x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Saracia si impostura impiedica dezvoltarea pietei

Saracia si impostura impiedica dezvoltarea pietei

14 Iul 2004   •   00:00

Piata consultantei de afaceri nu este pe-atat de coerenta si voluminoasa pe cat ar sugera ritmul de crestere oficial al economiei romanesti. O fractura severa se cronicizeaza intre segmentul marilor multinationale si consultantii pentru firme mici.

ADRIAN N. IONESCU

La circa 160 milioane euro/an este estimata consultanta financiara si cea de specialitate aferenta diferitelor sectoare economice, cea tehnica, de inginerie pentru proiecte mari, IT, juridica sau de alte tipuri pentru firmele mari, clienti ai "celor patru mari" societati multinationale de profil. O marja de 10-20 milioane euro ar putea fi adaugata de firmele straine sau romanesti mai putin sonore, dar inca prea impozante pentru a fi accesibile.

CERERE ELEMENTARA. Putine companii romanesti apeleaza la serviciile PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young, KPMG sau Deloitte & Touche. Nici macar la cele din esalonul imediat inferior. Si nici chiar si atunci cand, pastrand proportiile, au proiecte de fuziuni sau achizitii cu/de alte companii. Sute de mii de companii au alte probleme, elementare, cu planurile de afaceri sau de marketing. Dovada elocventa: felul in care sunt utilizate granturile statului.

Serviciile cu cea mai mare cautare raman cele fiscal-contabile si cele privind finantarea. Aici apar si marile confuzii.

FISCUL. In primul caz, cererea de consultanta este adeseori limitata la "a tine" contabilitatea, cu cat mai putine "pierderi la dari", iar in al doilea caz, la intocmirea si urmarirea dosarelor de credit pentru banci sau programe de granturi.

Superficialitatea unei cereri confuze se confrunta cu stratificarea ofertei bine definite a consultantilor seriosi. De pilda, 90% dintre clientii Teaha Management Consulting, specializata pe zona fiscal-contabila, sunt firme care au nevoie de rapoarte de specialitate in limba germana.

"Turbulenta este totala pe piata. Nu s-a ajuns la o ierarhie coerenta a firmelor de consultanta care se adreseaza diferitelor segmente de clientela, in functie de nevoi si de capacitatea de plata", sustine Teofil Teaha, presedintele companiei Teaha Management Consulting.

FINANTAREA. In privinta finantarii, o firma ca Relians din Iasi avertizeaza ca se ocupa de managementul de proiect, nu de dosare. Recomandarea celei mai potrivite surse de finantare este doar o etapa, ulterioara analizei-diagnostic a solicitantului si a proiectului, iar inaintea "intocmirii dosarului" este nevoie de un design al investitiei.

O firma de consultanta solida nu se va spala pe maini dupa ce au fost obtinuti banii, ci va insista sa-si asiste clientul pe parcursul implementarii proiectului.

IGNORANTA. "Multi clienti nu constientizeaza nevoia de consultanta. Altii nu stiu ce sa ceara unui consultant. Altii nu-si permit sa plateasca", sintetizeaza Ovidiu Rata, directorul Relians si membru AMCOR (Asociatia Consultantilor in Management).

Cristian Parvan, director executiv al Confederatiei Nationale a Patronatului Roman si el insusi consultant, ataca frontal "lipsa de cultura manageriala a multor conducatori de firme, care considera ca serviciile de consultanta n-au finalitate certa".

"Nu exista in Romania cultul solicitarii consultantei la nivelul reclamat de dezvoltarea economiei", recunoaste Eugen Ovidiu Chirovici, presedintele Agentiei Nationale pentru IMM (ANIMMC), care acuza si dezinteresul intreprinzatorilor.

PIATA FALSA. "Calitatea pseudoconsultantei este arareori pe masura pretului si afecteaza activitatea si tarifele adevaratilor profesionisti", recunoaste un alt consultant, nemultumit el insusi de piata.

Selectia atenta a ofertelor este adeseori impiedicata de existenta, pe langa diferitele sucursale ale bancilor mai mari sau mai mici, a unor monopoluri ad-hoc, fara ale caror servicii dosarul de credit nu are nici o sansa. Este ceea ce Cristian Parvan defineste ca "distorsiuni economice majore, care fac ca regulile economiei de piata sa fie mai putin semnificative decat traficul de influenta si chiar, la limita, decat coruptia".

Totusi, nimeni nu-si pericliteaza situatia pentru a-i numi oficial si fara documente incontestabile pe traficantii de influenta.

Nu in ultimul rand, autosuficienta managementului multor societati este denuntata de consultanti. "Bugetul mic alocat pentru consultanta este determinat mai ales de autosuficienta managerilor care se cred specialisti in domeniu si prefera sa piara pe limba lor", conchide Horatiu Hagiu, director si proprietar al companiei specializate Class Fin-Expert.

LEACUL ACREDITARII. In noua lege a IMM se prevede crearea unui sistem de certificare a societatilor de consultanta, socotit binevenit de consultantii autentici, chiar daca modul de certificare este inca subiect de dispute. Ovidiu Rata cere ca acreditarea sa fie conditionata de certificarea ISO, firma sa obtinand-o pentru serviciile de management al proiectelor. Cristian Parvan considera ca, in statutul consultantului fiscal, de pilda, trebuie recunoscut rolul acestuia de sprijin deopotriva pentru contribuabil si pentru Ministerul Finantelor.

BANI GRATIS LA IMM-URI
Programul ANIMMC de finantare nerambursabila a consultantei pentru IMM se afla in cel de-al treilea an de desfasurare. Pana in prezent, din bugetul pe 2004 de 10 miliarde de lei au fost angajate 5,8 miliarde, prin 169 notificari de acord de principiu. Dintre cele 286 de cereri, 100 au fost refuzate ca neeligibile sau pentru dosare rau intocmite, iar restul sunt inca in analiza. Cele mai multe cereri (37%) sunt pentru finantarea elaborarii planurilor de afaceri, urmeaza cea a planurilor de marketing si consultanta privind sursele de finantare - cate 25%. Restul de 13% cereri arata ca, in continuare, consultanta privind implementarea standardelor si certificarea calitatii nu este o prioritate pentru firme, in ciuda tuturor alarmelor.

PRAPASTIA TARIFELOR

Un consultant "crÃşme de la crÃşme" aduce firmei sale 500.000 euro pe an. Un consultant profesionist care, pentru opt ore (oficiale) de munca pe zi, isi taxeaza clientii mai mici cu un tarif mediu de 30 de euro/ora, produce anual 24.000 euro. O societate de consultanta cu mare staif accepta cu greutate un client care-i plateste doar 50.000 de euro pe an, in timp ce estimarile privind media cifrei de afaceri a firmelor de consultanta romanesti converg catre aceeasi valoare. Sondajul nostru a ajuns la o cifra de afaceri medie de 350.000 de euro pentru cele cateva zeci de firme de consultanta autohtone mai importante. Veniturile acestora s-au dublat sau chiar triplat in ultimii trei ani.
×
Subiecte în articol: economic consultanţă