apartamente), demersuri de intabulare a imobilului care reprezintă sediul administrativ, supravegherea contractului de închiriere a Complexului Dunărea din Saturn şi, foarte interesant, „desfăşurarea operaţiunilor de selecţionare, recondiţionare şi conservare a documentelor din arhiva societăţii”. Adică arhiva flotei dispărute a României.

O flotă de 300 de vapoare dispărută, prejudiciu zero

Mai multe persoane cu putere decizională din acele vremuri au fost iniţial condamnate, apoi exonerate de orice vină şi chiar despăgubite de statul român pentru dispariţia celor peste 300 de nave din dotarea flotei româneşti, iar grecul Ioannis Alafouzos, cel din afacerea Minerva, continuă să facă afaceri în România. Fostul preşedinte Traian Băsescu, implicat direct în dosarul Flota, a fost, de asemenea, găsit nevinovat. Asta, după ce prejudiciul iniţial de 300 de milioane de dolari, produs prin înstrăinarea a doar 16 mineraliere, a fost recalculat la zero.

 


 

×
Subiecte în articol: flota