x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Studiu - Agricultura, "furnizor" de biodiesel

Studiu - Agricultura, "furnizor" de biodiesel

de Adrian N. Ionescu    |    19 Apr 2007   •   00:00
 Studiu - Agricultura, "furnizor" de biodiesel

Pe termen mediu, România ar putea contribui la creşterea producţiei de carburanţi obţinuţi din rapiţă, floarea-soarelui şi porumb realizată în Europa Centrală şi de Est, potrivit specialiştilor. Deocamdată, producţia internă de biodiesel nu ajunge pentru cererea internă, "stimulată" de obligaţiile legale.

Vom exporta biocarburanţi

Pe termen mediu, România ar putea contribui la creşterea producţiei de carburanţi obţinuţi din rapiţă, floarea-soarelui şi porumb realizată în Europa Centrală şi de Est, potrivit specialiştilor. Deocamdată, producţia internă de biodiesel nu ajunge pentru cererea internă, "stimulată" de obligaţiile legale.

România şi Bulgaria vor deveni furnizori importanţi de biodiesel pentru restul UE, având potenţialul de a acoperi peste 25% din cererea blocului comunitar şi de a deveni exportatoare netă către primele 15 ţări ale blocului comunitar. Producţia celor două ţări reprezintă mai puţin de 10% din totalul realizat în UE, a declarat Christoph Berg, senior economist la F.O. Licht, citat de Reuters.

Potrivit specialistului, mai trebuie îndeplinite două condiţii. Prima este creşterea productivităţii culturilor de rapiţă, floarea-soarelui şi porumb, folosite ca materii prime pentru producerea biodieselului. A doua condiţie este reducerea incertitudinii politice, care poate afecta investiţiile. România şi Bulgaria "au guverne destul de instabile, care se schimbă frecvent şi care îşi modifică viziunea referitoare la biocombustibili, ceea ce creează un mediu de incertitudine, care nu este niciodată favorabil investiţiilor pe termen lung", a adăugat Berg. Europa Centrală se specializează în obţinerea bioetanolului, din cereale în Ungaria şi Polonia din cereale, şi din sfeclă de zahăr, în Cehia. Totuşi, majoritatea exporturilor către primele 15 state UE vor viza biodieselul, pentru care va exista o cerere mai mare decât în cazul bioetanolului, anticipează analistul citat.

TOTUşI, IMPORTURI. Pentru ca previziunea specialistului să se îndeplinească ar mai fi de îndeplinit o condiţie: realizarea investiţiilor în marile capacităţi de producţie. Deocamdată, producţia internă de biodiesel nu face faţă cererii. Până când îşi va construi propria instalaţie, Petrom va cumpăra 20.000 de tone de biodiesel în acest an şi 50.000 de tone anul viitor de la fabrica de la Lehliu a concernului portughez Martifer. Pe de altă parte, însă, Lukoil va importa din ţările UE, pentru a respecta obligaţia de a pune în vânzare motorină cu un conţinut de biodiesel de 2%, începând cu 1 iulie. La Petrotel Lukoil Ploieşti urmează să se construiască o fabrică cu o capacitate de 50.000 tone anual, după o investiţie de 15 milioane de dolari. şi la Midia se va construi o fabrică, 60.000 tone/an, dar până la finalizarea proiectului său, Rompetrol va cumpăra, prin licitaţii, o cantitate de 2.000 de tone de biocarburanţi. După ce marii producători îşi vor fi finalizat investiţiile, România va produce circa 200.000 de tone, în 2008 şi 300.000 de tone până în 2010. Guvernul estimează cel puţin 400.000 de tone, bazându-se pe mai multe proiecte mari. Printre proiecte se regăsesc şi cele ale producătorilor de ulei Argus Constanţa şi Ultex Ţăndărei, dar şi cel al firmei TCE 3 Brazi, din Piatra Neamţ. Un joint-venture americano-canadian este interesat să deschidă o fabrică de bioetanol. Firma Autoelite din Baia Mare are deja o capacitate de 40.000- 45.000 de tone/an.

CALENDAR DE IMPLEMENTARE
Potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern elaborat de Ministerul Economiei şi Comerţului, companiile care produc şi comercializează motorină şi benzină vor fi obligate să amestece carburanţii cu biocarburanţi, în proporţii crescătoare până în 2010. Proiectul prevede ca, de la 1 iulie 2007, motorina să aibă o proporţie de biodiesel de 2% (în volum). La 1 ianuarie 2008 proporţia va urca la 3%, iar de la 1 iulie 2008, la 4%. Totodată, benzina trebuie să conţină minimum 2% biocarburanţi începând cu 1 ianuarie 2009 şi minimum 4% un an mai târziu. În 2010, proporţia de biocarburanţi ar trebui să ajungă la 5,75%.

×
Subiecte în articol: economic biodiesel tone