Benzina s-a scumpit de la începutul acestui an cu 30%, iar motorina cu 15% potrivit unei analize Jurnalul Naţional. În timp ce petroliştii justifică majorările în principal prin creşterea preţului la barilul de ţiţei şi deprecierea monedei naţionale faţă de euro şi dolar, benzinarii particulari şi populaţia acuză că preţurile au ajuns aproape de cele din vara anului trecut, când barilul ajunsese la niveluri-record.
Cel mai ieftin sortiment de la Petrom, benzina fără plumb, era la începutul anului 2,93 lei pe litru, iar acum se comercializează cu 3,83 lei. La Rompetrol, Efix 95 se vindea în luna ianuarie cu 3,15 lei pentru un litru, iar acum pentru aceeaşi cantitate cere 4,03 lei. Nici Lukoil nu face excepţie, benzina COR 95 fără plumb era 2,96 lei, iar acum a ajuns 3,93 lei pe un litru, de exemplu. La motorină creşterea este mai mică, de circa 15%.
BARILUL, CREŞTERE DE 77%
"Evoluţia preţului carburanţilor la pompă urmează de obicei o multitudine de agenţi, cei mai mulţi independenţi de compania Rompetrol, printre care cotaţiile internaţionale ale ţiţeiului (Brent şi Ural) şi ale produselor rafinate (Platts FOB Med), cererea şi oferta de pe piaţă, deprecierea monedei naţionale în raport cu euro sau dolar sau factorii conjuncturali, cum ar fi situaţia economică mondială şi naţională, fenomene meteorologice deosebite, evenimente sociale/politice ieşite din comun", arată reprezentanţii Rompetrol.
Astfel, potrivit datelor prezentate de companie, faţă de începutul anului, preţul unui baril de petrol Brent a crescut cu 77,1%, de la 40,04 dolari pe baril până la 70,92 dolari pe baril, iar cel al unui baril Ural, cu 82,8%, de la 38,57 dolari pe baril până la 70,5 dolari pe baril. În plus, cotaţiile internaţionale pentru carburanţi au înregistrat şi ele o evoluţie ascendentă.
O tonă de benzină se tranzacţionează cu 97% mai mult decât la debutul anului, preţul urcând de la 325,5 dolari pe tonă până la 643,5 dolari pe tonă, iar motorina a înregistrat o creştere cu 33%, de la 441,75 dolari pe tonă până la 589,8 dolari pe tonă. La acestea se adaugă declinul cu 16% a leului faţă de euro şi cu 20% faţă de dolar, comparativ cu perioada similară a anului trecut.
APROAPE DE PREŢURILE-RECORD
În schimb, conducătorii auto şi benzinarii particulari nu sunt prea încântaţi de scumpirile sosite pe timp de criză. "Piaţa petrolului n-a lucrat conform cu criza, în Occident, când s-a ieftinit petrolul, s-au ieftinit şi carburanţii, la noi e invers", consideră Ion Tache, preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari din România. "Producătorii şi rafinorii care au şi lanţuri de distribuţie vor să-şi acopere costurile cu preţul. Preţurile de azi nu se justifică, sunt aproape de nivelurile din 2008, când ţiţeiul ajunsese la peste 140 de dolari pe baril", a detaliat Tache.
În schimb, companiile spun că la stabilirea preţului sunt mai multe componente: TVA, accize, taxa specială de drum, Fondul Special pentru Produsele Petroliere, costuri logistice de distribuţie, costuri de operare a reţelei de distribuţie, costul materiei prime - inclusiv transportul, manipularea şi asigurarea mărfurilor, costul prelucrării materiei prime, costurile financiare şi adaosul comercial.
ACCIZE MAI MARI
Petroliştii mai precizează că la începutul anului, accizele au crescut, astfel că preţurile au sărit brusc cu 17 bani pe litru. De asemenea, începând din ianuarie 2009, s-a trecut la comercializarea exclusivă a carburanţilor Euro 5, decizie care a generat costuri suplimentare de producţie, depozitare sau transport.
CEREREA SCADE
"Într-o piaţă în scădere, preţurile trebuie să meargă în jos. La noi există o reducere a cererii cu 33%-35%", spune Ion Tache. Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil România, declara şi el la începutul lunii iulie că scăderea consumului de carburanţi este de 20%. În schimb, la Petrom, directorul general Mariana Gheorghe preciza la anunţarea rezultatelor financiare că scăderea consumului este de 10%.
Cererea este însă o cauză pentru scumpiri, consideră Dan Pazara, director de comunicare al Petrom. "Dacă anul trecut motorina ajunsese mai scumpă decât benzina din cauza cererii, acum această cerere s-a redus din cauza scăderii activităţii marilor transportatori", precizează Pazara.
Citește pe Antena3.ro