Daca in toamna lui 2008 Romania a fost afectata in special prin reducerea investitiilor si scaderea fluxurilor de capital, de data aceasta, tara noastra va importa criza pe filiera industriei auto, care ar putea fi afectata de cererea din Occident, unde deja vanzarile auto incep sa scada, iar producatorii incep sa ofere reduceri si promotii. Circa 70% din exporturile tarii noastre se fac in Uniunea Europeana (UE), iar 12% din exporturi vin doar din industria auto, potrivit Ministerului Economiei. "Exporturile Romaniei contabilizeaza pierderi de ritm, din cauza aprecierii puternice a cursului din perioada aprilie-mai, cand leul s-a apreciat cu 5%. Exportatorii nu pot sustine decat aprecieri de 2%-3%, dupa care incepe pierderea de competitivitate", a declarat pentru Jurnalul National Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR).
Dacia este cel mai mare exportator al Romaniei. Concomitent, Franta, Germania, Italia si Spania sunt principalele piete de desfacere pentru producatorul de la Mioveni. Romania a exportat de 37,25 miliarde de euro in 2010, an in care Dacia a vandut in strainatate 311.000 de vehicule, cu 15% mai mult decat in 2010. De asemenea, in tara noastra activeaza o serie de producatori de subansamble, precum Lisa Draexlmaier sau Compa Sibiu, care livreaza piese catre BMW, Mercedes sau Volkswagen. Anul trecut, industria auto romaneasca a exportat de 4,47 miliarde de euro. Livrarile Dacia au crescut anul trecut in Franta cu 67%, la 110.076 unitati, in timp ce in Germania au scazut cu 52%, la 40.500 de masini. Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto (APIA), exporturile de masini au scazut in primul semestru cu 5,3%, pana la 155.400 de unitati, in vreme ce productia a scazut cu 2,9%, la 177.600.
Or, achizitiile de autoturisme din Occident incep sa scada, iar producatorii au inceput sa pluseze cu reducerile si ofertele ieftine de finantare, pentru a atrage consumatorii. O analiza Bloomberg arata saptamana trecuta ca aceste promotii si reduceri sunt un semn al deteriorarii economiei in Europa.
Astfel de activitati le-am vazut in toamna lui 2008, cand gigantii auto reduceau foarte mult preturile din cauza supracapacitatii de productie si a stocurilor. Volkswagen a anuntat ca deja se asteapta ca vanzarile din a doua jumatate a anului sa fie "impovarate" de criza datoriilor si de expirarea stimulentelor oferite de state, precum programele "Rabla". Vauxhall, unitatea britanica a Opel (General Motors – n.r.), ofera o reducere de 500 de lire sterline (816 dolari) pentru vehiculele cumparate pana la 30 septembrie. Luna trecuta, si Fiat o oferit in Marea Britanie modelul Panda cu aer conditionat si jante de 14 inci cu o reducere de 22%. Renault isi promoveaza modelul Megane hatchback cu o reducere de 14%.
In Franta, piata deja a scazut cu 5,9% in iulie, declinurile fiind conduse de Fiat, Ford si Renault. Acolo, Citroën ofera modelul C1 mini pentru 6.490, ceea ce inseamna o reducere de 9%. Modelul Twingo pe benzina al Renault este si el pus la vanzare cu o reducere de 34%. In Italia, piata a scazut si ea de la 1,75 milioane de unitati pana la 1,45 milioane de unitati, potrivit JD Power. Companiile de consultanta si-au redus estimarile de vanzari pentru Vestul Europei de la 12,99 milioane de masini la 12,84 milioane. Iar Honda a anuntat, prin vocea directorului sau financiar, ca vanzarile din SUA ar putea fi sub 12,4 milioane de vehicule usoare si ca si-ar putea revizui estimarile de profit pentru intregul an.
Recent, autoritatile romane au blocat ajutoarele de stat pentru Ford Romania, pe motiv ca aceasta nu a realizat investitiile la care se angajase. Compania trebuia sa investeasca 675 de milioane de euro la Craiova pana in 2012 si urma sa primeasca ajutoare de stat de 65,5 milioane de euro. Ministerul de Finante a anuntat ca a platit doar 17,6 milioane de euro, "proportional cu gradul de realizare a investitiilor". Asta inseamna ca Ford a realizat doar 26,8% din ce s-a angajat. La uzina craioveana va fi construit modelul B-Max.
Dacia si ArcelorMittal, topul exportatorilor
O scadere in vanzarile auto inseamna automat scaderi in industria automotive, care furnizeaza subansamble, dar si in industria otelului, care furnizeaza tabla necesara. In Romania, Dacia este primul exportator al tarii, in vreme ce ArcelorMittal este al patrulea. Industria auto face in Romania 10% din produsul intern brut. Colosul detinut de miliardarul indian Lakshmi Mittal detine in tara noastra combinate la Galati, Hunedoara, Iasi si Roman. In aceasta perspectiva, declaratiile de acum cateva zile ale premierului Emil Boc cum ca exporturile au inceput sa incetineasca incep sa capete alta valoare.