x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

România încă plăteşte pentru flota pe care nu o mai are

0
Autor: Cristian Anton 06 Sep 2016 - 09:06
România încă plăteşte pentru flota pe care nu o mai are


În februarie 2011, ultima navă a României era arestată în Turcia din cauza datoriilor pe care compania de stat Petromin le avea faţă de austriecii de la Voestalpine. Datorii de 13 milioane de dolari contractate de Petromin pentru repararea navei „Carmen Silva”, construită în 1992, deşi ea nici nu mai valora atât. Ulterior, nava a fost vândută, tăiată şi vândută la fier vechi, chiar acolo, în Turcia. Cu toate acestea, România continuă şi azi să plătească pentru o flotă pe care nu o mai are.

În 2011, la intrarea în insolvenţă, Petromin mai avea trei nave. „Ileana” a fost vândută la fier vechi cu două milioane de euro, în timp ce împingătorul „Pluton” a fost sechestrat şi vândut în cele din urmă de ANAF. Soarta navei „Carmen Silva” a fost mai ciudată, ca toată povestea flotei: Petromin s-a angajat să plătească reparaţii de 13 milioane de dolari, deşi fostul bulk-carrier de 25.000 TDW „Kavo Matapas”, fost „Feteşti 92”, nu mai valora nici pe departe atât. Austriecii de la Voestalpine Intertrading Aktiengesellschaft au suportat costurile reparaţiei făcute în Şantierul Naval Constanţa, dar Petromin nu şi-a achitat datoriile.

„Carmen Silva” avea să fie arestată în Marea Marmara, la intrarea în Strâmtoarea Bosfor. Voestalpine a vândut vaporul, iar ultima navă din flota României a fost tăiată apoi ca fier vechi, la o dată necunoscută.

Bani publici pentru un miliardar ucrainean

Voestalpine nu s-a îndestulat însă după vânzarea „Carmen Silva” la fier vechi, astfel încât compania se află şi azi pe lista principalilor creditori ai falimentarei Petromin. În noiembrie 2014, Petromin avea datorii totale de 56.887.408,43 lei. Cei mai importanţi creditori ai Petromin erau în 2014 ANAF, care avea de recuperat 26,6 milioane lei şi Voestalpine, cu 28,9 milioane lei. Lucrurile iau însă o întorsătură interesantă, după ce austriecii de la Voestalpine decid, în septembrie 2013, să-şi vândă divizia maritimă Intertrading Aktiengesellschaft către Calexco S.a.r.l. din Luxembrug, într-o tranzacţie care trebuie finalizată chiar în toamna anului 2016. Noul proprietar al firmei care are de recuperat milioane de dolari de la Petromin este ucraineanul Kostyantin Zhevago, cel mai tânăr miliardar din Europa, cu o avere estimată anul acesta la 1,5 miliarde de dolari. În actualele circumstanţe, statul român contribuie cu milioane de euro, din banii săi publici, la bunăstarea unui miliardar ucrainean, achitând şi în 2016 note de plată pentru o flotă care nu mai există din 2011. Din dosarul de faliment, reiese că, în perioada aprilie- iunie 2016, Petromin a făcut plăţi de 4.035.859,21 lei.

Bulibăşeală Petromin

Compania Naţională Maritimă (CNM) Petromin nu mai are nici o navă, nici un angajat, dar îşi păstrează domeniul de activitate- transporturi maritime şi costiere de marfă, chiar dacă unica sursă de venit provine din închirierea unui complex de vile din staţiunea Saturn. Metaforic spus, ultimii marinari ai statului român au devenit cameriste. Nu se ştie cui i-a închiriat Petromin complexul turistic Dunărea, ultimul administrator cunoscut fiind fratele lui Daniel Florea, fost vicepreşedinte AVAS, instituţie prin care statul român deţine Petromin, dar şi administrator special al companiei maritime. În prezent, Daniel Florea este primarul Sectorului 5. În ultimii ani, s-a încercat şi vânzarea complexului din Saturn, ultimul preţ cerut de lichidator fiind de 650.000 de euro. Şi asistăm acum la încă o aberaţie românească şi o culme absolută a falimentului, din moment ce Petromin a raportat în 2015 un profit net de 462.014 lei, la o cifră de afaceri de 140.457 lei, cu datorii totale, pentru aceeaşi perioadă, de 58.035.355 lei. Informaţiile apar pe site-ul Ministerului de Finanaţe şi sunt atribuite aceleiaşi companii Petromin aflate în faliment din septembrie 2012.

Activitatea lichidatorului judiciar Dăscălescu & Co SPRL se rezumă, de ani, de zile, la aceleaşi lucruri: organizarea de licitaţii în vederea valorificării bunurilor din patrimoniul Petromin (complexul de vile, o clădire din Portul Constanţa, terenuri şi apartamente), demersuri de intabulare a imobilului care reprezintă sediul administrativ, supravegherea contractului de închiriere a Complexului Dunărea din Saturn şi, foarte interesant, „desfăşurarea operaţiunilor de selecţionare, recondiţionare şi conservare a documentelor din arhiva societăţii”. Adică arhiva flotei dispărute a României.

O flotă de 300 de vapoare dispărută, prejudiciu zero

Mai multe persoane cu putere decizională din acele vremuri au fost iniţial condamnate, apoi exonerate de orice vină şi chiar despăgubite de statul român pentru dispariţia celor peste 300 de nave din dotarea flotei româneşti, iar grecul Ioannis Alafouzos, cel din afacerea Minerva, continuă să facă afaceri în România. Fostul preşedinte Traian Băsescu, implicat direct în dosarul Flota, a fost, de asemenea, găsit nevinovat. Asta, după ce prejudiciul iniţial de 300 de milioane de dolari, produs prin înstrăinarea a doar 16 mineraliere, a fost recalculat la zero.

 


 

Citeşte mai multe despre:   flota

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

(P) Utilizați anvelope de calitate de pe Anvelopejantealiaj.ro  potrivite anotimpului în care ne aflăm!

(P) Utilizați anvelope de calitate de pe Anvelopejantealiaj.ro  potrivite anotimpului în care ne aflăm!
Vremea începe ușor, ușor să se încălzească și ne apropiem cu pași repezi de primavară și de momentul în care trebuie să încălțam autoturismele, cu acele anvelope vara potrivite. Anvelopele, fie că...

Ce spune premierul Florin Cîțu despre pragul de impunere a restricțiilor

Ce spune premierul Florin Cîțu despre pragul de impunere a restricțiilor
Pragul de 3 la mia de locuitori pentru relaxarea restricțiilor impuse din cauza infecțiilor cu COVD-19 nu va fi schimbat, potrivit premierului Florin Cîțu.  "Nu iau în calcul aşa ceva. În acest moment,...

Guvernul va aproba mai multe exproprieri pentru lucrările la Centura București Sud și Autostrada Transilvania

Guvernul va aproba mai multe exproprieri pentru lucrările la Centura București Sud și Autostrada Transilvania
Executivul a aprobat exproprierea pentru utilitate publică a imobilelor aflate în proprietate privată, situate pe coridorul lărgirii pe 4 benzi a Centurii București Sud, după cum a anunțat premierul Florin...

35% dintre angajați vor să-și schimbe locul de muncă în 2021

35% dintre angajați vor să-și schimbe locul de muncă în 2021
Peste 35% dintre angajaţi vor să-și schmbe actualul loc de muncă în acest an mai ales datorită nemulțumirilor salariale și pentru a realiza un echilibru între profesie și viața personală, arată...

Ce spun analiștii economici despre deprecierea leului

Ce spun analiștii economici despre deprecierea leului
Moneda națională s-a depreciat puternic în fața euro din cauza unor probleme pe piețele internaționale, apreciază Dan Suciu, purtător de cuvânt al Băncii Naţionale a României (BNR).  "Au fost...

Aproape jumătate dintre autovehiculele controlate în trafic aveau probleme tehnice în 2020

Aproape jumătate dintre autovehiculele controlate în trafic aveau probleme tehnice în 2020
Circa 45,6% dintre autovehiculele verificate în trafic aveau deficiențe tehnice majore și periculoase în 2021. Astfel că aproape jumătate dintre cele 64.096 controlate au fost declarate nevonforme,...

Dilemele videochatului: Cum se desfășoară un interviu pentru jobul de model online?

Dilemele videochatului: Cum se desfășoară un interviu pentru jobul de model online?
Industria videochatului a dovedit faptul că este extrem de profitabilă și sigură, indiferent de situația economică, sanitară sau socială dintr-un anumit moment. Deoarece oferă acest grad sporit de siguranță...

Cea mai mare eroare de calcul din România: 77 de miliarde de lei

Cea mai mare eroare de calcul din România: 77 de miliarde de lei
Galerie Foto Divizarea contractelor de achiziție publică în contracte de valoare mai mică pentru a evita aplicarea prevederilor legale, neaplicarea procedurii de atribuire obligatorie corespunzătoare pragului valoric...

APIA a început să primească cererile unice de plată pentru 2021

APIA a început să primească cererile unice de plată pentru 2021
Campania de primire a cererilor unice de plată pentru anul 2021 a început la 1 martie. Cererile vor putea fi trimise online, arată Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA). "Având în...

Vrei să trăieşti mai bine? Du-te-n Panama

Vrei să trăieşti mai bine? Du-te-n Panama
Fondul Monetar Internaţional (FMI) va publica luna viitoare indicatorii finali privind evoluţia economiei mondiale în anul trecut. Datele estimate ale instituţiei financiare plasează ţara noastră pe locul 54...

Salvarea Parcului Național Munții Măcinului, ignorată de autorităţi

Salvarea Parcului Național Munții Măcinului, ignorată de autorităţi
Galerie Foto Activitatea minieră are un impact semnificativ asupra mediului şi este interzisă în siturile Natura 2000, conform legislaţiei privind ariile protejate, dar şi Legii minelor. Deşi în anul 2000 în Dobrogea era...

O nouă ofertă publică de titluri de stat Fidelis la bursă

O nouă ofertă publică de titluri de stat Fidelis la bursă
Ministerul Finanțelor derulează, în perioada 1 – 19 martie, o nouă ofertă publică pentru vânzarea de titluri de stat Fidelis pentru populație în lei și euro la Bursa de Valori București (BVB), anunță...

Agroland va fi listată la Bursa de Valori București

Agroland va fi listată la Bursa de Valori București
Compania Agroland Business System va fi listată, astăzi, pe Sistemul Multilateral de Tranzacţionare (SMT) al Bursei de Valori Bucureşti şi vor fi tranzacţionate sub simbolul AG. Operează cea mai mare...

Controale la furnizorii de energie electrică

Controale la furnizorii de energie electrică
În contextul liberalizării pieței de energie electrică începând cu data de 1 ianuarie 2021, ANRE și ANPC au demarat acțiuni de control la furnizorii de energie electrică, anunță un comunicat. Controalele...
Serviciul de email marketing furnizat de