x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

România pe poziţia 134 din 139 de state după calitatea drumurilor. The Economist reia povestea kilomerilor de autostradă de la noi

0
Autor: Mediafax 16 Aug 2011 - 15:17
România pe poziţia 134 din 139 de state după calitatea drumurilor. The Economist reia povestea kilomerilor de autostradă de la noi


Romania a avut candva peste 3.000 kilometri de autostrada, insa numai pe hartie, in proiectele lui Nicolae Ceausescu, in timp ce in realitate a fost construita numai o zecime, potrivit unui articol postat pe blogul publicatiei britanice The Economist.

In comparatie, Ungaria, tara cu o suprafata de peste doua ori mai mica decat Romania, are 1.100 de kilometri de autostrada.

Daca vrei sa descoperi Romania nu conduce, inchiriaza un elicopter. Acesta a fost sfatul pe care presedintele Traian Basescu l-a dat, in martie, unor potentiali investitori din regiunea Golfului Persic, se spune in articolul "Drumurile romanesti: Tristetea autostrazilor din Romania" postat pe blogul publicatiei.

"Nu am descoperit niciodata Romania asa cum am facut-o din elicopter", a spus presedintele, admitand ca infrastructura de transport a tarii este mult subdezvoltata.

Este cu siguranta o imagine trista. Cea mai mare parte a celor 300 de kilometri de autostrada din Romania au fost construiti in perioada comunista si varsta lor se vede. Drumurile care leaga Bucuresti de alte orase sunt foarte aglomerate. Trenurile se taraie la nu mai mult de 50-60 de kilometri pe ora, mai incet chiar decat atunci cand au fost construite caile ferate. Dunarea uimeste putinii turisti de pe vasele de croaziera cu imensitatile sale neexploatate.

Un raport al Forumului Economic Mondial plaseaza Romania pe pozitia a 134-a din 139 de state dupa calitatea drumurilor.

"Tara a avut odata peste 3.000 de kilometri de autostrada. Pe hartie, de fapt, proiectati la ordinele lui Nicolae Ceausescu, fostul conducator comunist al tarii. Cu greu s-a construit o zecime. Comparati cu tara vecina Ungaria, mai putin de jumatate suprafata Romaniei, care se mandreste cu peste 1.100 de kilometri de autostrada", se arata pe blogul The Economist.

In 2009, cei trei prezentatori ai popularei emisiuni britanice "Top Gear" au calatorit in Romania pentru a face o cursa pe autostrazi, numai ca sa afle ca pana la ora 11:00 dimineata au terminat drumurile. Doi ani mai tarziu situatia nu s-a imbunatatit prea mult. Cele cateva proiecte aflate in derulare progreseaza incet in cel mai bun caz.

Inca 21 de kilometri din Autostrada Soarelui, intre Bucuresti si Constanta, au fost finalizati in iulie. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a promis ca micile parti ramase vor fi terminate pana in iunie anul urmator. Avand insa in vedere ca lucrarile la aceasta autostrada de 255 de kilometri au inceput cu peste 30 de ani in urma si ca cele mai dificile segmente, implicand constructia de poduri si viaducte, au fost finalizate in 1987, romanilor le poate fi iertat cinismul. Alte proiecte sunt, de asemenea, blocate, in cea mai mare parte din cauza lipsei banilor la bugetul de stat, care trebuie sa respecte limite de deficit prescrise de Fondul Monetar International si Uniunea Europeana.

"Ce nu a mers bine? Vinovatii evidenti sunt incetinirea economica si lipsa investitiilor. Adaugati la aceasta combinatie un amestec de coruptie a subcontractorilor care incearca sa reduca la minim respectarea normelor de siguranta, proceduri legale ineficiente in privinta exproprierilor si conflictele dintre politicieni", se arata in articol.

Analizati asa numita "Autostrada Transilvania", un proiect controversat de 415 kilometri, care leaga regiunea de Nord-Vest a tarii cu Bucurestiul si Ungaria. Guvernul a anulat recent contractul cu gigantul american Bechtel pentru constructia autostrazii. Semnat in 2004, cand Guvernul era condus de Adrian Nastase, fost premier judecat pentru coruptie, contractul a costat statul roman o suma impresionanta de 1,3 miliarde de euro. Doar 54 de kilometri de autostrada au fost construiti pana acum.

Cand a venit Traian Basescu la putere in 2004, guvernul pe care l-a numit a blocat contractul, acordat fara licitatie publica. De atunci, s-a tot incercat renegocierea contractului. Cresterea uriasa a penalitatilor din cauza intarzierii exproprierilor a adaugat la problemele Guvernului. Acum, insa, s-a ajuns la un acord. Bechtel va construi inca 60 de kilometri de autostrada pana in 2013, la un pret de 3,8 miliarde de euro. Constructia restului autostrazii va fi deschisa pentru alte companii.

Dificultatile legate de infrastructura ale Romaniei ar putea fi partial rezolvate cu ajutor de la Uniunea Europeana, numai daca ar fi tara in stare sa absoarba o parte mai mare din fondurile europene pe care le are la dispozitie. Statisticile oficiale arata ca proiectele din domeniul transporturilor au reusit sa atraga, pana in iulie, doar 2,87% din sumele alocate.

Chiar si atunci cand sunt platiti banii, lucrarile nu avanseaza destul de repede.

"Va voi taia capetele, daca intarziati lucrarile", a spus recent premierul Emil Boc la intalnirea cu muncitorii care incercau sa respecte temenul limita, stabilit pentru decembrie, al unei portiuni de autostrada intre Bucuresti si Ploiesti, se arata in incheierea articolului postat pe blogul The Economist.

Citeşte mai multe despre:   autostradă,   the economist,   drumuri proaste

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Record de căutări pentru locurile de muncă

Record de căutări pentru locurile de muncă
În luna iulie, pe platforma de recrutări online eJobs au fost înregistrate 1,3 milioane de căutări pentru locurile de muncă, acesta fiind un record istoric. „Au crescut atât numărul mediu de aplicări per...

Luptă în cinci pentru construirea unei baze NATO

Luptă în cinci pentru construirea unei baze NATO
Strabag, Danya Cebus Rom, Leviatan Design, Intrakat și Concelex sunt companiile interesate de construirea bazei militare NATO de la Câmpia Turzii, judetul Cluj. Beneficiarul este Ministerul Apărării Naţionale, iar...

Bursele mondiale, la maximul ultimelor cinci luni și jumătate

Bursele mondiale, la maximul ultimelor cinci luni și jumătate
Bursele mondiale au urcat marți la maximul a cinci luni și jumătate, rantrenate de noul pachet de stimulente fiscale din SUA și de reducerea tensiunilor dintre China și SUA, înaintea unei runde cruciale de...

Curs valutar. Leul se apreciază ușor în raport cu euro. ROBOR la 6 luni scade. Aurul se ieftinește

Curs valutar. Leul se apreciază ușor în raport cu euro. ROBOR la 6 luni scade. Aurul se ieftinește
Banca Naţională a României (BNR) a anunţat un curs de referinţă de 4,8347 lei/euro, 4,1033 lei/dolar, 5,3722 lei/liră sterlină, 4,4909 lei/franc elveţian. Cursul anunțat, ieri, de BNR a fost...

Importurile de lapte au crescut cu circa 43% în prima jumătate a acestui an

Importurile de lapte au crescut cu circa 43% în prima jumătate a acestui an
Importurile de lapte brut de către unitățile procesatoare au crescut cu 42,8%, respectiv cu 21.600 de tone, în primul semestru al anului, iar cantitatea de lapte colectată de unităţile procesatoare ...

Noile obiceiuri de consum ale românilor

Noile obiceiuri de consum ale românilor
Pandemia de coronavirus a schimbat obiceiurile de consum ale românilor cu privire la produse, servicii, canale media. Principalele criterii după care s-au ghidat au fost calitatea şi preţul, arată...

Cum au fost gestionați banii în starea de urgență. Curtea de Conturi a găsit un prejudiciu de 38,3 mil.lei

Cum au fost gestionați banii în starea de urgență. Curtea de Conturi a găsit un prejudiciu de 38,3 mil.lei
Curtea de Conturi a anunțat că abaterile financiar contabile estimate pentru perioada stării de urgență, în gestionarea resurselor publice, sunt de 659 de milioane de lei, în timp ce prejudiciile sunt de 38,3...

Fermierii afectați de secetă cer ajutor de stat până la 20 august

Fermierii afectați de secetă cer ajutor de stat până la 20 august
Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare cere guvernului ajutor de stat pentru producătorii afectați de secetă până la 20 august. Acesta trebuie inclus în rectificarea bugetară, se arată într-o scrisoare...

Focare noi de pestă porcină africană în județul Arad. Au fost ucise circa 90 de animale

Focare noi de pestă porcină africană în județul Arad. Au fost ucise circa 90 de animale
Patru focare noi de pestă porcină africană au fost descoperite în Arad, în ultimele patru zile. În judeţ sunt confirmate şapte focare de pestă africană la porci domestici, în localităţile Şiria, C...

Cum devii proprietar de „fabrică de bani”

Cum devii proprietar de „fabrică de bani”
Galerie Foto Domeniul IT este cel  mai ofertant de pe piața forței de muncă, în ultimii 15 ani, dar nu se oprește la poziția de cel mai mare angajator, ci poate transforma specialiștii în antreprenori și angajatori de...

România capitulează în faţa invaziei de mâncare: importurile agroalimentare doboară record după record

România capitulează în faţa invaziei de mâncare: importurile agroalimentare doboară record după record
Galerie Foto Pe fondul unui an agricol slab şi al pandemiei de coronavirus, Comisia Europeană a venit cu o veste proastă. Anul acesta alimentele s-au scumpit în toate țările din Uniunea Europeană. Pentru România - o ţară cu...

O nouă sesiune „Tezaur”

O nouă sesiune „Tezaur”
Începând de astăzi, până pe 31 august, persoanele fizice pot subscrie pentru noi emisiuni de titluri de stat destinate exclusiv populaţiei în cadrul programului „Tezaur”, cu scadenţe la 1, 2, 3 şi 5 ani,...

Record de aplicări pentru joburi pe o platformă de recrutare online

Record de aplicări pentru joburi pe o platformă de recrutare online
Peste 1,3 milioane de aplicări pentru joburi au fost înregistrate pe platforma de recrutări online eJobs, în luna iulie, cu 50% mai multe faţă de aceeaşi perioadă din 2019. Aceste reprezintă un record ...

Guvernul promite crearea unui nou complex energetic în Valea Jiului

Guvernul promite crearea unui nou complex energetic în Valea Jiului
Guvernul României s-a angajat, la Petroșani, de Ziua Minerului, să susțină dezvoltarea Văii Jiului și să mențină locurile de muncă ale salariaților din actualul Complex Energetic Hunedoara (CEH), inclusiv...

14.600 de bugetari conduc agricultura

14.600 de bugetari conduc agricultura
România este țara cea mai birocratică, este ţara unde 14.600 de bugetari, gestionează o agricultură care este privată. Afirmaţia aparţine ministrului Agriculturii, Adrian Oros, care a pledat în acest context pe...
Serviciul de email marketing furnizat de