Peste 7 milioane de români au acces la internet, iar numărul acestora se majorează o dată cu creşterea volumului vânzărilor de calculatoare. Piaţa are potenţial uriaş de creştere, deoarece doar 50% din tineri folosesc internetul.
Peste 7 milioane de români au acces la internet, iar numărul acestora se majorează o dată cu creşterea volumului vânzărilor de calculatoare. Piaţa are potenţial uriaş de creştere, deoarece doar 50% din tineri folosesc internetul.
În 2008 se vor cumpăra cu 10% mai multe PC-uri decât anul trecut, urmând să se evidenţieze preferinţa cumpărătorilor pentru laptop-uri. Numărul unităţilor vândute din această categorie va fi de două ori mai mare decât cel al desktop-urilor, potrivit estimărilor IDC. Anul trecut s-au vândut peste 800.000 de PC-uri în România, dintre care peste 250.000 de notebook-uri. Aceste cifre reprezintă o creştere cu 25% faţă de 2006, stabilind un record pentru ţara noastră, potrivit estimărilor oferite de preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor, Valentin Negoiţă. Dacă tendinţele din primele trei trimestre ale anului trecut se vor regăsi şi în situaţia finală a ultimului trimestru, segmentul notebook-urilor va consemna o creştere de 90%. În 2007, segmentul întreprinderilor mici şi mijlocii şi segmentul SOHO (small office, home office) vor fi responsabile pentru peste 70% din totalul vânzărilor de calculatoare. În 2008, Negoiţă estimează depăşirea pragului de 1 milion de calculatoare vândute (desktop, notebook, server).
În urmă cu un an, aproape 37% dintre români erau în posesia unui computer, 4% fiind procentul celor care deţineau un laptop, potrivit datelor unui studiu GfK comandat de Ericsson. Situaţia a evoluat rapid, în condiţiile în care, de exemplu, 2007 a fost un an bun pentru achiziţia de calculatoare, vânzările de PC-uri cunoscând o susţinere importantă şi din partea unor programe guvernamentale din domeniul informatizării.
PROIECTE INFORMAŢIONALE. Proiectul “Economia Bazată pe Cunoaştere”, coordonat de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, care are ca ţintă comunităţile din mediul rural şi mic urban, a încheiat anul 2007 cu 246 de localităţi informatizate, din care 201 comune şi 45 de oraşe sub 30.000 de locuitori. Localităţile au fost dotate cu 5.643 de computere (desktop-uri, servere), toate dotate cu o conexiune la internet în bandă largă. Un alt proiect din domeniu este cel al Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI), care are ca scop conectarea la telefonie şi internet a comunităţilor izolate. În 2007, prin acest proiect au fost instalate în telecentre 368 de calculatoare, toate conectate la internet.
În învăţământul preuniversitar din România sunt folosite în prezent circa 71.480 de calculatoare şi 4.942 de servere, dotări realizate în cadrul programului “Sistem Educaţional Informatizat-SEI”. În învăţământul primar, gimnazial şi liceal sunt înscrişi în prezent 2.548.647 de elevi, adică există un calculator la 35 de elevi. Dotările din 2007, din cadrul acestui program, au însemnat, între altele, peste 21.000 de calculatoare şi aproape 1.500 de calculatoare portabile. Planurile Ministerului Educaţiei în 2008, în domeniul informatizării, dispun de fonduri duble faţă de 2007, vizând dotarea a 6.000 de unităţi de învăţământ cu laboratoare informatizate.
Studenţii şi elevii care provin din familii cu venituri mici au putut beneficia de programul Euro 200. În cadrul acestuia, în 2007 a fost subvenţionată achiziţionarea unui număr de 38.379 de calculatoare.
Suntem ultimii în UE la internet
La capitolul acces la internet, ultimele date oficiale ale ANRCTI, valabile pentru jumătatea anului trecut, indică un număr de 4,5 milioane de conexiuni la internet, rata de penetrare fiind de 21%. Dintre care 2,33 milioane erau conexiuni în bandă largă, corespunzătoare unei rate de penetrare de 10,8%. Date mai recente au fost publicate de Internet World Stats. În luna septembrie, potrivit acestei surse, existau în România 7 milioane de utilizatori de internet, cu o rată de penetrare de 33%. La capitolul broadband, cifrele Internet World Stats indică o penetrare de 12%. România se situează mult sub media Uniunii Europene când vine vorba despre acces la internet, medie care era, la începutul lui decembrie 2007, de 55,7%. În cadrul UE, Bulgaria este singura ţară în care acest indicator este inferior celui din România, la polul opus situându-se Olanda, cu o rată de penetrare de 88,5%. Potrivit statisticilor Eurostat, în România doar 3% dintre persoanele cu vârste de peste 55 de ani folosesc internetul, în rândul tinerilor procentul abia depăşind 50%.
Vânzări
“Estimările pentru2008 vizează depăşireapragului de un milionde calculatoare vândute”
Valentin Negoiţă, preşedinte APDETIC
mihai.manole@jurnalul.ro