Afectată de criză şi insuficient de mult promovată, piaţa de vinuri româneşti a fost salvată anul trecut de vinurile ieftine, explică jucătorii din domeniu prezenţi la Târgul internaţional de vinuri GoodWine.
Anul trecut, vânzările de vinuri premium şi super premium au scăzut cu circa 20%, iar cele de vinuri ieftine au urcat - cu un procentaj asemănător. "Anul acesta sperăm la o stabilizare a pieţei de vinuri. Privim 2010 tot ca pe un an de criză, însă începutul de an a fost încurajator. Deja suntem cu 5%-6% peste vânzările din aceeaşi perioadă a anului trecut", a declarat Cătălin Grecu, director de marketing la Cotnari.În 2009, piaţa de vinuri, estimată la 450 milioane de euro, a scăzut cu circa 10%-15% faţă de anul anterior, potrivit jucătorilor din domeniu. Românii beau, potrivit Institutului Naţional de Statistică, undeva la 23 de litri de persoană anual, mult sub nivelul francezilor, de exemplu, care consumă 55 de litri anual. Totodată, vinul de masă, îmbuteliat sau vărsat, are o pondere mare în consum, potrivit Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV).
Deşi targetul este un pic diferit, faptul că berea este mult mai ieftină face ca românii să fie atraşi de acest tip de produs. "Nu cred că vreodată consumul de vin va putea să-l depăşească pe cel de bere. Principalul criteriu de achiziţie la români este cel al preţului",
a declarat Ovidiu Gheorghe, directorul general al PNVV.
VINUL ALB, MAI CĂUTAT DECÂT CEL ROŞU
Directorul executiv al Domeniilor Ostrov estimează că, anul acesta, vinurile ieftine vor reprezenta 50% din piaţă, restul urmând să fie rezervat vinurilor medii şi premium. "Românii au oricum un gust total atipic în ceea ce priveşte consumul de vin. Dacă în restul Europei se consumă 75% vin roşu sec, în România, mai mult de jumătate din
consumatori preferă vinul alb, demidulce", a declarat Marian Moise,
director executiv Domeniile Ostrov.
"Românii preferă în proporţie de 60% vinul alb, 30% vinul roşu şi 5% vinul roze", a declarat Ovidiu Gheorghe. În ceea ce priveşte evoluţia preferinţelor, acesta crede că de-abia în următorii ani vinul roşu va câştiga teren. "Ponderea este de peste 60% pentru vinul alb. În următorii ani cred că vinul roşu va creşte în consum şi tendinţele din ultimii ani arată acest lucru", a declarat directorul general al PNVV.
Potrivit acestuia, gusturile se cultivă în timp, vinul fiind un aliment influenţat în mare parte de tendinţă. Românii vor învăţa însă în viitorul apropiat că vinul roşu şi sec este mai sănătos. "În România, vinul demisec sau demidulce are în continuare o pondere mare din consum. Vorbim însă despre cultură şi educaţie, iar aceasta se face cu bani şi în timp", a explicat Ovidiu Gheorghe.
VÂNZĂRI
Anul acesta, potrivit producătorilor, vănzările au început să se mişte mai bine. Domeniile Ostrov, brandul sub care se comercializează gamele de vinuri ale companiei Ostrovit, au vândut circa 300.000 de sticle de la mijlocul lunii ianuarie până în prezent. Podgoria Ostrov are 1.300 de hectare de vie, 700 de hectare de pomi fructiferi şi 200 de hectare de legume şi fructe. Pentru anul acesta, compania estimează afaceri de 5,5-6 milioane de euro, după ce în ultimii trei ani s-a axat pe investiţii în reconversia plantaţiilor, sisteme de irigaţii şi echipamente.
NOI METODE DE PROMOVARE
Deşi bugetele de marketing pentru promovarea vinurilor nu sunt în general comparabile cu cele ale companiilor producătoare de bere, jucătorii din piaţă încearcă noi segmente de promovare. "Recent, am semnat un contract de parteneriat cu clubul Steaua prin care compania va comercializa sortimente de vinuri Fetească Albă şi Merlot sub conceptul «vinul suporterului»." Compania estimează astfel vânzări de minimum 1 milion de sticle. "Clubul Steaua are circa şase milioane de suporteri, vom fi fericiţi dacă vom vinde un milion de sticle", a declarat Moise.