Exportatorii din România vor avea probleme în perioada următoare şi prima parte a anului 2013 deoarece consumul global a scăzut timp de cinci luni consecutive şi, chiar dacă în luna octombrie există un uşor reviriment, indicatorul se află mult sub media pe termen lung, potrivit unui raport al PricewaterhouseCoopers.
Indexul Consumului Global (GCI) s-a deteriorat timp de cinci luni consecutive pe perioada verii, când scandalurile privind Grecia, Spania şi Italia au făcut consumatorii mai reticenţi în a achiziţiona produse, însă în luna octombrie se constată o creştere de 1,7%, faţă de 1,5% în luna septembrie. Cu toate acestea, cifra se află semnificativ sub media de creştere pe termen lung, de 2,8% iar datele sunt la cele mai proaste niveluri din ultimii ani. "Efectele acestei scăderi a dinamicii consumului global se vor resimţi în întregul sector de retail şi pe întreg lanţul global de aprovizionare. Pentru România, dinamica lentă a consumului global va însemna cel mai probabil un an plin de provocări pentru exportatori", a declarat Bogdan Belciu, partener Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România.
Redresare foarte slabă
Indicatorul poate fi interpretat în două sensuri. "Ritmul de creştere al economiei globale a înregistrat o tendinţă descendentă în ultimul an. Cea mai mare parte a statelor europene fie stagnează, fie s-au întors în recesiune, redresarea din Statele Unite a început să piardă viteză şi există temeri privind o scădere a ritmului de creştere al pieţelor emergente", scrie Richard Snook, senior economist al PwC şi principalul autor al raportului. "Ultimele date privind rata de creştere şi tendinţa GCI sugerează o creştere economică foarte slabă, dar totuşi o creştere şi nu o revenire la recesiune. Cu toate acestea, ne aşteptăm la o redresare treptată a consumului global în 2013, presupunând că nu vor exista şocuri majore în Zona Euro sau o prăbuşire a preţurilor materiilor prime", a mai spus Snook.
Marii exportatori au probleme
Şi în România, economia dă semne că se gripează motoarele. Înmatriculările Dacia în Uniunea Europeană (UE) au consemnat în luna septembrie un declin de 14,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce piaţa europeană a consemnat cea mai severă constracţie din ultimii doi ani, de 10,8%. Dacia este cel mai mare exportator din România. Concomitent, ArcelorMittal Galaţi a decis săptămâna trecută reducerea programului de lucru pentru fiecare angajat cu câte două zile, până la sfârşitul acestui an, zile pentru care salariaţii nu vor fi plătiţi, decizia fiind luată ca urmare a situaţiei economice în care se află combinatul siderurgic. Recent, grupul Mechel a pus la vânzare cele şase combinate pe care le deţine în România, respectiv cele din Târgovişte, Oţelul Roşu, Câmpia Turzii, Buzău şi Brăila. De asemenea, Oltchim nu a avut activitate timp de două luni, până ieri când a fost deschisă o secţie. În fine, combinatul metalurgic Alro se confruntă cu creşterea costurilor din cauza secetei şi a renegocierii contractelor cu Hidroelectrica. Acestea sunt unele dintre cele mai mari companii din România şi se află pe lista celor mai mari exportatori ai ţării.
Avertismente globale
La nivel mondial, "beculeţele" pâlpâie din plin. Spre exemplu, exporturile Japoniei au scăzut cu 10,3% în luna septembrie din cauza aprecierii yenului şi a disputei teritoriale cu China pentru o serie de insule, care a dus la scăderea vânzărilor pentru mai multe companii nipone. Exporturile către China au scăzut cu 14,1%, în vreme ce livrările către UE au coborât cu 21,1%. Analiştii anticipează că Japonia va intra în recesiune până la finele acestui an.
De asemenea, o serie de grupuri industriale avertizează şi ele de o scădere a consumului din China în 2013. Compania americană Honeywell International estimează pentru anul următor că avansul economic în cea mai populată ţară din lume ar putea încetini la cel mai redus nivel începând din 1990, transmite Bloomberg. De asemenea, potrivit lui Dave Anderson, directorul financiar al Honeywell, zona euro va rămâne în recesiune anul viitor, cu o contracţie de 0,2-0,3%.
Săptămâna trecută Bloomberg scria că Mercedes a început să ofere reduceri de 3.000 de euro la modelele sale, semn că Germania începe să cedeze în faţa crizei economice. Renault oferă un discout similar pentru modelul Megane, potrivit site-urilor auto germane, în timp ce ofertele Opel şi Ford Motor depăşesc 3.500 de euro în cazul automobilelor compact. Reducerile oferite pe piaţa germană pentru vehiculele noi au fost în medie de 12,2%, cel mai ridicat nivel de după 2010, potrivit publicaţiei Autohaus PulsSchlang.