x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie România poate importa criza prin filiera auto

România poate importa criza prin filiera auto

de Daniel Ionaşcu    |    15 Aug 2011   •   21:00
România poate importa criza prin filiera auto

Daca in toamna lui 2008 Romania a fost afectata in special prin redu­cerea investitiilor si scaderea fluxurilor de capital, de data aceasta, tara noastra va importa criza pe filiera industriei auto, care ar putea fi afectata de cere­rea din Occident, unde deja vanzarile auto incep sa scada, iar producatorii incep sa ofere reduceri si promotii. Circa 70% din exporturile tarii noastre se fac in Uniunea Europeana (UE), iar 12% din exporturi vin doar din industria auto, potrivit Ministerului Economiei. "Exporturile Romaniei contabili­zea­za pierderi de ritm, din cauza apre­cierii puternice a cursului din perioada aprilie-mai, cand leul s-a apreciat cu 5%. Exportatorii nu pot sustine decat aprecieri de 2%-3%, dupa care in­cepe pierderea de competitivitate", a declarat pentru Jurnalul National Mi­hai Ionescu, presedintele Aso­cia­tiei Nationale a Exportatorilor si Im­portatorilor din Romania (ANEIR).

Dacia este cel mai mare exportator al Romaniei. Concomitent, Franta, Germania, Italia si Spania sunt principalele piete de desfacere pentru producatorul de la Mioveni. Ro­mania a exportat de 37,25 mi­liarde de euro in 2010, an in care Dacia a van­dut in strainatate 311.000 de ve­hicule, cu 15% mai mult decat in 2010. De asemenea, in tara noastra activeaza o serie de producatori de subansamble, precum Lisa Draexlmaier sau Compa Sibiu, care livreaza piese catre BMW, Mercedes sau Vol­ks­wagen. Anul trecut, industria auto ro­maneasca a exportat de 4,47 mi­liar­de de euro. Livrarile Dacia au cres­cut anul trecut in Franta cu 67%, la 110.076 unitati, in timp ce in Germania au scazut cu 52%, la 40.500 de masini. Potrivit Asociatiei Produ­ca­torilor si Importatorilor Auto (APIA), exporturile de masini au sca­zut in primul semestru cu 5,3%, pana la 155.400 de unitati, in vreme ce productia a scazut cu 2,9%, la 177.600.

Or, achizitiile de autoturisme din Occident incep sa scada, iar producatorii au inceput sa pluseze cu reducerile si ofertele ieftine de finantare, pentru a atrage consumatorii. O analiza Bloomberg arata saptamana trecuta ca aceste promotii si reduceri sunt un semn al deteriorarii economiei in Europa.

Astfel de activitati le-am vazut in toamna lui 2008, cand gigantii auto reduceau foarte mult preturile din cauza supracapacitatii de productie si a stocurilor. Volkswagen a anuntat ca deja se asteapta ca vanzarile din a doua jumatate a anului sa fie "im­po­varate" de criza datoriilor si de expirarea stimulentelor oferite de state, precum programele "Rabla". Vauxhall, unitatea britanica a Opel (Ge­neral Motors – n.r.), ofera o reducere de 500 de lire sterline (816 dolari) pentru vehiculele cumparate pana la 30 septembrie. Luna trecuta, si Fiat o oferit in Marea Britanie modelul Panda cu aer conditionat si jante de 14 inci cu o reducere de 22%. Renault isi promoveaza modelul Megane hatchback cu o reducere de 14%.

In Franta, piata deja a scazut cu 5,9% in iulie, declinurile fiind conduse de Fiat, Ford si Renault. Acolo, Citroën ofera modelul C1 mini pentru 6.490, ceea ce inseamna o redu­cere de 9%. Modelul Twingo pe benzina al Renault este si el pus la van­zare cu o reducere de 34%. In Italia, piata a scazut si ea de la 1,75 mili­oane de unitati pana la 1,45 mili­oa­ne de unitati, potrivit JD Power. Com­paniile de consultanta si-au re­dus estimarile de vanzari pentru Vestul Europei de la 12,99 milioane de masini la 12,84 milioane. Iar Honda a anuntat, prin vocea directorului sau financiar, ca vanzarile din SUA ar putea fi sub 12,4 milioane de ve­hi­cule usoare si ca si-ar putea revizui es­timarile de profit pentru intregul an.

Recent, autoritatile romane au blocat ajutoarele de stat pentru Ford Romania, pe motiv ca aceasta nu a realizat investitiile la care se angajase. Compania trebuia sa investeasca 675 de milioane de euro la Craiova pana in 2012 si urma sa primeasca ajutoare de stat de 65,5 milioane de euro. Ministerul de Finante a anuntat ca a platit doar 17,6 milioane de euro, "proportional cu gradul de realizare a investitiilor". Asta inseamna ca Ford a realizat doar 26,8% din ce s-a angajat. La uzina craioveana va fi construit modelul B-Max.

Dacia si ArcelorMittal, topul exportatorilor
O scadere in vanzarile auto inseamna automat scaderi in industria automotive, care furnizeaza subansamble, dar si in industria otelului, care furnizeaza tabla necesara. In Romania, Dacia este primul exportator al tarii, in vreme ce ArcelorMittal este al patrulea. Industria auto face in Romania 10% din produsul intern brut. Colosul detinut de miliardarul indian Lakshmi Mittal detine in tara noastra combinate la Galati, Hunedoara, Iasi si Roman. In aceasta perspectiva, declaratiile de acum cateva zile ale premierului Emil Boc cum ca exporturile au inceput sa incetineasca incep sa capete alta valoare.

×
Subiecte în articol: criza economica